(KarriereStart):
Du har nok hørt at du virkelig skal se ut som om du er interessert i jobben du søker under jobbintervjuet, at noe av det verste du kan gjøre er å komme for sent og at du selvfølgelig ikke må være uforberedt. Men det kan faktisk bli for mye av det gode. The Daily Muse har listet opp fem ting som kan drive arbeidsgiveren til vanvidd under et jobbintervju.
LES OGSÅ: Slik takler du kritikk på jobb
1. Du kommer altfor tidlig
Du skal ikke komme for sent, men du vet hvordan det er når gjestene kommer lenge før du har satt middagen i ovnen? Sånn er det for intervjueren når du sitter ute i venterommet 20 minutter før intervjuet starter også. Vedkommende vil føle seg presset til å slippe alt han eller hun har i hendene for at du skal slippe å vente, og da er det ikke sikkert vedkommende er så glad for å se deg. Du har heller ikke lyst til at det skal se ut som du ikke har noe annet å gjøre. Er du tidlig ute, vent på en kafé i nærheten og bank på døra bare et par minutter før.
2. Du har øvd inn alt du skal si på forhånd
Det er viktig å være forberedt, å ha lest deg opp på forhånd og vite hvorfor du er der. Men visste du at du faktisk kan være for forberedt? Om du har tenkt på alle svar til alle eventuelle spørsmål på forhånd risikerer du at alt høres innøvd ut, og intervjueren kan begynne å tvile på om du faktisk er interessert i jobben. Dessuten er det lett å bli vippet av pinnen om du plutselig får et spørsmål du ikke var forberedt på, og det blir vanskelig å ha en genuin samtale med intervjueren når du tror du vet alt på forhånd.
LES OGSÅ: Én av tre angrer på jobbyttet
3. Du prater for mye om ting som ikke er relevante
Du har lyst til å vise hvem du er, at intervjueren skal like deg, og at omgivelsene er så avslappet og hyggelige at du føler du sitter på kafé med en venn. Husk fortsatt på at du er på et jobbintervju og pass på å ikke snakke for mye om ting som ikke er relevante. En god historie kan være bra for å lette stemningen, men ikke overdriv.
4. Du er altfor opptatt av hva de kan gi deg
Det er klart du vil vite hva jobben kan gi deg, men før det er noe vits i å fokusere på det, må de først ville ha deg der. Det eneste intervjueren bryr seg om ved det første intervjuet er hva du kan tilføre selskapet. Etter at det er lagt til grunn vil også de være opptatt av at du har lyst til å jobbe der, og du kan begynne å tenke mer på dine egne interesser.
5. Du sier ikke takk
Å si takk etter et intervju er veldig viktig, og viser at du setter pris på at de har brukt tiden sin på deg. Å avslutte et veldig bra intervju med å glemme å takke kan ødelegge sjansene dine. Du er kanskje både stressa og nervøs, men husk å takke før du drar.