(KarriereStart.no):

Når man er ute på jobbjakt kan det ofte være de små tingene som avgjør om du får drømmejobben eller ei. Skal man ha en realistisk mulighet for å få jobben man ønsker seg, er det definitivt en stor fordel å opptre på en måte som gjør at man blir oppfattet som profesjonell, høflig og innbyr til tillit i møte med potensielle arbeidsgivere.

 

Du har sikkert hørt mange ting om hvordan man bør opptre som jobbsøker, men hva med de tingene man virkelig ikke, under noen omstendigheter, bør gjøre? 

 

Den verdenskjente karriererådgiveren Liz Ryan er grunnlegger og daglig leder av konsulentfirmaet Human Workplace, og forfatter av boken Reinvention Roadmap, som omhandler jobbsøkestrategier i det moderne arbeidsmarkedet. Hun er også fast skribent for Forbes, og skrev nylig i spalten sin om fem ting jobbsøkere ikke bør gjøre når de søker på en jobb: 

 

1.  Å avtale et intervju for så å avlyse intervju uten en skikkelig begrunnelse. Din egen eller et familiemedlems død er ifølge Taylor de eneste grunnene til at man kan avlyse et intervju på kort varsel. 


 

2. Å dukke opp til et jobbintervju dårlig kledd, eller kledd på en måte som ikke passer i en profesjonell setting. Ett åpenbart eksempel vil være å komme til et jobbintervju i en bank ikledd flip-flops. 

 

3. Å dukke opp til et jobbintervju uten å være forberedt. Du bør vite litt om virksomheten til bedriften du har søkt jobb hos, og være klar over hvilken stilling du har søkt på. 

 

4. Å dukke opp for sent til jobbintervjuet. 

 

5. Å si ja til et jobbintervju muntlig, for så å forsvinne fra jordens overflate, ikke respondere på det skriftlige jobbtilbudet du blir oversendt, og la være å svare på e-poster, oppringninger og telefonsvar. 

 

Les også: Dette er den største feilen unge jobbsøkere gjør

 

Taylor minner om at mange kandidater har opplevd å bli behandlet på en uprofesjonell måte av arbeidsgivere, og at mange arbeidsgivere også bør være mer bevisst på hvordan de opptrer i møte med jobbsøkere. Det er imidlertid slik at man kan gå glipp av en spennende stilling i et fremadstormende selskap ved å ikke være profesjonell og oppføre seg på en måte som etterlater et godt inntrykk hos arbeidsgivere.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger