(Karrierestart.no):

26-29 mars reiser Sjømatrådet på eksportørreise til Nigeria sammen med 20 aktører fra både pelagisk- og tørrfisknæringa, for å bli bedre kjent med det nigerianske markedet for norsk fisk, samt for å knytte kontakter med lokale importører.

 

Det er første gang Sjømatrådet arrangerer et slikt arrangement i Vest-Afrika, og timingen er på ingen måte tilfeldig. Det er for øyeblikket stor interesse for Vest-Afrika i fiskerinæringen, og over 60 aktører har meldt sin interesse for å vite mer om Sjømatrådets arbeid i regionen. Andre land man er interesserte i inkluderer  Angola, DRC (Kongo Kinshasa) og Kongo-Brazzaville.

 

Trenger internasjonal kompetanse

Sjømatrådet jobber aktivt med å tilrettelegge for lettere markedsadgang ved hjelp av markedsinformasjon og analyse, nettverksbygging og legge opp til politiske møter for å handelshindringer forbundet med valuta- og tollrestriksjoner. Prosjektleder Trond Kostveit har frontet dette arbeidet.

 

- Formålet med turen som arrangeres i mars er å ha politiske møter der vi ønsker å arbeide videre med å skaffe tilgang på valuta for importørene av norsk sjømat samt å forenkle importprosessene for å bedre markedsadgangen. Vi ønsker også å skape en møteplass mellom norske eksportører og nigerianske importører av sjømat, forteller Kostveit.

 

Nigeria er det mest folkerike landet i Afrika og det syvende mest folkerike land i verden. Landet utgjør også et viktig marked for norsk sjømat. I fjor eksporterte Norge nesten 7000 tonn tørrfisk til Nigeria, noe som gjør landet til det største eksportmarkedet for norsk tørrfisk. Nigeria er også  en av dem største importene av norsk makrell.

 

- Nigeria har 180 millioner innbyggere og representerer et stort potensiale for norsk sjømat. Norge og Nigeria har lange handelstradisjoner for både tørrfisk og pelagiske arter. Handelen med tørrfisk fra Norge startet allerede i 1890- årene. I tillegg til tørrfisk og pelagisk fisk er det et marked for norsk laks blant en voksende middelklasse, sier Kostveit.

 

Kommunikasjonsdirektør Geir Håvard Hanssen i Sjømatrådet forteller at næringslivet er avhengig av å rekruttere medarbeidere med internasjonal erfaring når man skal inn i et nytt marked.

 

- Sjømatrådet har gjennom 25 år utviklet en bred internasjonal markedskompetanse som vi benytter i vårt markedsarbeid. Dette, sammen med tilstedeværelsen i 14 sjømatmarkeder, bidrar til et generelt høyt kompetansenivå. I de tilfellene hvor vi går inn i nye markeder er det av og til aktuelt å rekruttere inn medarbeidere med spisskompetanse på dette markedet. Dette er tilfelle for vår satsing i Vest-Afrika.

 

Hanssen understreker at den kunnskapen Sjømatrådet besitter spiller en viktig rolle i dette arbeidet.

 

- Tilstedeværelsen i markedet og den markedskunnskapen Sjømatrådet besitter er svært viktige elementer i vårt arbeid. Det er vår rolle å bygge kunnskap om norsk sjømat og den norske sjømatnæringen, samt tilrettelegge for norske eksportører i markedet. Den kunnskapen vi besitter systematiserer vi og deler med den norske sjømatnæringen, slik at de har et best mulig beslutningsgrunnlag for sine eksportaktiviteter.

 

Norsk tørrfisk i beste sendetid

Sjømatrådet leker ikke butikk: Den siste tiden har de samarbeidet med journalist Thelma Obaze fra Nigerian Television Authority (NTA) for å lage en 15 minutter lang dokumentarfilm om tørrfiskens reise fra Lofothavet til middagsbordet i Nigeria.

 

Til våren skal filmen sendes på nasjonalt fjernsyn i Nigeria.

 

Direktør for Sentral- og Vest-Afrika i Sjømatrådet, Trond Kostveit, sier at filmen bygger godt rundt det arbeidet Sjømatrådet gjør i Nigeria.

 

- Filmen vil vises på nasjonal TV i forbindelse med vårt forestående seminar i Lagos. Det er en ypperlig mulighet for oss å vise fram og fortelle historien bak et unikt produkt som nigerianerne har lange tradisjoner med.

 

- Gjennom dokumentaren ønsker vi å fortelle om den høye kvaliteten på norsk tørrfisk til alle deler av Nigeria, ikke bare til Iboene i Sør-Øst som er de som kjenner best til denne råvaren. I tillegg håper vi å appellere til den yngre generasjonen som ikke har samme tradisjoner som sine foreldre, forteller Kostveit.

 

Journalist Thelma Obaze mener det er store muligheter for tørrfiskmarkedet i Nigeria:

 

- Nigerianere elsker smaken av norsk tørrfisk, og vi spiser den både til hverdag og fest. Det konsentrerte næringsinnholdet i tørrfisk er et svært viktig budskap å formidle til nigerianske forbrukere. Mange tror at proteiner og vitaminer forsvinner når fisken tørkes, forteller Obaze.

 

Norsk-nigeriansk samarbeid på kjøkkenet

Statssekretær Ronny Berg i Fiskeridepartementet kommer til Nigeria samtidig med Sjømatrådets opphold i landet.

 

Under oppholdet vil det bli arrangert et seminar hvor både norske og nigerianske aktører får presentere sine budskap. I tillegg vil delegasjonen besøke markeder der norsk fisk selges.

 

Seminaret avsluttes med en sjømatmiddag hvor toppkokker fra Norge og Nigeria samarbeider for å servere et måltid litt utenom det vanlige for den norske og nigerianske delegasjonen.

 

Norske Adrian Løvold, som tidligere har vært en del av det norske laget i den internasjonale kokkekonkurransen Bocuse d’Or, vil sammen med nigerianske Michael Elégbèdé presentere en meny der rettene er en fusjon av norske og nigerianske metoder og ingredienser.

 

Elégbèdé er et spennende navn i både den internasjonale og nigerianske kokkeverdenen. Etter mange år i New York, hvor han har bidratt til at det nigerianske kjøkken nevnes som en av de store mattrendene, har han nå returnert til hjemlandet med mål om å sette nigerianske mattradisjoner og ingredienser på alles lepper. Og der spiller norsk tørrfisk paradoksalt nok en av hovedrollene.