(KarriereStart.no):

Mange lurer nok på hvorfor de ikke hører fra jobben de søkte på, selv om de skrev en bra CV og brukte lang tid på å tilpasse søknaden. Nå viser en ny undersøkelse fra det amerikanske nettstedet TheLadders hva arbeidsgivere ser etter hos kandidater og at de bruker et gjennomsnitt på seks sekunder til å avgjøre om du er god nok for "ja-haugen" eller søppelbøtta.

 

De utførte studiet ved hjelp av øyemålinger som registrerte hvor personen festet blikket når vedkommende skulle lese en CV, og hva vedkommende fokuserte lengst på. Studiet ble utført blant 30 bemanningskonsulenter over en periode på ti uker.

 

Undersøkelsen viser at i løpet av disse seks sekundene som arbeidsgiveren vil bruke på din CV, kommer han/hun til å se på ditt navn, nåværende arbeidstittel- og arbeidsgiver, når du begynte, hva din forrige jobb var og utdanningen din.

 

Under ser man resultatene fra to CV-er satt i et varmekart. Den til høyre har flere registrerte målinger enn den til venstre, og vedkommende har fått med seg mer av teksten i løpet av de seks sekundene.

 

SE VIDEO: Hvordan skrive en CV som blir lagt merke til

lesemønster på et varmekart

Faksimile: TheLadders.com. Bilde fra undersøkelsen som viser et varmekart over øyemålingene som ble registrert. Bildet til høyre

har fått flere registreringer enn det til venstre, grunnet at CV-en fremstår som mer ryddig.

 

Kort ned og hold det konsist

Ser man på de to bildene er det tydelig at den til høyre er mer ryddig og inndelt i ulike seksjoner som fremhever de viktigste punktene i en CV, mens den til venstre består av en lengre sammensatt tekst.

 

Ved å bruke fet tekst til å fremheve arbeidstitler, utdanning og kvalifikasjoner, og deretter dele disse inn i egne seksjoner, vil det bli lettere for bemanningskonsulenten å finne den informasjonen de trenger på kortest mulig tid. Dette kan øke dine sjanser for å havne i riktig bunke hos arbeidsgiveren.

 

Bilde er ikke nødvendigvis positivt

Stadig flere av oss har en digital CV som vi bruker til å knytte kontakt med potensielle arbeidsgivere. Et annet interessant funn i undersøkelsen, viser at bilder i en CV ikke nødvendigvis spiller positivt inn for jobbsøkeren.

 

TheLadders sammenlignet sine kandidaters nettprofiler med kandidater fra LinkedIn, og fant ut at de uten bilde fikk bedre respons på øyemålingene enn de som hadde bilde. Det viste seg at bilder ofte tar oppmerksomheten bort fra det som er viktigst - hvem du er og hvorfor du passer til jobben. Resultatet kan derfor bli at arbeidsgiver bruker sine seks sekunder på å lure på hvorfor håret ditt ser slik ut, i stedet for å avgjøre om du skal kalles inn til intervju eller ei. Ifølge studiet ville gjennomsnittet bruke cirka 19 prosent av tiden på å tyde bildet ditt, det vil si to av seks sekunder på profilbildet og ikke hvorfor du er perfekt for jobben.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger