Det å skrive en god jobbsøknad er virkelig ikke enkelt. For alt du vet har du utelatt de få viktige nøkkelordene som arbeidsgiveren din leter etter i aktuelle søknader. Eller så har du kanskje fått med den ene formuleringen om din tidligere arbeidserfaring som virkelig fanger interessen til vedkommende. Fåglarna vet, er det noe som heter.

 

Det er med andre ord mye uvisshet å forholde seg til i jobbsøkingsprosessen. Men desto viktigere er det å sørge for å ha gjort alt det du faktisk kan kontrollere. Det er for eksempel noen vanlige feil mange av oss gjør når vi skriver jobbsøknader, som kan tippe oddsen i negativ retning.

 

Her er fem ting du bør dobbeltsjekke før du sender avgårde søknaden:

 

LES OGSÅ: Er du underkvalifisert for stillingen? Slik søker du

 

1. Lengden på søknaden

Når man skriver jobbsøknader er det kvalitet som gjelder – ikke kvantitet. Det kan kanskje være fristende å skrive en lang tekst, siden det kanskje gjør at du føler det blir en mer grundig og gjennomført søknad. Dette blir et selvpålagt krav man nærmest ubevisst setter seg for å være sikker på at man får med alt som kan være relevant å nevne.


 

Men husk at de som ansetter potensielt skal lese gjennom flere titalls, og i noen tilfeller flere hundretalls, søknader. Da sier det seg selv at de hverken har tid eller lyst til å lese søknader som er lange som et vondt år.

 

Jobbsøknaden burde faktisk ikke være lenger enn én enkelt side. Selv om stillingsannonser ikke er som en eksamensoppgave, hvor antall ord ofte er spesifisert, kan du ta sikte på 250–300 ord som en tommelfingerregel. Og for at teksten skal være lett å lese, bør du også dele inn teksten i tre–fire avsnitt.

 

Hvis du ender opp med en tekst som er lengre enn dette, burde du forsøke å kutte ned på eventuelt overflødig innhold før du sender den avgårde.


 

LES OGSÅ: Jobbsøknaden – første date med arbeidsgiver

 

2. Kommer den til rett person og sted?

I de fleste maler for jobbsøknader skal man skrive navn og adresse til mottaker øverst på siden. Pass på at både navnet på personen eller avdelingen, adressen, og ikke minst navnet på virksomheten, er korrekt.

 

Dette er viktig fordi det sender et signal om at søknaden er ment for akkurat dem, og at det ikke er en masseprodusert søknad som sendes til alle virksomheter med en post- eller epostadresse. Og selv om søknaden sendes på epost, vil adressefeltet uansett vise at du har tatt deg tid til å finne informasjon om din potensielle arbeidsgiver.

 

Hvis du bruker navnet på personen som skal ansette, sørg for all del å stave dette riktig. Det samme gjelder navnet på virksomheten. Om du bruker virksomhetens navn i selve søknadsteksten, som absolutt kan være lurt, sørg for å dobbeltsjekke stavingen her også.

 

LES OGSÅ: Jobbsøknaden som får deg på intervju

 

3. Din egen kontaktinformasjon

Det kan virke selvsagt at man må få med seg sin egen kontaktinformasjon i søknaden – og det er det, for all del. Men nettopp derfor er det fort gjort å taste inne dette i et imponerende tempo, som man kanskje har gjort hundrevis av ganger tidligere. Hastverk er som kjent lastverk, og det kan absolutt være tilfellet her også. Siden disse tastetrykkene er så rutinepreget, er det fort å overse en eventuell tasteleif.

 

Én enkelt feilplassert (eller manglende) bokstav i epostadressen din gjør den fullstendig ubrukelig. Det samme gjelder tall i telefonnummeret ditt. Tenk om drømmejobben din skulle ryke fordi du ikke har tatt deg bryet med å dobbeltsjekke dette?

 

LES OGSÅ: 80 vanlige spørsmål til jobbintervjuet

 

4. Har språket rett tone?

En jobbsøknad må jo kunne klassifiseres som et formelt brev. Dermed dropper vi naturligvis slang-uttrykk, overdreven bruk av humor og generelt veldig personlig innhold.


 

Men, nesten like viktig er det å ikke legge språket 180 grader i motsatt retning. Ja, dette er et formelt brev, men det får være måte på formaliteter. Du vil ikke at leseren skal oppfatte deg som en unaturlig flat, overdrevent prektig og sosialt avstumpet person. Selv om du adresserer en slags autoritet, noe som medfører en viss grad av respekt, bør du forsøke å fremstå som en tilnærmelig, profesjonell og «likandes» person som kan passe inn blant de andre medarbeiderne i virksomheten.

 

Poenget er at man skal fremstå som profesjonell og seriøs, men likevel avslappet nok til at man ønsker å være kollegaen din.

 

SE VIDEO: Slik skriver du en CV som skiller seg ut

 

5. Svak grammatikk og skrivefeil

Hvis du for eksempel har for vane å skrive «å» istedenfor «og», eller skriver «ovenfor» når du mener «overfor», bør du ta en ekstra runde på rettskrivingen før du sender søknaden. Faktisk bør du ta en ekstra runde selv om du anser deg selv som rettskrivingens Mozart.

 

I kommunikasjon- og informasjonsalderen vi lever i, skriver vi forholdsvis mye og ofte sammenlignet med tiden før Internett og smarttelefoner. Man skulle kanskje tro at det gjorde oss bedre på rettskrivning, men ta en rask titt på facebook-feeden din. Da vil du nok se at hverken familien din eller vennene dine er spesielt stødige på tastaturet.

 

Man kan kanskje unngå de groveste feilene med autocorrect og automatisk stavekontroll i tekstbehandlingsprogrammet, men disse hjelpemidlene er langt fra vanntette. Pass på å lese gjennom søknaden ord-for-ord et par ganger, og rett opp i de feilene du eventuelt finner. Skrivefeil kan nemlig oppfattes som slurv, og dermed sende signaler om at du ikke tar søknaden særlig seriøst. Det skader heller ikke å få et par ferske øyne til å lese igjennom for deg.

 

For flere tips til rettskrivning i jobbsøknaden, se linken under:

 

LES OGSÅ:  Unngå slurv i jobbsøknaden med disse enkle skrivereglene

Klikk her for søke blant tusenvis av ledige stillinger