(KarriereStart.no):

Det er mye diskusjon rundt hvordan, hvor og hvorfor man skal bruke sosiale medier i jobbjakten. Men det er ikke alt som gjelder for alle, og det er ikke alt som er like relevant i praksis.


Lars Schmidt er Senior Director for talentrekruttering og innovasjon for den amerikanske mediebedriften «NPR», og er grunnlegger av talentutviklingsselskapet «Amplify Talent». I et innlegg på karrierenettstedet careerealism.com tar han for seg noen myter og sannheter rundt bruk av sosiale medier i jobbsøkingen. Her er et utdrag av det viktigste:

Myte: Du må bruke sosiale medier i jobbjakten

Sannhet: Til tross for hva mange eksperter sier, er ikke sosiale medier et absolutt krav for alle jobber og karrierer. Det er mange områder hvor tradisjonelle annonser og jobbsøknader fremdeles er de mest effektive verktøyene for å skaffe seg en jobb. En snekker vil eksempelvis ikke være like aktiv i sosiale medier som en reklamesjef. Generelt sett er sosiale medier mest effektivt som jobbsøkeverktøy til yrker hvor man sitter bak en kontorpult.

Myte: Du må bygge din personlige merkevare

Sannhet: Begrepet "personlig merkevarebygging" har blitt et vanlig, men noe misforstått uttrykk rundt det å være synlig på nett. I praksis dreier det seg ikke om å være så synlig som mulig, men heller om å være bevisst på hvilke digitale spor man etterlater seg. Det er summen av den digitale tilstedeværelsen din i sosiale medier, på blogger, i publiserte intervjuer osv. som teller. Det er med andre ord viktig å være bevisst på hvordan man fremstår gjennom et enkelt google-søk.

Hvis du vil være søkbar og tilgjengelig for rekrutterere og arbeidsgivere, kan det generelt være smart å ha samme brukernavn på Twitter, LinkedIn, facebook og i andre sosiale medier. På den måten viser du også en digital tilstedeværelse som gjør det enkelt å danne seg et nyansert og helhetlig inntrykk av deg og dine ferdigheter.

Myte: LinkedIn er kun for aktive jobbsøkere

Sannhet: LinkedIn har blitt den sosiale medie-plattformen som er mest brukt av rekrutterere for å finne nye talenter. Selv om du ikke aktivt leter etter en jobb, bør du vurdere å opprette en overbevisende profil som kan vekke oppmerksomheten til potensielle arbeidsgivere. Du vet aldri når noen er ute etter akkurat din kompetanse, og for alt du vet kan et jobbtilbud plutselig virke mer fristende enn din nåværende jobb.

Myte: Du må være aktiv på Twitter

Sannhet: Det er fullt mulig å ha utbytte av Twitter uten å sende en eneste tweet. I stedet for å sende ut intetsigende tull bare for å vise aktivitet, er det kanskje bedre å revurdere bruksområdet? Uansett hvilke profesjonelle eller personlige interesser du har, vil det være mange som deler de nyeste trendene, bokanbefalingene, jobbtipsene, og andre ting som inspirerer dem. Følg dem, og lag lister hvor du organiserer brukerne etter emner eller fagfelt som interesserer deg. Enten du velger å være aktiv eller ikke, vil du uansett kunne få verdifull innsikt og holde tritt med den siste utviklingen i feltet.