(KarriereStart.no):
Jobbkandidater får titt og ofte tips fra media og PR-byråer om å skape en personlig merkevare og være kreativ med jobbsøknad og CV for å skille seg ut fra mengden. Søker du en lederstilling derimot, er det ikke alltid like viktig å lage en egendefinert Twitter-konto og videosøknad, i følge sjefsrekrutterer og konsulent i Aptus Consulting, Lena Silén.

Hun mener at der trenden innenfor flere stillingsannonser ønsker kreative søknader, peker derimot trendene innenfor lederstillinger ofte mot flerspråklige resymeer, gjerne på engelsk. Verden blir mindre, og det blir viktigere for ledere å kunne vise at de briljerer i flere språk. Silén har jobbet med rekruttering i over 15 år, og hun kan derimot fortelle at å anvende moderne metoder når du skriver en CV, gjerne kan droppes når man søker lederstillinger.

- Vi som arbeider i rekrutteringsbransjen må jo følge den tekniske utviklingen. Men enn så lenge, tror jeg ikke at tiden er moden for sjefer å sende inn en søknad gjennom et videoklipp, forteller Silén til Chef.se.

Hun mener det er flere ting du kan unngå hvis du søker lederstilling:

1. Være for kreativ

Å designe en estetisk vakker CV kan være fint, men det viktigste er innholdet, og ikke nødvendigvis hvordan den ser ut. Skal du søke på en kreativ lederstilling, eller arbeid innenfor en kreativ bransje, kan du derimot tenke alternative metoder for hvordan din CV skal se ut. Men for generelt tradisjonelle yrker, fraråder Silén å bli for kunstnerisk.

2. Selge deg med en videosøknad

Risikoen med en slik CV eller søknad, er at det kan oppfattes som om man er dårlig på skriftlig formulering, og prøver å redde seg inn med en visuell løsning i stedet for en tradisjonell CV. Silén mener at en video kan fungere som et ekstra innslag, men bare hvis det styrker den kompetansen du prøver å formidle til bedriften du søker deg til.

3. Henvise til CV på internett

Unngå å bare henvise til din CV på nett. Rekrutteringsansvarlige har ofte mange kandidater de skal sjekke, og du bør gjøre jobben deres så lett som mulig. Gidder du ikke å sende inn en resymé til bedriften du søker jobb hos, kan du heller ikke regne med at de orker å lete gjennom nettsiden for å finne den heller.

4. Linke til bloggen din

Skal du legge ved en link til bloggen din i CV-en, bør du være sikker på at innholdet gjenspeiler deg på riktig måte. Mange bruker et langt mer avslappet språk i bloggen sin enn de ville gjort i jobbsammenheng. Og det er ikke nødvendigvis positivt at rekrutteringsansvarlig ser dette. Skal du referere til denne på CV-en din, bør innholdet være relevant til yrket du søker deg til.