(KarriereStart.no):

Konsulent Johanne T. Lorentzen jobber med karriereutvikling og omstillingsprosesser i Right Management, som er en del av Manpower Group.  Hun forteller at hun har møtt mange kandidater som har all grunn til å være stolte av bakgrunnen og CV-en sin, men som i jobbintervjuet ikke klarer å kommunisere hvilken ressurs de er.


- Mange fremstår som meget usikre på seg selv som ressurs og merkevare. Jeg jobbet tidligere som rekrutterer, og de gangene jeg likevel valgte å undersøke videre via referanser, viste det seg ofte at disse personene fikk svært gode skussmål - selv om de altså ikke klarte å kommunisere dette på intervjuet. Heldigvis tok jeg iblant sjansen på å tilby en stilling, med stor suksess for både kandidat og arbeidsgiver. Men kandidatens opptreden på jobbintervjuet kunne fort ha ødelagt alt, sier hun til DN.no.

Troverdighet og gjenkjennelighet

Lorentzen mener det er kjempeviktig å kunne kommunisere sin egen merkevare, og at dette er noe som vil bli stadig viktigere i årene som kommer.


Noe som kan bidra til å skape din egen merkevare er hvordan du velger å markedsføre deg selv, samt omdømmet du har som ansatt. Merkevaren din vil ha mye å si for hvilke muligheter du vil få videre i din nåværende stilling og ellers i jobbmarkedet.


- Å bygge en sterk merkevare handler ikke om å gi et usant bilde av et produkt eller tjeneste. En sterk merkevare handler om troverdighet og gjenkjennelighet. Dersom du selger deg selv på falske premisser vil dette raskt bli avslørt og føre til dårlige assosiasjoner og et dårlig omdømme, forklarer hun.


Lorentzen forklarer at man potensielt kan ødelegge sin egen merkevare ved å kommunisere et feil bilde av seg selv og unnlate å gi viktig info.


- Det er ikke bra verken å overselge eller underselge seg selv. Husk at det inntrykket du gir må stemme overens med det referansene dine sier og det som står i CV-en og søknaden din. For å være sikker på at du merkevarebygger deg selv riktig, er det lurt å ta kontakt med referansene dine for å høre hva de vil si om deg til en potensiell ny arbeidsgiver, sier Johanne T. Lorentzen til DN.no.


Hun anbefaler også å "skreddersy" merkevaren til hver enkelt jobb man søker på ved å trekke frem de mest relevante sterke sidene man har i forhold til den aktuelle stillingen.

Slik kommuniserer du din egen merkevare:

  • Finn den røde tråden i dine karriere- og studievalg. Hva ligger bak de valgene du har tatt? Hva fikk du med deg av kunnskaper og erfaringer? Likheter og ulikheter i de jobbene du har hatt? Hva er din kjernekompetanse?
  • Få en bekjent til å presentere deg som en merkevare. Tenk at dere skal selge hverandre som ansatt og synliggjøre hvilken ressurs den andre personen er. Få gjerne tilbakemelding fra andre på hvordan disse presentasjonene funker.
  • Jobb grundig med CV-en din. Vær obs på å få med en variasjon av arbeidsoppgaver og ansvarsområder.
  • Forhør deg om omdømmet ditt. Snakk med kolleger, ledere og samarbeidspartnere: Hvordan beskriver de deg som ansatt? Hva er dine sterke og svake sider? Hva er ditt forbedringspotensial?
  • Vær tydelig på hvilke behov du som ansatt kan dekke hos nåværende og fremtidige arbeidsgivere.
  • Begrunn dine sterke sider med ulike eksempler.

Kilde: Johanne T. Lorentzen, via DN.no