(KarriereStart.no):

Den pågående handelskrigen mellom USA og Kina handler kort fortalt om prislappen på kjøp og salg av varer mellom de to stormaktene. Etter at Trump mer enn doblet tollen på en rekke kinesiske varer (fra 10% til 25%), parerte Kinas president Xi Jinping med tilsvarende mottiltak. I den globale økonomien får en slik handelskrig ringvirkninger for alle – inkludert Norge.

 

Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) mener vi vil bli direkte berørt dersom amerikanere går inn for toll på biler og bildeler.

 

– Norge lager og eksporterer bildeler til USA, men også til det europeiske markedet, som skrur sammen biler og selger til USA. I begge tilfeller vil økt toll gjøre at etterspørselen går ned, og da går salget av biler ned, sier hun til VG.

 

På Raufoss produserer tyske Benteler støtfangere og hjuloppheng for Audi, BMW, Daimler, Porsche, Opel, Toyota og Volvo. Det finnes også fabrikker som eksporterer bildeler på Kongsberg og Hvittingfoss. Norge blir også berørt ved at vi er en av verdens største transportører av nye biler på såkalte rorofartøy, en type bil-skip som transporterer nye biler rundt om i verden.

 

– For rederinæringen og sjøfartsnæringen vår kan det potensielt ha ganske store konsekvenser, hvis det selges og transporteres færre biler på grunn av økt toll, forklarer Søreide.

 

Trump har foreløpig utsatt denne tollen i seks måneder. Søreide sier hun har vært tydelig overfor USA i denne saken. I samarbeid med EU og flere andre land har Norge også saksøkt USA fordi de mener tollen på stål og aluminium er i strid med WTO-regelverket. Norge eksporterer ikke mye stål og aluminium til USA i dag, men Søreide er opptatt av prinsippet i saken.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger