(KarriereStart.no):

For å vise seg fra sin beste side under jobbintervjuet er det avgjørende at energinivået er på topp og at alle sanser er skjerpet.

 

Mens riktig mat vil hjelpe deg med å holde fokus og bevare roen, vil feil mat derimot gjøre deg slapp og ukonsentrert.


Her er ti matvarer som du bør unngå å spise før jobbintervjuet, ifølge det amerikanske karrienettstedet careerealism.com. 

 

LES OGSÅ: Matvarene som skjerper deg før jobbintervjuet

 

1. Kalkun

Kalkunkjøtt inneholder store mengder av aminosyren tryptofan, noe som kan gjøre deg søvnig. Selv om du neppe ville duppet avunderveis, kan det i det minste gjøre deg litt sløvere. Under et jobbintervju må du være kvikk i hodet og vise at du er tilstede og fokusert. Eventuell gjesping vil heller ikke sende de riktige signalene til intervjueren.

 

2. Ris

Hvit ris har høy glykemisk indeks, noe som vil si at den fordøyes raskt og gir en rask blodsukkerstigning. Når man spiser jasminris vil man sovne raskere enn hvis man spiser andre ristyper, i følge forskning som ble publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

 

LES OGSÅ: 80 vanlige spørsmål til jobbintervjuet

 

3. Valnøtter

I likhet med kalkun, inneholder også valnøtter mye tryptofan. Forskere ved University of Texas har også funnet ut at valnøtter inneholder søvnhormonet melatonin, som påvirker søvnmønsteret vårt.

 

4. Frokostblanding med melk

I følge det amerikanske National Sleep Foundation, kan kombinasjonen av karbohydrater, kalsium og tryptofan ha en spesielt søvndyssende effekt. Frokostblandinger er derfor ikke ideelt i denne sammenhengen.

 

SE VIDEO: Slik knekker du kleskoden til jobbintervjuet

 

5. Bananer

Selv om bananer er en bra kilde til magnesium og kalium, får man også her med seg en solid dose tryptofan på kjøpet. Hvis du skal spise frukt før jobbintervjuet, bør du heller ta en sitrusfrukt - de inneholder mye vitaminer og kan ha en oppkvikkende effekt.

 

6. Misosuppe

Dersom jobbintervjuet er en rekrutteringslunsj, altså at det gjennomføres i forbindelse med et måltid, sørg for å ikke bestille misosuppe. Den er basert på soyabønner, som inneholder aminosyrer som kan øke produksjonen av søvnhormonet melatonin. Forskning viser dessuten at varm suppe i seg selv kan være søvndyssende.

 

LES OGSÅ: Dette kroppsspråket kan tippe jobbintervjuet i din favør

 

7. Løk, hvitløk og karrikrydder

Hvis man vil imponere under jobbintervjuet gjelder det å sørge for at man ikke har dårlig ånde. Særlig løk, hvitløk og karri kan føre til dårlig ånde - både på kort og lengre sikt etter måltidet. Hvitløk inneholder også gassen metylsulfid, som tas opp i blodet i fordøyelsen og fraktes til lungene og huden hvor den slippes ut med en ubehagelig lukt.


8. Bønner og brokkoli

Både bønner og brokkoli kan være vanskelig å fordøye, noe som kan føre til en oppblåst og rumlende mage. Ved eventuelle stille pauser under intervjuet kan det dermed komme noen pinlige lyder.

 

LES OGSÅ: Tips til jobbintervjuet for de innadvendte

 

9. For mye vann

Det er viktig å holde seg hydrert, men ikke drikk store mengder vann rett før intervjuet. Man vil tross alt unngå at fokuset ligger mer på den fulle blæren enn svarene du skal gi. Det vil også kunne bli pinlig å be om en dopause underveis i intervjuet.

 

10. Fett og sukker

Prøv å unngå gatekjøkkenet hvis du skal ta deg en matbit før jobbintervjuet. Fritert mat med mye fett kan gjøre deg veldig slapp, men like viktig er det å unngå at penklærne ikke stinker av frityr når du møter opp til intervjuet. Det er heller ikke lurt å ty til en sjokolade eller kaffe latte med mye sirup i farten. Selv om sukkeret først kan virke oppkvikkende, vil du bli tilsvarende slapp når blodsukkeret synker igjen etter relativt kort tid.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger