Sosiale medier blir et stadig viktigere verktøy for oss som jobber med rekruttering. I beste fall bekrefter det du sier og gjør i sosiale medier det inntrykket vi sitter med etter intervjuene og etter å ha snakket med referansene dine. I verste fall kan bilder og innlegg gjøre at vi velger en annen kandidat. Og ja, det har skjedd.

 

Etter mange år som hodejeger og med et stort antall rekrutteringer bak meg, er jeg trygg på at jeg kan plukke ut den riktige kandidaten til stillingene jeg jobber med. God research er en av nøklene til å finne riktig person - og et Googlesøk og en titt på hva kandidatene gjør i sosiale medier, har blitt obligatorisk.

Kronikkforfatter Lars Jakob Arnøy er partner/seniorrådgiver og daglig leder i hodejegerselskapet Headvisor i Trondheim.

Foto: Privat

  

Jeg bruker alltid sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn til å se hvordan kandidaten velger å presentere seg til omverden. Det innbefatter bilder, og særlig profilbildet, og innleggene du har lagt ut. Det handler om å få bekreftet eller avkreftet inntrykket jeg har av deg fra intervjuene, og se om det stemmer overens med den oppfatningen jeg får av deg på sosiale medier. Finner jeg noe der som vil kunne svekke troverdigheten som potensiell leder til stillingen vi har diskutert? Og forstå meg rett - jeg går ikke inn på kontoen din for å finne noe å ta deg på. Et par festbilder eller noen sleivete kommentarer mellom venner trekker ikke ned helhetsinntrykket mitt. Jeg syns faktisk det er bedre at jeg finner noen slike ting enn at jeg ikke finner ut noe om deg i det hele tatt. I mange lederstillinger vil det å mene noe i samfunnsdebatten være en nødvendighet, og da er det å være til stede - og gjerne mestre - sosiale medier, et pluss.


 

Jeg ser også alltid på om kandidatene jeg intervjuer, har noen felles kjente med meg. Tidligere kollegaer eller ledere kan gi et annet, og noen ganger mer sannferdig, inntrykk enn de personene man selv velger å oppgi som referanser. Kanskje jeg spør om å snakke med noen av disse for å få et best mulig bilde av deg. Bedrifter ansetter jo helheten, og profilene dine i sosiale medier kan hjelpe meg å få et enda mer helhetlig bilde av deg enn det jeg har fått så langt i rekrutteringsprosessen. Det handler rett og slett om å gi meg et enda bedre beslutningsgrunnlag.


 

Mer erfarne og mer profesjonelle

Både arbeidsgivere og jobbsøkere har de siste årene blitt mer profesjonelle i bruken av sosiale medier. For bare noen år siden var det mange som undersøkte profilene til kandidatene for å se om de fant ut ting om deg som du ikke ville fortelle. I dag, derimot, er det mange hodejegere og arbeidsgivere som bruker sosiale medier for å finne potensielle kandidater. I stadig flere tilfeller blir ikke stillinger lyst ut i tradisjonelle kanaler, kun i sosiale medier. Jeg bruker for eksempel LinkedIn-profilen min til å lyse ut noen stillinger, og ser at det ikke skorter på kandidater selv når jeg gjør utlysningene slik. En undersøkelse for noen år siden viste at halvparten av de unge arbeidssøkerne bruker sosiale medier som primærkilde for å holde seg oppdatert på jobbmarkedet. Antallet stillingsannonser i avis går kraftig ned, og bransjen vår opplever at dreiningen går mot web baserte annonser. Den aktive hodejakten har de siste årene fått en større og større andel.

 

På samme måte som jeg sjekker kandidatene i sosiale medier, sjekker kandidatene profilene til hodejegere, ledere og bedrifter de er interesserte i. Derfor er det viktig også for ledere og bedrifter å være profesjonelle i sosiale medier - for det fins mange eksempler på at også ledere kan gå på en smell der.

 

Det er godt over tre millioner nordmenn på Facebook, og mange av oss har vært der i mange år. I løpet av de årene du har vært på Facebook, har du kanskje lagt ut noen bilder som ikke er representative for den personen du er i dag? Kanskje har du endret mening i saker du kanskje egentlig ikke hadde all verdens belegg for å mene noe om? Det kan være en god idé å rydde litt i profilen din. Det kan gi omverden et bedre inntrykk av hvem du er.

 

For du er aldri privat i sosiale medier. Du vil bli assosiert med arbeidsplassen din - og det er noe jeg må rådgi potensielle arbeidsgivere til å tenke på. Profilene dine i sosiale medier kan sjelden si meg noe om hvordan du er rustet til å utføre en jobb, men det kan gi meg en pekepinn på om du vil bli en god representant for bedriften du jobber i.

 

Når det er sagt, syns jeg yngre arbeidstakere jevnt over er mer kritiske til hva de velger å legge ut enn oss litt eldre. Det er vi som kanskje bør tenke oss om to ganger før vi legger ut noe, og det er vi som trenger å lære oss hvordan vi stenger profilen vår slik at den ikke er åpen for alle og enhver.


 

Jeg er overbevist om at sosiale medier kommer til å spille en stadig viktigere rolle i rekrutteringsprosesser i tiden fremover. Mitt enkle råd er som med mye annet her i livet; Tenk deg om to ganger. To ganger før du legger ut et bilde eller et innlegg, og to ganger før du kommenterer på noe. Så slipper du at nysgjerrige hodejegere henger seg opp i uvesentligheter fra fortiden og heller fokuserer på den du er nå.

 

Av Lars Jakob Arnøy, hodejeger og partner i hodejegerselskapet Headvisor AS

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger