(KarriereStart.no):

Tidligere har vi skrevet om at stadig flere bedrifter og bemanningsbyråer nå googler arbeidssøkere. Gjennom å søke på navnet til en kandidat, kan de fort finne ut om det ligger informasjon på nett som stiller den arbeidssøkende i et dårlig lys. Nå derimot, leier arbeidsgivere inn eksterne «privat detektiver» som sjekker alt fra referanser og kredittverdien din.

Slike grundige bakgrunnssjekk kan derimot fjerne ukulturen med personer som lyver om ansettelsesforhold og kriminell fortid, som videre kan forsikre bedriftene at de får tak i rett kandidat til jobben. En fersk undersøkelse gjort av Næringslivets Sikkerhetsråd, kalt Kriminalitets – og sikkerhetsundersøkelsen i Norge (KRISINO), avdekker at hele 37 prosent av virksomhetene i norsk næringsliv, utfører en bakgrunnssjekk ved ansettelser.

Pia Amdal er rekrutteringsleder ved Det Norske Veritas, DNV, og forteller til Teknisk Ukeblad at mye må sjekkes før de kan ansette nye personer, og firmaet hyrer inn en leverandør for å undersøke om informasjonen de har mottatt av arbeidssøker er korrekt.

Dette innebærer:

- Verifisering av dokumenter som omfatter utdanning og sertifisering

- Verifisering av arbeidsforhold i CV

- Sjekke om referansene er ekte

- Søk gjennom åpne kilder, Google o.l.

- Kredittsjekk, om stillingen innebærer økonomisk ansvar

- Sjekke næringsinteresser

Det er spesielt i store virksomheter og bedrifter der det trengs sikkerhetsklarering for å kunne jobbe, at arbeidssøkere blir sjekket. Firmaet Semac er en av leverandørene som tilbyr bakgrunnssjekk av jobbsøkere, og daglig leder Hans Erling Stausland kan fortelle at de informerer alltid kandidater om at de kommer til å foreta en sjekk om deres bakgrunn, før de setter i gang.

- Kandidater blir informert og skriver under en samtykkeerklæring. Vi sjekker ingenting uten den signerte avtalen mellom arbeidssøker og oss. Vi anbefaler også bedrifter å skrive i annonseteksten at det vil bli gjennomført bakgrunnssjekk av potensielle kandidater, forteller Stausland til TU.no.

Stausland forteller videre at arbeidsgivere må bli flinkere til å sjekke opp om informasjonen de får fra arbeidssøkere, men at slike verifiserings-rutiner har gjort arbeidet med å finne en perfekt kandidat til bedriften enklere de siste årene. Arbeidssøkere på sin side, bør passe på å ikke «pynte» på sine referanser og CV, samt være korrekte om hvilken erfaring de har.

- De vanligste feilene vi ser er mer komplekse og skjønnbaserte. For eksempel at man skriver at man er dataansvarlig, når man egentlig er en medarbeider, eller man har hull i CV-en og ikke oppgir arbeidssteder hvor man har tidligere hatt konflikt, eller hvor referansene kan si negative ting om arbeidssøkeren, sier Stausland til TU.no.