(KarriereStart.no):
Som frilanser er det vanlig at man jobber hjemmefra, har flere oppdragsgivere og holder på med flere prosjekter samtidig. Når du har mange baller i luften er det særdeles viktig å ha orden i sysakene.
I en artikkel på det amerikanske nettstedet businessinsider.com deler den erfarne frilansjournalisten og forfatteren, Michelle Goodman, sine tips til hvordan du får mer struktur i den ellers så frie frilanstilværelsen.
Jobb til faste tider
Ifølge Goodman er faste rutiner nøkkelen til et lykkelig og produktivt liv som frilanser. Når du jobber hjemmefra kan det føles som om du aldri har helt fri. Enten du er en morgenfugl, et nattmenneske eller en mellomting, bør du derfor ha faste arbeidstider. Dette vil hjelpe deg med å skille mellom jobb og fritid.
Ikke ta på deg for mange oppdrag
Lær deg å si nei. Kaster du deg over alle muligheter som dukker opp, risikerer du å slite deg ut. Du kan dessuten bli nødt til å si nei til et drømmeoppdrag fordi timeplanen din allerede er helt fullpakket.
Goodmans råd er å lage en plan for hva du skal gjøre en måned fremover i tid. Beregn hvor lang tid du vil bruke på å fullføre de ulike oppdragene, og la opptil en fjerdedel av planen være åpen.
LES OGSÅ: Får styre sin egen hverdag som frilansjournalist
Hold ideene dine samlet
Når du jobber med flere prosjekter samtidig kan gode ideer nedskriblet på post-it-lapper og diverse A4-ark lett forsvinne i kaoset. Et råd fra Goodman er derfor å samle alle ideene dine på ett sted. Bruk for eksempel en notatblokk eller en app egnet for digital lagring av notater.
Planlegg fritid
Som frilanser er det viktig å hele tiden ha nok oppdrag for å sikre seg en stabil inntekt. Da kan det være lett å glemme at du også av og til har godt av et lite pusterom. Planlegg ferie i god tid. Dette vil hjelpe deg med å opprettholde produktiviteten, og samtidig gjøre at du slipper de fortvilte forsøkene på å presse inn sårt trengt fritid i siste liten.
Svar på viktige e-poster med én gang
Det kan være en utfordring å holde styr på alle e-poster til og fra potensielle og nåværende oppdragsgivere. En løsning kan være å opprette en egen mappe for hvert av prosjektene du jobber med. Dette krever imidlertid at du må bruke tid på å sortere e-poster.
Uavhengig av hvordan du organiserer e-postene dine, er Goodmans anbefaling at du svarer på alle e-poster fra oppdragsgivere så fort som mulig. Dette er tross alt inntektskildene dine.
Ha kontroll på økonomien
Som frilanser er det særdeles viktig å ha kontroll på økonomien. Dersom du ikke har kontroll på dette området risikerer du å gå på en skikkelig skattesmell. Goodmans råd er derfor å sette av tid hver uke for å sikre at alt er up-to-date.
Det finnes flere regnskapsprogrammer som hjelper deg med å holde styr på inntekter og utgifter, og med å beregne hvor mye du skylder i skatt. Noen er til og med gratis (for eksempel norske BAS21). Det finnes også gratisprogrammer som genererer fakturaer (for eksempel Conta-Faktura, WinVask, Debet Faktura og Faktura Larsen).
Synes du det er skummelt å håndtere det økonomiske aspektet selv, kan du også bruke en regnskapsfører. Da får du mer tid til å jobbe med det du egentlig har lyst til.
Tenk strategisk
Prioriter oppdrag som kan gi mer jobb i fremtiden, og bygg relasjoner med sjefer og oppdragsgivere som er lette å jobbe med, råder Goodman. Dersom du er redd for å ikke ha nok frilansoppdrag til enhver tid, kan du skaffe deg en deltidsjobb som sørger for en jevn inntekt hver måned. Da slipper du å streve for å få endene til å møtes i perioder med færre oppdrag.