Karen startet i EVRY dagen før EDB ble fusjonert med Ergo Group. Det var en ganske kaotisk situasjon hvor ingen hadde tid eller interesse av å drive opplæring av en nyansatt. Fra 8 til 16 satt hun derfor og så på NRK nett-tv, ryddet kopirom og traktet kaffe.

- Idet jeg var klar for å kaste inn håndkleet bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender, og sette i gang et prosjekt om hvordan fusjonen ble oppfattet av de ansatte. Det satte i gang mange tanker hos ledelsen og prosjektet ble en suksess. «Takeaway» er at det lønner seg å være proaktiv. Men det er flere ting jeg skulle likt å vite om før jeg gikk ut i arbeidslivet.

1. Bruk kunnskapen din

- Når man starter i en ny jobb føler man seg kanskje litt malplassert de første månedene fordi man ikke forstår hvor man passer inn i «det store bildet». Da er det viktig å «kartlegge seg selv», og få oversikt over sin formelle og uformelle kompetanse.

- Du kan bruke den uformelle kompetansen du fikk fra en studentforening til å komme med ideer om hvordan EVRY-teamet ditt bør jobbe annerledes. For meg har det at jeg er en utadvendt person gjort at jeg kjapt kan flyttes inn i nye prosjekter hvor jeg ikke kjenner de som jobber der fra før. Poenget er at du bør være bevisst på hva de sterke sidene dine er, og deretter lete etter muligheter til å bruke dem i jobbsammenheng.

2. Lær deg organisasjonskartet

- EVRY har hele 8800 ansatte, noe som gjør at du fort kan miste oversikt over helheten. I starten håndterte jeg det ved å sette meg ned og gå nøye gjennom organisasjonskartet, men den beste måten å skaffe seg oversikt på er rett og slett å snakke med folk. Men snakk da på en annen frekvens enn du vanligvis gjør!

- I stedet for kun å spørre om hva personen heter og hvilken avdeling han jobber i så kan du godt være mer nysgjerrig på hvor mange som jobber i avdelingen, hvordan de driver inntektene til EVRY, hva de måles på og hvordan ansvaret fordeler seg mellom de forskjellige i teamet. Nysgjerrighet er nøkkelen. Uansett hvor du jobber har du et ansvar for å være nysgjerrig på hvordan arbeidsplassen henger sammen. Og med den innstillingen er det også lettere å se helheten.

3. Still krav til lederen din

- Av og til ser man for ofte til lederen sin for svar og oppfølgning. Du forventer at lederen er proaktiv og stiller krav til deg. Men det er viktig at du også stiller krav til lederen. Be om en halvtime innimellom til å prate om hvilke prosjekter du kan settes på, om du kan få mer varierte oppgaver eller om du burde endre på noe. Husk også å si fra når noe ikke fungerer i avdelingen, og foreslå mulige løsninger. Det er lite som endres av seg selv om du ikke sier ifra om det.

4. Vær tålmodig

Baksiden ved å være engasjert er at du fort kan glemme å forankre ting før du løper med ballen. Noen opplevde kanskje at jeg i starten var litt løs kanon på dekk, men med tiden lærte jeg meg å være mer tålmodig og da ble ikke bare ting gjort, de ble også gjort på riktig måte.

- Det er nemlig annerledes å jobbe i et stort selskap som EVRY. Ting tar lengre tid, men prosjektene er mye større og kulere. Og når man først får grønt lys for et forslag og alt er i boks, da er man virkelig ustoppelig.

5. Fyll på kunnskapen din

- Man er aldri ferdig utdannet. Verken når det kommer til formell eller uformell kompetanse. Det er greit å vite om et par triks som holder deg oppdatert ut yrkeslivet. Jeg synes bøker, podcaster og TED-talks er veldig givende. Trikset er å «dele» videre med kollegene dine når du kommer over noe interessant. På samme måte som du forteller vennene dine om en bra kinofilm, kan du tipse medarbeiderne om en bra podcast.

- Ellers har EVRY flere kurs vi som ansatte har tilgang til, både med interne og eksterne. Vi har for eksempel sendt flere av selgerne våre på presentasjonskurs hos Dale Carnegie. Hvis du får vite om et nyttig kurs, seminar eller frokostmøte og kan begrunne hvordan det vil gjøre deg bedre i jobben din, da vil de fleste ledere sende deg dit med glede.