(KarriereStart.no):

Kommunikasjonsrådgiver og gründer, Hans Petter Nygård-Hansen, sparte ikke på kruttet under ManpowerGroup Forum, da han advarte om at Norge ligger langt bak når det kommer til digitalisering.

 

– Toget er i ferd med å forlate perrongen uten oss, sa han til forsamlingen.

 

Han tror ikke politikerne tar innover seg hva den digitale disrupsjonen vil gjøre med arbeidsmarkedet vårt.

 

– Når SSB sier at en tredjedel av alle arbeidsplasser forsvinner innen 10 til 15 år, mener jeg SSB er altfor optimistiske. Nordmenn tenker at det ikke angår dem selv, men det er nettopp det det gjør. Digitaliseringen er nådeløs.

 

– Arbeidsmarkedet blir bare tøffere. Før var det kunnskap som var makt. Nå er det kunnskapsdeling som er makt. Endringene går så raskt at man er nødt til å dele på kunnskapen for å holde tritt.

 

Han bruker telefonen som et eksempel på hvor fort samfunnet suger til seg endring og ny kunnskap. Det tok 75 år før telefonen nådde 50 millioner brukere. I 2016 fikk Pokemon Go over 500 millioner brukere på én måned.

 

LES OGSÅ: Nå kommer den digitale revolusjonen til arbeidsmarkedet

 

Større enn den industrielle revolusjon

Den raske utviklingen på teknologifronten krever at ledere følger med og er nysgjerrige på hva som skjer. Nygård-Hansen mener folk må slutte å bruke alder som en unnskyldning for ikke å lære seg noe nytt.

 

– Problemet er at alle ønsker endring, men det er ingen som vil endre seg. En vinneregenskap i fremtidens arbeidsmarked er å stille seg spørsmålet «hva kan jeg gjøre bedre i dag enn jeg gjorde i går?» – hver eneste dag.

 

Inntoget av mikroprosessoren har gjort kunnskap til en ferskvare, og samarbeid til det nye konkurransefortrinnet. Nygård-Hansen siterer den svenske økonomen Kjell A. Nordström for å illustrere skiftene samfunnet står overfor.

 

– Det politiske og økonomiske systemet i dag utsettes for en kraft som er 3 000 ganger kraftigere enn ved den industrielle revolusjon.

 

Han spør om det da holder å møte utfordringen ved å skape endringsglede i bedriftene, og svarer på sitt eget spørsmål:

 

– Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror dessuten ikke på at det finnes noe som heter endringsglede, sier gründeren.

 

Han mener aversjonen mot endring er sterkere enn frykten for å tape konkurransen med utlandet. I Norge, vel å merke. Undersøkelser viser nemlig at nordmenn er langt mindre redde for at robotene skal kapre jobbene deres enn i resten av verden. Årsaken er enkel, ifølge Nygård-Hansen:

 

– Nordmenn er naive. Se for eksempel på Adidas som flytter produksjonen hjem igjen til Tyskland. De sysselsetter ikke flere tyskere når det er roboter som skal gjøre alt arbeidet. På samme måte vil vi i Norge i fremtiden ha enten borgerlønn eller ekstremt mange offentlig ansatte.

 

LES OGSÅ: Unge nordmenn har overdreven optimisme for jobbfremtiden

 

Etterlyser en digitaliseringsdiktator

Konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath, utfordrer Nygård-Hansen på hva som må til for å få til endringen han etterspør.

 

– Endring skjer som regel som en konsekvens av at andre begynner å tenke smartere. Det er først når vi har kniven på strupen at vi går til det skrittet med å gjøre noe annerledes, sier Nygård-Hansen.

 

– Men da er det kanskje allerede for sent, sier Brath.

 

Nygård-Hansen er enig. Han forklarer mye av stillstanden med at det ville vært politisk selvmord å gjøre de nødvendige grepene for omstilling.

 

– Se bare på konklusjonene til mediemangfoldsutvalget. De tar ikke innover seg hva denne omstillingen innebærer.

 

– Det beste hadde derfor vært en digitaliseringsdiktator som kunne skåret gjennom og tatt de upopulære beslutningene, sier Nygård-Hansen.


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger