Noen forbinder sikkert fortsatt blogg med Sophie Elise og andre såkalte “rosabloggere” som skriver om det “perfekte”, og deler bilder av dagens antrekk. En bedriftsblogg handler også om å dele. Både rosabloggere og bedriftsblogger markedsfører sine produkter eller tjenester, selv om det er på forskjellig vis.

 

En bedriftsblogg er gjerne en del av nettsiden din, og utgjør en samling artikler med informasjon som har verdi for dine potensielle kunder.

 

I teorien kan alle bedrifter ha en blogg. Men et advokatfirma eksempelvis, bør selvsagt ikke skrive blogginnlegg som minner om tabloid artikler (‘Gode triks for å komme ut av arveoppgjøret’). Derimot kan de bidra med praktisk informasjon innen sitt felt. En hudpleiesalong kan for eksempel skrive et blogginnlegg med “Tips til sunn vinterhud”.

 

Det handler altså om å skrive noe som dine nåværende og potensielle kunder har nytte av.

 

LES OGSÅ: Yvonne Fosser om bedrifter i sosiale medier

 

Blogging gir flere kunder

Blogging er selve hjørnesteinen i det som kalles innholdsmarkedsføring (content marketing). Demandmetric.com rapporterer at innholdsmarkedsføring er en 62 prosent rimeligere form for markedsføring enn tradisjonell markedsføring. Og ifølge social4retail.com viser tall fra USA at små bedrifter som blogger generer 126 prosent flere leads enn bedrifter som ikke blogger.

 

I Idium ser vi at 80% av de som blir våre kunder er innom bloggen før de konverterer. Det fungerer meget godt for oss å blogge som bedrift.

 

SE VIDEO: – Video er et råsterkt verktøy for norske virksomheter

 

Verdifull trafikk til nettsiden din

Blogging er uslåelig som format når det kommer til å skape muligheter for at kunder skal finne deg på nett. For hvert eneste blogginnlegg du skriver får du søkbart innhold på din nettside. Når din potensielle kunde gjør et søk er det enda en mulighet for at de finner deg. Så for å si det på en annen måte; dersom du har 45 blogginnlegg har du skapt minst 45 muligheter for å bli funnet, og har du 145 innlegg er det minst 145 muligheter. Har du “kun” en nettside med enkel informasjon om tjenester og åpningstider gir det et mindre grunnlag for folk å finne deg i sine søk.

 

I tillegg er bloggen der hele tiden. Den kan generere leads hver dag hele året. Selv når du nyter en velfortjent ferie.

 

En blogg vil gi både eksisterende og potensielle kunder noe av verdi. De som gjør et søk på Google er som regel ute etter svar på en problemstilling de har. Med stor sannsynlighet vil de velge deg som leverandør dersom de fikk tilfredsstillende svar på sine spørsmål på dine sider. Skriv derfor mange gode artikler som enkelt besvarer problemstillinger du vet at din målgruppe har, så vil det gi deg relevant trafikk tilbake.

 

 

LES OGSÅ: Kan ytringer i sosiale medier koste deg jobben?

 

Blogging gir økt synlighet i søkemotorer

Blogger du riktig vil det bidra til økt synlighet i søkemotorene. Ferskt, verdifullt og relevant innhold kan også styrke din posisjon i søkeresultatene. SEO, eller søkemotoroptimalisering, virker nok komplisert for mange, men det finnes enkle grep du kan gjøre selv. Idium har flere artikler og en gratis e-bok om temaet. Har du derimot ikke tid eller ønske om å lære hvordan du gjør det selv, finnes det mange firmaer som kan hjelpe.


Men kort og enkelt fortalt så handler det om å bruke ord, uttrykk og fraser som du ønsker at bedriften din skal bli funnet på. Husk bare å bruke de ordene og uttrykkene målgruppen din bruker, og vit hvilket modus de er i samt hvor i kjøpstrakten de befinner seg når de utfører søk med dine nøkkelord.

 

Gjennom blant annet SEO-arbeid opplevde en kunde av Idium - Muno - at deres organiske synlighet økte med 58%, noe som igjen var med å bidra til en 400% økning i antall nye elever.

 

Folk må finne deg for å kunne bli kunden din.

 

GJESTEBLOGG: Lærepenger og champagnerus for gründere

 

Skapt tillit og autoritet

81 prosent av amerikanske forbrukere sier at de stoler på tips og råd de finner i blogger, ifølge social4retail.com. Din blogg kan bli en pålitelig kilde til informasjon, samt gi gode råd som vil bygge tillit mellom bedriften din og kundene dine.

 

De innleggene du publiserer på nettsiden din bør du også dele i sosiale medier, og da er det viktig at du svarer dersom noen kommenterer, for å skape en toveiskommunikasjon. Dette er også med på å skape tillit og tilknytning til firmaet.

 

Bloggformatet gir deg en mulighet til å etablere deg som en autoritet innen ditt felt. Å bli en autoritet, å gi verdi til kunder, samt øke synligheten på nett krever at du eller noen andre i bedriften har et ønske om, og evne til å skrive. Før du setter i gang et bloggprosjekt er det derfor viktig at bedriften vurderer om dere kan sette av tid og ressurser.

 

KRONIKK: Ødelegger sosiale medier jobbmulighetene dine?

 

For blogging er ikke for alle

Selv om alle bedrifter potensielt kan ha en blogg finnes det grunner til å ikke ha det:

  • Det er tidkrevende
  • Du eller noen andre i bedriften må kunne skrive profesjonelt
  • Det nytter ikke å bare blogge litt

 

Første punkt; blogging er tidkrevende. Å skrive et godt innlegg krever både at du gjør research, skriver innlegget, finner/lager visuelle komponenter osv. Når innlegget er skrevet må det publiseres og ikke minst – markedsføres. Du må dele innlegget i sosiale medier og kanskje også bruke penger på å sponse/fremme det.

 

Så, punkt to; man må kunne skrive godt. Rent innhold er ikke nok, det må være godt innhold. Altså innhold som gir faktisk verdi til dem som leser det. Punkt tre; selv om godt innhold har verdi uansett, holder det ikke å ha en blogg med 4 innlegg. Den må oppdateres jevnlig. Skal bedriften din satse tid og resurser på blogg så må det gjøres skikkelig.

 

Dersom dere kan sette av ressurser, tid og dere gjør det riktig - kan bloggen bli ditt mektigste markedsføringsverktøy.

 

Du fant og leser kanskje dette innlegget fordi du lurer på hvordan du kan markedsføre din bedrift til potensielle kunder? Da er du selv et bevis på at det fungerer.

 

Oppsummert så kan godt innhold:

  • gi flere leads, som kan bli til nye kunder
  • øke trafikken til nettsiden din
  • øke søkemotoroptimalisering (SEO) - altså synligheten din
  • bygge tillitsforhold til kundene dine
  • vise kompetanse og etablere bedriften som en autoritet i sitt felt

 

Er blogging noe for deg og din bedrift?

 

Idium er et mediebyrå og en totalleverandør av digitale markedsføringstjenester. Vårt mål er å hjelpe våre kunder til å lykkes på nett!

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger