(KarriereBarometeret):

Flere enn 8000 studenter har svart på årets undersøkelse. De har vurdert en rekke ulike virksomheters omdømme som arbeidsgiver, noe som gir oss innsikt både i hvor studentene helst ønsker å jobbe, og hva som påvirker karrierevalgene de tar.


Banker og konsulent-virksomheter dominerer

Årets resultater fra KarriereBarometeret viser at den usikre situasjonen i olje- og gassindustrien gjorde utslag på rankinglistene innen teknologiske fag. Denne situasjonen viser seg også å ha påvirket hvilke arbeidsgivere økonomistudentene opplever som mest attraktive.

 

- Det økonomiske klimaet preger også listen for de med merkantil utdanning, om enn i noe mindre grad, sier Arve Kvalsvik i Evidente.

 

Statoil, som i fjor sikret førsteplassen, har i år falt ned til en 7. plass. Aker Solutions har falt fra 2. til 5. plass og Det Norske Oljeselskap fra 11. til 32. plass.

 

Nesten alle aktørene innen bank- og konsulentbransjene klatrer på listen. Inn blant topp 10 kommer McKinsey, BCG, Norges Bank, Accenture og KPMG.

 

Helt på topp i årets ranking troner DNB, som har klatret fra en 4. plass i fjorårets ranking. Glenn Menkin, ansvarlig for profilering og rekruttering i DNB, er svært fornøyd med årets resultater.

Glenn Menkin er ansvarlig for profilering og rekruttering i DNB.
(Foto: DNB)

 

- Dette er vi veldig godt fornøyde med. Vi har gjort mye på dette området de siste årene, og det er flere årsaker til at vi nå er blitt en god nr. 1. Vi har også hatt stor økning i totalt antall søkere til traineestillinger, internship/studentpraksis og sommerjobber, og ser nå et høyt engasjement hos målgruppene våre.


 

I løpet av det siste året har DNB involvert markeds- og merkevareavdelingene i arbeidet med å profilere mulighetene som DNB tilbyr studenter.

 

- Gjennom økt og utstrakt bruk av sosiale medier har vi klart å kommunisere til de riktige målgruppene. Vi har også byttet ut de tradisjonelle bedriftspresentasjonene med historiefortelling på studentkvelder, som vi i februar og mars gjennomførte i Oslo, Bergen og Trondheim. Disse arrangementene var svært vellykkede og har nok bidratt til det gode resultatet. Dette var en kjempemønstring som ingen andre selskaper har gjort før oss, forklarer Menkin.


- Vi er nok også den arbeidsgiveren i Norge som for tiden har mest å tilby studenter: Deltidsstillinger, internship/studentpraksis og sommerjobber, legger han til.


 

Satser på relasjonsbygging

Revisjonsselskapet EY klatret fra en 7. plass i 2014 til en 2. plass i årets ranking. Partner og nordisk HR direktør i EY, Bjørn Vihovde, er stolt over at studentene anser dem som et attraktivt sted å starte karrieren.

 

- Og dette er ikke et blaff hvor vi plutselig er heldige et år. Undersøkelser viser år etter år at vi ligger i toppen sammen med andre attraktive selskaper. Vi er veldig stolte over å ligge i den ligaen, sier han.

 

EY har gjort interne analyser for å kartlegge hvorfor de klarer å hevde seg i teten. Konklusjonen virker å være klar.

 

- Det vi kommer frem til hver gang er at vårt største “selling point” er menneskene vi allerede har. Det som trekker studentene er hvem som er her og hvilket miljø vi klarer å tilby dem. Ryktene om hvor de beste fra fjorårets kull jobber sprer seg veldig fort på studiestedene. Dette, sammen med at vi jobber med spennende kunder, gir en god miks som bygger en CV og karriere for fremtiden. Dette er noe vi ser at studentene er veldig opptatt av.

 

Denne analysen har også påvirket hvordan EY velger å profilere seg ovenfor studentene. Mens noen selskaper investerer stort i ulike rekrutteringsprosjekter, velger EY å prioritere relasjonsbygging mellom studentene og sine ansatte.

 

- Vi ser at veldig mange, særlig de som ligger lengre ned på rankinglistene eller som har en markedsposisjon som krever det, bruker mer penger på selve profileringen. Vi legger mer vekt på relasjonsbyggingen. Siden menneskene hos oss er vårt beste “selling point”, lar vi studentene treffe flest mulig av våre mennesker. På den måten får de et bredt bilde av hva slags folk som egentlig er her. Det er ikke de mest polerte og drillede representantene som skal ut og selge EY, det er rett og slett de menneskene som jobber her, forklarer Vihovde.

 

Årets klatrere

Det økonomiske klimaet preger også listen for de med merkantil
utdanning, sier Arve Kvalsvik i Evidente. (Foto: Ruben Kvamme)

Det er enklere å klatre i bunnen av listen enn i toppen, påpeker Arve Kvalsvik i Evidente. Bekk Consulting sitt byks fra 56. til 15. plass er dermed oppsiktsvekkende.

 

- Dette er en virksomhet som har satset en del på å tiltrekke økonomer de siste årene, og de inngår også i en trend der mange konsulentselskaper nå ligger helt i toppen av omdømmelisten for de merkantile studentene.

 

Det er også verdt å merke seg at FMC Technologies klatrer mye. De øker sin attraktivitetsskåre med 18 prosent og klatrer fra 63. plass i fjor til 34. plass i årets ranking. De er leverandører til oljeindustrien og ser ut til å gjøre mye riktig innen omdømmebygging, ifølge Kvalsvik.

 

- Kommunikasjonsbyråene Geelmuyden.Kiese og Gambil Hill+Knowlton øker også i attraktivitet, hvor førstnevntes klatring inn i topp 20 er spesielt imponerende, sier Arve Kvalsvik i Evidente.

 

LES OGSÅ: Her er ingeniørstudentenes drømmearbeidsgivere

 

Topp 100 - mest attraktive arbeidsgivere blant økonomistudenter

 

Arbeidsgivere Plassering 2015 Plassering 2014 Endring
DNB 1 4
EY 2 7
McKinsey & Company 3 15
Deloitte 4 6
Aker Solutions 5 2
Boston Consulting Group (BCG) 6 12
Statoil 7 1
Norges Bank 8 13
Accenture 9 16
KPMG 10 21
Orkla 11 3
Nordea 12 14 -
Innovasjon Norge 13 5
PA Consulting Group 14 18
Bekk Consulting 15 56
PwC 16 9
Microsoft 17 10
Geelmuyden.Kiese 18 35
ConocoPhilips 19 17
Norgesgruppen 20 33
Sparebank 1 Gruppen 21 24
Hydro 22 8
Capgemini 23 22
Visma 24 32
Subsea7 25 20
Handelsbanken 26 19
SEB 27 36
Gjensidige 28 28
Reitangruppen 29 25
Coca-Cola 30 43
Det Norske Oljeselskap 31 11
Schibsted 32 38
Utenriksdepartementet 33 23
FMC Technologies 34 63
Carnegie            35 50
Danske Bank 36 49
Telenor 37 34
Statkraft 38 39
Storebrand 39 44
Økokrim 40 46
Marine Harvest 41 41
ABG Sundal Collier 42 83
Procter & Gamble 43 26
EVRY 44 68
SAS 45 31
Holte Consulting 46 55
ArcusGruppen 47 67
Pareto-gruppen 48 30
Kongsberg Gruppen 49 52 -
Finanstilsynet 50 48 -
BDO 51 65
Bain & Company 52 61
Finansdepartementet 53 58 -
AT. Kearney 54 42
Quartz+Co 55 51
Hewlett Packard 56 40
Yara 57 64
Olje- og energidepartementet 58 69
NBIM 59 70
DNV GL 60 60 -
Gambit Hill+Knowlton 61 78
KLP 62 62 -
BP 63 37
Shell 64 29
Økonor 65 79
TINE 66 71
GE Norge 67 96
Bama Gruppen 68 53
FINN 69 Ny
Norwegian 70 47
Ringnes 71 81
L'Oréal 72 82
Sparebanken Vest 73 94
Mondolez 74 54
Swedbank 75 66
Eika 76 85
RS Platou 77 59
Siemens 78 77 -
Oslo Børs VPS 79 74 -
Husbanken 80 92
Tryg 81 76
ExxonMobil 82 57
ABB 83 72
If 84 87 -
Forsvaret 85 97
Norad 86 88 -
Hafslund 87 89 -
Amesto Group 88 99
Bearingpoint 89 45
Philips Morris International 90 80
Statnett 91 73
Amedia 92 75
Egmont Hjemmet Mortensen 93 91 -
Skatteetaten 94 98 -
Jotun 95 84
Mills 96 100 -
NOKAS 97 95 -
Posten/Bring 98 102 -
Lindorff 99 90
NSB 100 101 -

 

Klikk her for å se flere resultater fra KarriereBarometeret 2015