Gjennom prosjektet «inkluderende felleskap» som skal gå over en lengre periode (tre år), ønsker vi i Vollen kystkulturbarnehage å danne en inkluderende kultur og praksis. Både voksne og barn skal oppleve at det er rom for ulikheter. Vi er alle unike og kan bidra til felleskapet på hver vår måte. Barnehagen skal i tett samarbeid med Oslo Met, sette i gang tiltak, utvikle kunnskap innenfor temaet, gjennomføre og evaluere arbeidet. I år skal vi ha søkelys på det inkluderende fysiske lekemiljøet i barnehagen og de voksnes rolle i lek.
Grunnloven §104.
Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd. De har rett på å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling. Ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal det som er best for barnet være et grunnleggende hensyn. Barn har rett til vern om sin personlige integritet. Statens myndigheter skal legge forholdene til rette for barns utvikling, herunder sikre at barnet får den nødvendige økonomiske og helsemessige trygghet, fortrinnsvis i egen familie.
Et vesentlig trekk ved inkludering dreier seg om et samspill mellom å møte mangfold og å utvikle fellesskap for alle barn. En vesentlig forutsetning for å skape et inkluderende felleskap er å praktisere demokratiske verdier som anerkjennelse, medvirkning, likeverd og aktiv deltagelse. Etablering av gode relasjoner, trygghet og inkludering har stor betydning for barnets opplevelse av trivsel, samhold, tilhørighet og læring.
I samarbeid med STYD kommunikasjon arbeider vi med å øke vår kompetanse innen inkluderende felleskap for å skape psykisk helsefremmende miljø for barn. Vi ønsker å jobbe målrettet og systematisk med leken for å skape gode og inkluderende miljøer der alle barn har det bra, og der vi forebygger mobbing og krenkelser. Kjernen i dette arbeidet handler om å skape trygge og gode relasjoner til barna, og å legge til rette for lek. Lek handler om opplevelse av trivsel, relasjoner, inkludering, og det å være et betydningsfullt menneske i møte med andre.