(KarriereStart.no):

Det kan kanskje virke idyllisk å jobbe 10 000 meter oppe i luften, iført stilige uniformer samtidig som man får møte spente og reiseglade mennesker og får muligheten til å reise landet- og kanskje verden rundt. Realiteten for kabinpersonale innebærer derimot hard jobbing, lange arbeidsdager, lav lønn og mange dager borte fra venner og familie. Likevel kan de norske flyselskapene SAS og Norwegian velge og vrake blant unge søkere som ønsker å jobbe hos dem.


Da SAS nylig skulle ansette 180 nye kabinansatte fikk de inn hele 1400 søknader. Konkurrenten Norwegian kunne velge blant 1000 søknader da de lyste ut sine 85 ledige stillinger.


- Godt å se at interessen er stor, for det er en viktig jobb, sier Ingrid Solberg, som er ansvarlig for rekrutteringen av kabinpersonalet i SAS, til Aftenposten.

Bør vite hva de går til

Hos SAS var det utvidelse av rutetilbudet og frafall av ansatte som var årsaken til at de nylig hadde behov for å fylle 180 hel- og deltidsstillinger. Noen av dem som slutter har innsett at virkeligheten ikke samsvarte med forestillingene de hadde om yrket da de startet.

Solberg mener det er viktig at folk ikke kommer inn i jobben på helt gale premisser, og at man må være innstilt på å jobbe fleksibelt.


- Det er viktig at søkerne er klar over at dette er en veldig omskiftelig tilværelse. De jobber til alle døgnets tider i stadig skift, og de kan oppleve å møte nye kolleger fem-seks ganger om dagen. De må være forberedt på å jobbe side om side med folk de aldri har sett før, sier hun.

Trekkes mot merkevaren

Tor W. Andreassen, Professor ved Handelshøyskolen BI og ekspert på merkevarebygging, og forteller til avisen at alle studier viser at gode merkevarer ikke bare har betydning for å tiltrekke seg kundene, men også i arbeidsmarkedet. Han tror det er nettopp de gode merkevarene til SAS og Norwegian som gjør dem til attraktive arbeidsplasser blant de unge.

Han er heller ikke overrasket over at flybransjen trekker tusenvis av søkere på noen få jobber, til tross for at flyselskaper ofte assosieres med økonomisk krise og blir ansett som klodens verste miljøsyndere.


- Det er en bransje som skaper inntrykk av å kunne by på spennende reiser, dyre hoteller og eksklusive vaner. Derfor ser vi at andre yrkesgrupper tekkes til denne jobben, sier Andreassen til Aftenposten.

Realiteten på lønnsslippen

Selv om de ubekvemme arbeidstidene godtgjøres ved hjelp av diverse tillegg og dietter, er det neppe lønnen som trekker så mange unge mot bransjen. I kommentarfeltet under Aftenpostens artikkel har Astrid B. Gjerde, kabinansatt i Norwegian, respondert på et innlegg hvor det hevdes at grunnlønnen ligger på over 400 000 i året, og at årslønnen ligger på om lag 520 000 kroner med overtid og alle tillegg inkludert:


«… Jobber selv i kabinen i Norwegian og etter 5 år er grunnlønnen kr 322 000,-. Det er dette en får pensjon o.l fra. Resten er dietter, diverse tillegg, provisjon, og eventuelt salg av fridager som på sivilt betyr overtid. Så nå ble bildet litt annerledes tenker jeg? I tillegg jobber vi døgnkontinuerlig skift, julaften, bursdager osv, kan jobbe inntil 15 timer på en dag, og opptil 60 timer en arbeidsperiode i løpet av 28 dager. Så disse 4 dagene fri er fordi vi jobber så mye de 5 dagene vi er på at de må gi oss disse dagene. Når året er omme jobber vi ca 200 timer mer enn andre arbeidstakere i Norge. Så da spør jeg, hva synes du om lønnen vår nå? Vi er kanskje overbetalte i din verden vi da?»