(KarriereStart.no):

Menneskekroppen er bygget for oppreist gange, og jo lengre man sitter, desto mer anstrengt blir kroppen. En ergonomisk korrekt sittestilling kan være avgjørende for å unngå skader eller plager som følge av lange dager ved kontorpulten.


Svært mange naprapater, kiropraktikere og fysioterapeuter erfarer også at kunder som bruker feil sittestillinger og arbeidsrutiner på kontoret får problemer med blant annet nakke, rygg og skuldre.


Contour Design er et ledende selskap innen utvikling, forskning og design av ergonomisk datatilbehør. På sine nettsider presenterer de ti tips til hvordan man arbeider sikrere og smartere.

 

LES OGSÅ: Sov deg til bedre jobbprestasjoner

 

Ti effektive tips:

1. Lytt til kroppen. Tenk på hvordan du arbeider og hvordan du beveger kroppen. Folk har forskjellige måter å tilpasse kroppens bevegelser på for å unngå musesyke.


2. Bytt arbeidsstilling. Hvis du varierer høyden på skrivebordet, for eksempel ved å endre innstillingen etter lunsj, er det til stor nytte for kroppen. Ofte glemmer vi å tenke på arbeidsstillingen fordi vi er midt oppe i noe, så det er en god idé å danne seg noen daglige rutiner.


3. Sett deg opp. Sørg for at du endrer sittestilling. Forsøk å sitte høyere oppe på stolen slik at du legger mer vekt på bena enn på korsryggen. Det hjelper til å holde ryggen rett og posituren høy.


4. Bruk snarveier. Bruk snarveisknappene på tastaturet for å unngå dobbeltklikking og unødvendig strekking etter musen. Disse bevegelsene kan føre til belastning på armer, skuldre og nakkemuskler, så det beste er å unngå unødvendige bevegelser.


5. Ha god plass. Sørg for at du har nok plass på og under skrivepulten slik at du kan endre arbeidsstilling. En rotete skrivepult er også en kilde til stress og irritasjon, som kan forverre plagene ved musearm.


6. Beveg deg. Reis deg og gå vekk fra skrivebordet når du kan. Når du er aktiv pumpes det nytt blod rundt i kroppen og gir deg mer energi. Tips: Gå over og snakk med en kollega istedenfor å sende en e-post.


7. Ta en pause. Ta en femminutters pause hver time. Det hjelper kroppen med å slappe av og tvinger deg til å bytte arbeidsstilling. Du trenger en kopp kaffe allikevel.


8. Sitt godt. Sørg for at du hviler armene på skrivepulten og fingrene på tastaturet og musen. Muskelbelastning er ofte forbundet med armer og hender.


9. Sitt i rett posisjon. Nesen og føttene skal peke i samme retning når du sitter ved skrivebordet. Å vri på kroppen kan være vondt for ryggen og gi deg ubehag og plager.


10. Utviklet for deg. Det finnes mange alternativer til den tradisjonelle musen som hjelper deg med å redusere belastningen og forhindre skader. Velg den som er best for kroppen.

 

(Kilde: www.contour-design.no)

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger