(KarriereStart.no):

I likhet med en første date, kan jobbintervjuet snu fra håpefull forventning til håpløs fortvilelse iløpet av få minutter. 49 prosent av rekrutterere gjør seg faktisk opp en endelig mening om jobbkandidatene iløpet av jobbintervjuets første fem minutter, ifølge en fersk undersøkelse fra CareerBuilder.com. Innen femten minutter har så mange som 90 prosent bestemt seg for om kandidaten passer til stillingen.

 

Undersøkelsen avdekker også hvordan kroppsspråket kan påvirke utfallet. Ansiktsuttrykk, kroppsholdning og annen fysisk kommunikasjon kan nemlig avsløre mye om en aktuell kandidat.

 

- Å imponere på et jobbintervju handler ikke bare om hva du sier i respons til intervjuerens svar. Det handler også om hva kroppsspråket ditt sier om deg. Arbeidsgivere legger også merke til den ikke-verbale kommunikasjonen som kan gi indikasjoner på om de vil passe til stillingen, sier Rosemary Haefner, visepresident for HR-avdelingen i CareerBuilder.

 

LES OGSÅ: Slik takler du nervene under jobbintervjuet


Når rekruttererene i undersøkelsen ble bedt om å identifisere det mest uheldige kroppsspråket de ser hos jobbsøkere, svarte de dette:



1. Manglende øyekontakt: 65 prosent

2. Manglende smil: 36 prosent

3. Fikling med noe man finner på bordet: 33 prosent

4. Dårlig kroppsholdning: 30 prosent

5. Sitte urolig på stolen: 29 prosent

6. Kryssede armer: 26 prosent

7. Fikling med hår eller klø seg i ansiktet: 25 prosent

8. For svakt håndtrykk: 22 prosent

9. Overdreven gestikulering: 11 prosent

10. For hardt håndtrykk: 7 prosent

 

LES OGSÅ: 15 ting du ikke bør si under jobbintervjuet

 

For å unngå et uheldig kroppsspråk og sikre et vellykket intervju, har Rosemary Haefner disse rådene:

 

1. Øvelse gjør mester: Gode forberedelser er nøkkelen for å unngå katastrofer i jobbintervjuet. Øv på jobbintervjuet med venner eller familie, og be om tilbakemelding på ting som kroppsholdning, håndtrykk og bruk av øyekontakt.

2. Se deg selv: En annen effektiv øvelse er å filme seg selv mens man svarer på vanlige jobbintervju-spørsmål. Ved å se seg selv gjennom øynene til intervjueren kan man lettere identifisere de ubevisste feilene man gjør.


3. Forbered en «Elevator Pitch»: En «elevator pitch» er en 30 sekunders tale som oppsummerer hvorfor akkurat du er den perfekte kandidaten til jobben. Dette kan også brukes som svar på det uunngåelige åpne spørsmålet «fortell litt om deg selv». Husk også at du bør understreke påstandene om egne evner og kompetanse med konkrete eksempler.

4. Gjør hjemmeleksen din: Gjør grundig research om bedriften i forkant av intervjuet, og forbred spørsmål som du kan stille til intervjueren. Arbeidsgivere ønsker å se at du er like interessert i dem som de er i deg.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger