(KarriereStart.no):
Å jobbe hjemmefra høres kanskje ut som en behagelig tilværelse, og er noe mange arbeidstagere kunne tenke seg. Men selv om det kan virke attraktivt å jobbe innenfor hjemmets fire vegger, kreves det god planlegging i forkant skal man jobbe like effektivt hjemme som man gjør på kontoret.
Det er viktig å huske på at hjemmekontor ikke bør sees på som mulighet til å ta det med ro - å jobbe hjemmefra er en legitim arbeidsmåte, og bør tas på alvor av den det gjelder. Enten du driver ditt eget foretak, har fått et midlertidig engasjement eller har fått mulighet til å jobbe hjemmefra, vil disse fem tipsene det på en effektiv måte.
1. Finn din egen metode for å jobbe hjemmefra
Når det kommer til å jobbe med hjemmekontor, finnes det ikke èn løsning som passer for alle og enhver. Finn ut hvor du ønsker å jobbe fra. Kanskje ønsker du ikke å jobbe hjemmefra hele tiden, men foretrekker å tilbringe noe av arbeidstiden på kontoret, eller i et arbeidsfellesskap, dersom dette er mulig. En annen løsning kan være å jobbe noe av tiden på et offentlig sted, som for eksempel en kafè eller et bibliotek i nærheten.
2. Vær oppmerksom på hvilke egenskaper som er viktige for å jobbe hjemmefra
De egenskapene man trenger for å jobbe effektivt hjemmefra kan - og bør - læres. Disse inkluderer:
• Gode skriftlige og verbale ferdigheter.
• Kritisk tenkning og evne til å tenke selvstendig og ta egne beslutninger.
• Disiplin og selvstendig arbeidsevne.
• Et aktivt sosialt liv på fritiden.
Det siste punktet er spesielt viktig. Har man hjemmekontor er det fort gjort at man ender opp med å tilbringe mye tid for seg selv, og det er viktig at man også er flink til å gå ut og tilbringe tid sammen med andre. I denne sammenheng er det også viktig å huske på at skillet mellom jobb og fritid er mer usynlig hvis man jobber hjemmefra, og at sosiale aktiviteter utenfor hjemmet bidrar til å opprettholde en god balanse mellom jobb og fritid.
LES OGSÅ: Overtid – Regler for overtidsarbeid og overtidsbetaling
3. Ha et fast arbeidsområde
Bruk litt tid på å vurdere hvor i huset det passer å sette opp et hjemmekontor. Hjemmekontoret ditt bør være komfortabelt, men likevel profesjonelt, slik at du kommer i arbeidsmodus når du tar det i bruk. Det kan også være lurt å be familiemedlemmer eller romkamerater å holde seg unna kontoret mens du jobber, slik at du har en setting hvor du kan kommunisere med andre via verktøy som telefon eller Skype på en profesjonell måte.
Det er generelt sett viktig å ha et fast sted i huset hvor du jobber. Å jobbe fra kjøkkenbordet den ene dagen og slenge seg i sofaen med en laptop den neste, er ikke å anbefale. Det kan fort resultere i at man ikke får den profesjonelle atmosfæren som kreves for å jobbe effektivt.
LES OGSÅ: Regjeringen vil gi deg lov å arbeide om kvelden
4. Vær herre over din egen tid
Mange ønsker å jobbe hjemmefra for å unngå distraksjoner på kontoret, slippe å pendle, og generelt for å ha mer kontroll over sin egen tid. Men når du først sitter og jobber hjemme, kan det være lett å falle for fristelsen å sette på vaskemaksin eller gå på kjøkkenet og hente en yogurth i kjøleskapet. Dette kan føre til at man aldri kommer skikkelig i gang med arbeidet, og ikke får gjort det man har satt seg fore.
Å jobbe fra hjemmekontor med stor råderett over egen tid, krever at man lærer seg å arbeide selvstendig og effektivt på egenhånd. Å lage en gjøreliste, bestemme seg for hvor mange timer man skal jobbe og kommunisere jevnlig med kolleger på jobben, kan bidra til å holde deg på den smale sti, slik at du fullfører arbeidsoppgaver og bruker tiden din mer effektivt.
LES OGSÅ: Særlig uavhengig stilling
5. Hold kontakten
Å jobbe fra hjemmet trenger ikke bety at man jobber uten kontakt med sjef og kolleger. Dersom du har hjemmekontor, bør du sørge for å ha jevnlig kommunikasjon med sjefen din og kollegene. Dagens teknologi gjør det fullt mulig å holde kontakten med folk på kontoret, selv om man ikke er fysisk til stede.
Likevel bør man med hjemmekontor være ekstra oppmerksom på å stille spørsmål når man får arbeidsoppgaver, slik at det ikke oppstår unødvendige misforståelser. Det er også en god idè å sette av tid til ikke-jobbrelaterte samtaler med kolleger, og å være tilgjengelig på flere kommunikasjonsplattformer, som Skype, Facebook og per telefon, slik at man er enkel å nå. På denne måten blir du ikke oppfattet som langt borte og utilgjengelig, selv om du jobber hjemmefra.
LES OGSÅ: Vant Oda-Prisen for sitt arbeid for kvinner innen IT
(Kilde: job-hunt.org)