(KarriereStart.no):
Bevegelsene i arbeidsmarkedet er større enn på lenge. Én av åtte arbeidsgivere planlegger å bemanne opp, det høyeste antallet siden 2012. Samtidig skal fem prosent redusere bemanningen. Positivt for jobbsøkere, sier konserndirektør i Manpower, Sølvi Spilde Monsen.
– Når bedrifter driver hyppigere opp- og nedbemanning, åpner det for arbeidstakere til å skaffe seg nye jobberfaringer, sier Spilde Monsen.
Arbeidstakere bytter mellom selskaper og sektorer oftere enn før. Manpower-sjefen sier at å jobbe på forskjellige steder er en fin måte å bygge kompetanse på.
– I dag blir du ansett for å ha sittet i samme jobb lenge hvis du har vært der i tre år. De færreste sier at de ønsker seg én jobb for resten av livet. I stedet bygger de flere karrierer. Slik møter dagens arbeidstakere et større spekter av utfordringer i løpet av arbeidslivet, sier Spilde Monsen.
– Vil trenge mennesker til kundeservice i flere år
Manpowers undersøkelse viser en økt etterspørsel etter kundeserviceansatte som kan hjelpe kunder på telefon og chat. Både i bank- og finanssektoren og i energisektoren leter bedrifter etter folk som kan jobbe med kundeservice.
Les også: 80 vanlige spørsmål i jobbintervjuet
Eksperter spår at kundeservicejobber etter hvert vil erstattes av roboter. Spilde Monsen er enig i spådommen, men at etterspørselen etter menneskelige kunderådgivere fremdeles vil være høy de neste årene.
– Effektiv og god kundeservice er helt avgjørende for mange selskaper, så kundeservicejobben kan ikke utsettes til de har fått på plass chat-roboter. I stedet gir det mennesker god erfaring de kan ta med seg videre i karrieren. På kundeservice lærer du å håndtere alle slags mennesker med svært ulike problemer. Den slags erfaringer styrker CV-en din, uansett hvilken jobb du vil søke senere, sier Spilde Monsen.
Netthandel skaper vekst i logistikk
Digitale jobber dukker opp i flere sektorer. Spilde Monsen trekker frem logistikk som et godt eksempel. En stor økning i netthandel gjør at stadig flere varer skal pakkes på biler og kjøres ut til forbrukere. Selv om mye av transport- og lagerarbeidet er digitalisert, er det behov for mennesker i prosessene.
Les også: Slik får du mest ut av vikarjobben
– Lagerarbeid er ikke som før. Tidligere spurte arbeidsgivere etter truckførerbevis når folk skulle jobbe på lageret. Nå spør de etter prosesskompetanse, sier Spilde Monsen.
De som vinner logistikkjobbene, er nøyaktige i jobben og fleksible i arbeidstiden. Både callsentere og lagre har behov for mennesker som kan jobbe utenfor de vanlige 8 til 16-rammene.
– Alle selskaper som leverer varer direkte til forbrukere er nå på jakt etter folk. Det skaper muligheter for dem som er serviceinnstilte og fleksible, forteller Spilde Monsen.