(KarriereStart.no)

Om man har søkt hos en arbeidsgiver som kan velge og vrake i kandidater, er skrivefeil en av tingene som kan vippe deg av lasset. Søker man jobb i en større organisasjon eller i det offentlige er sjansen enda større, ettersom det ofte er flere som leser det du har skrevet. Torunn Riiser er seniorkonsulent i Assessio, et selskap som jobber med arbeidspsykologiske testverktøy.

 

– Det kommer selvfølgelig an på hvem som leser, men de fleste vil nok reagere negativt på mange eller store skrivefeil. Det kan vitne om at du ikke har tatt deg tid nok til å lese gjennom det du har skrevet, eller ikke syns det er viktig nok.

 

Det kan derfor være lurt å lese gjennom en ekstra gang, eller få noen andre til å gjøre det for deg. Man kan fort bli blind på egne skrivefeil når man endrer teksten eller kopierer tekst fra en søknad til en annen. Dette gjelder ikke bare yrker hvor man jobber med tekst i hverdagen.

Torunn Riiser, seniorkonsulent i Assessio.

(FOTO: Assessio)

 

LES OGSÅ: Sliter du med språket? Slik skriver du jobbsøknad uten skrivefeil

 

– Man risikerer at budskapet ikke kommer frem fordi mottaker blir opphengt i skrivefeil. De fleste vet i tillegg at staveprogrammer er lett tilgjengelig, så personen som sender inn kan bli oppfattet som slurvete, sier Riiser.

 

Særlig bør man unngå å skrive feil navn på bedriften eller personen man skriver til. Muntlig språk eller bruk av dialekt er også noe som burde unngås når man skriver. Om man ikke skriver så mye til daglig kan det være lett å blande muntlig og skriftlig språk. Derfor kan det være greit å ta tak i ord med rød strek under og friske opp skriveregler. Det finnes flere ordbøker og ressurser på nett.

 

– Det handler til slutt om hvordan man oppfatter budskapet, og hvilke slutninger man trekker, bevisst eller ubevisst, om hvem avsenderen er. Noen reagerer mer på disse tingene enn andre.

 

LES OGSÅ: Unngå slurv i jobbsøknaden med disse skrivereglene

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger