(KarriereStart.no):

Det kan kanskje virke fristende å droppe den trauste frokosten hjemme, og heller kjøpe med seg en koffeinbombe av en kaffe og en nybakt bolle som er stinn av sukker på vei til jobb. Det vil kanskje gi deg energien du trenger til de tidlige morgentimene, men når blodsukkeret stuper lenge før lunsjtid, sier det seg selv at det ikke er ideelt for gode jobbprestasjoner.

 

Den amerikanske karrierenettsiden Entrepreneur.com har snakket med naturmedisineren Neal Barnard, som er forfatter av boken «Power Foods for the Brain». Han mener kostholdet vårt avgjør hvor godt hjernen fungerer, noe som igjen kan ha stor innvirkning på jobbprestasjonene våre.

 

Her er hans anbefalinger til hva dagens første måltid bør (og ikke bør) inneholde:

 

LES OGSÅ: 12 morgenrutiner som avler suksess

 

1. Sunne karbohydrater

Karbohydrater er en kilde til glukose, som kroppen gjør om til energi. En god frokost bør inneholde minst én type sunne karbohydrater med lav glykemisk indeks, som ikke vil føre til rask blodsukkerstigning. Havregryn og rugbrød er eksempler på gode alternativer.

 

- De holder deg gående lenger uten noen topper eller bunner i blodsukkeret. Det vil gi hjernen din drivstoffet den trenger for å være kreativ og ta gode beslutninger, sier Barnard.

 

2. Riktige proteiner

Proteiner er en viktig del av en god frokost, men styr unna den amerikanske tradisjonen med bacon og pølser. Barnard forklarer at disse inneholder for mye kolesterol og fett, og vil ikke gi deg den energien du trenger for å komme gjennom dagen.

 

- Det mettede fettet blir som vaselin i blodet og gjør at du etter hvert vil føle deg veldig svak, sier han.

 

Barnard anbefaler heller bønner, som i tillegg til proteiner inneholder komplekse karbohydrater.

 

- Svært mange land over hele verden har tradisjoner om å ha bønner til frokost. I Storbritannia har de bakte bønner på toast. I Mexico bruker de mye sorte bønner til frokost. I Midtøsten er det mange som sverger til kikerter som dagens første måltid, forklarer naturmedisineren.

 

LES OGSÅ: 6 tips for å få mer energi på jobben

 

3. Dropp kaffen

Vi nordmenn er blant verdens mest kaffetørste folk, og særlig morgenkaffen er en daglig vane for svært mange av oss. Du vil kanskje se mørkt på å skulle starte dagen uten koffein, men Barnard utfordrer deg til å gi det et forsøk.

 

- Koffein har en sentralstimulerende effekt. Problemet er at folk blir vant til det. Gjennom hele dagen forsøker vi å grave oss ut av et «koffein-hull», noe som resulterer i at vi blir mer sliten senere på dagen etter å ha drukket mer kaffe enn vi ville ha gjort hvis vi ikke hadde hatt den første slurken. Hjernen din begynner faktisk å trenge koffein for at du skal føle deg normal, sier han.


I stedet for kaffe anbefaler han å prøve en smoothie eller en naturlig fruktjuice, noe som vil gi deg en energi-boost uten å havne i en bølgedal senere på dagen.

 

4. Alternative meieriprodukter

Selv om kumelk er en stor og god kilde til protein, understreker Barnard at det også er en altfor stor kilde til kolesterol og fett. Dette er noe som kan føre til at du vil føle deg tom for energi i løpet av dagen.

 

- Prøv heller soyamelk, som er rik på protein og antioksidanter, og som inneholder svært lite mettet fett. Ris- og mandelmelk er også gode alternativer for dem som ønsker å begrense kolesterolinntaket, eller for dem som er laktoseintolerante. Begge disse har lite mettet fett, men inneholder lite proteiner sammenlignet med soyamelk, forklarer Barnard.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger