- Vi har jobbet, diskutert og spist lunsj sammen hver dag siden september nå. Jeg er egentlig overrasket over at vi ikke er blitt lei av hverandre enda, sier Veronika Hamarova (26) og ler.

Hun har vært «intern» med Pedram Mireftekhari (30) og Morten Stien (24) siden starten av september.

Sammen har de kommet opp med fire konsepter for hvordan mobilbanken kan bli bedre, blant annet gjennom et «lojalitetsprogram» i appen.

Et internship hos oss handler om å jobbe sammen i team med et langtidsprosjekt. Prosjektene utformes på bakgrunn av dialog med våre kunder, og tar utgangspunkt i reelle problemstillinger.

Det pågår over en periode på fire måneder, og interns får lønn i denne perioden. Oppgavene spenner fra å utvikle apper, forske seg frem til et konsept eller finne ut av hvordan ny teknologi kan anvendes for å løse et problem.

Fikk utfordring fra bank

Pedram, Morten og Veronika har jobbet intensivt i fire måneder for en av våre bankkunder, Sparebank 1 Østlandet.

Det startet med at teamet fikk en utfordring fra banken. Den var på to setninger:

«Hvordan kan man øke kundelojaliteten til banken, spesielt med tanke på yngre brukere? Vi vil at dere utfordrer oss på alt!»

Dette ble startskuddet for en hel høst med konseptutvikling.

Trekløveret brukte mye tid på å samle data for å forstå brukergruppen. De tok blant annet med seg iPader ut i Oslo sentrum og fikk mannen i gata til å svare på undersøkelser.

- Vi har vært overalt: på BI, UiO, biblioteker, frisører, til og med hos optikere. Det var viktig for oss å få et bredt utvalg av svar på hva folk ønsket av mobilbank-appen sin. Da nyttet det ikke å bare spre undersøkelsen digitalt, vi måtte faktisk komme oss ut av kontoret og oppsøke folk, forklarer Pedram.

De rundt 200 svarene, sammen med dybdeintervjuer, ledet til fire ulike konsept for mobilbank. 

Blant annet kom teamet opp med et eget lojalitetsprogram for bankkunder, samt forslag til nye sparefunksjoner. 

Deretter bar det ut på gaten igjen for å teste prototyper for konseptene.

- Pedram ble faktisk veldig god i programmet «Marvelapp» hvor man kan lage prototyper av apper. Vi fikk bedre svar fra bankbrukerne da vi i andre runde viste dem noe håndfast og konkret. Men konseptet hadde vi ikke fått, om vi ikke hadde brukt tid på å samle inn innspill tidlig, sier Veronika.

Christian Fjestad er leder for Innovasjon i SpareBank1 Østlandet. Han er imponert over hva de tre internsene har fått til.

- Våre erfaringer med EVRY Innovation Hub etter høstens prosjekt er meget positive. Gruppen med interns viste stor interesse for vår kreative utfordring, og leverte en presentasjon med høy kvalitet. For banken vår ga prosjektet verdifull innsikt, og vi kommer til å ta tak i flere elementer i det vi fikk presentert, sier han.

Fikk fast jobb

Både Pedram, Morten og Veronika har studert økonomi. Morten skriver inntil videre på masteren sin, mens de andre to har fått tilbud om fast jobb hos oss etter nyttår.

Ingen av dem visste helt hva de gikk til da de søkte seg til EVRY. men noen ting var avgjørende for at det ble slik.

- Det som trakk meg til å søke på internshipet i EVRY, er det som sto spesifisert i annonsen om innovasjon, sier Morten.

- Og research, skyter Veronika inn.

I bunn og grunn var de mest fornøyd med å få jobbe men innovasjon og konseptutvikling uten å nødvendigvis måtte kunne kode. Alle tre fikk tilbud om fast jobb etter at internshipet var avsluttet.

- Jeg tror mange der ute ønsker å jobbe med teknologi og det som endrer samfunnet, men føler kanskje ikke at de har en «teknisk» nok bakgrunn. Det viste seg at teknologiforståelse i seg selv var nok, oppsummerer Pedram.

Sammensatte team

I EVRY er vi opptatt av å etablere team som består av mennesker med ulike bakgrunner - også blant våre interns.

Pedram kommer fra Iran, Veronika er fra Slovakia og Morten er født og oppvokst i Bergen. Å ha så forskjellige bakgrunner har kommet godt med når de skulle tenke seg frem til hvordan mobilbank kunne innoveres.

- Vi kommer fra forskjellige land og bruker forskjellige banker. Det har gjort diskusjonene bedre fordi vi har forskjellige funksjoner i mobilbankene våre og kan sammenligne, sier Veronika.

Noen morsomme situasjoner oppsto også, som da Veronika etter en stund bestemte seg for å spørre hva guttene mente når de snakket om «KID number».

- Jeg trodde først de snakket om barns personnummer eller noe slikt. Jeg er glad jeg brøt inn og ba dem oppklare begrepet, sier hun og smiler.

Takhøyden i teamet har vært stor. De har hatt mange diskusjoner de mener har drevet dem frem i konseptprosessen og bestemte seg tidlig i samarbeidet for at «uenighet skal være lov». Dessuten har de vært i det Morten beskriver som en uendelig lang idemyldring.

- Mange av de beste ideene har vi tro det eller ei fått i dusjen. Tankene vandrer avsted når man står der og plutselig kommer man på noe smart – da er det bare å løpe ut av dusjen, finne mobilen og sende ideen til de andre på Slack, ler han.