(KarriereStart.no):

 Navn: Ingvild Mørkved
Alder: 36 år
Utdanningsbakgrunn: Markedskommunikasjon og ledelse fra Handelshøyskolen BI
Yrke: Kommunikasjonsrådgiver

Klikk her for å se Ingvilds frilanserprofil

 

Kan du fortelle litt om deg selv og din bakgrunn?

Jeg har hatt en rekke spennende kommunikasjonsstillinger etter at jeg studerte Markedskommunikasjon på Handelshøyskolen BI. Jeg har vært innom treningsbransjen, rekruttering og et stort utvalg av bransjer som rådgiver i kommunikasjonsbyrået Involve! En heldigital verden gjør at jeg nå kan jobbe som selvstendig næringsdrivende innen kommunikasjonsrådgivning for norske, svenske, danske og engelske kunder.

 

Hvorfor valgte du å bli frilanser, og hvor lenge har du holdt på?

Haha, det var rett og slett kjærligheten! Hadde du for et par år siden fortalt meg at jeg skulle si fra meg en suveren fast jobb, forlate herlige venner og kolleger i Norge for å flytte utenlands uten noen form for sikkerhetsnett, ville jeg sett dumt på deg. Men så møtte jeg min svenske kjæreste som var bosatt i Spania, og vips så bor jeg jammen her og tilbyr kommunikasjonstjenester via websiden min SunnyContent.com.

 

SE VIDEO: Hvordan sparke igang frilanskarrieren

 

Jeg har i flere år jobbet som markedssjef og kommunikasjonsrådgiver, noe som gjør at jeg er vant til å raskt sette meg inn i ulike kunder og målgruppers behov. Kommunikasjonskompetansen kan jeg fortsatt tilby kunder over landegrensene, og nå også sammen med kjæresten min som er ekspert på webdesign, programmering og SEO (www.lagervall.com). Han lager rammeverket, og jeg fyller det med godt innhold. En konkurransedyktig kombinasjon. Vi påtar oss både store og små prosjekter, sammen og hver for oss.

 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

Dagen starter med å gå tur med hunden vår, Eddie. Det finnes ikke en bedre start på dagen enn å gå langs stranden og se soloppgangen ved Middelhavet. Deretter er det arbeid frem til ettermiddagsturen og middag. Annenhver dag står trening på programmet, og så er det arbeid utover kvelden. Jeg kan selv velge når jeg vil ta en pause eller hvilken rekkefølge jeg gjør ting i. Jeg kan fint jobbe til midnatt i stedet. Det er opp til meg, bare jeg leverer til avtalt tid. Det er luksus.

 

Hvilke typer oppdrag tar du på deg?

Jeg tar på meg alle typer kommunikasjonsoppdrag. Tekster i alle varianter. Blogging, produksjon av innhold til nettsider, reklametekster, nyhetsbrev og brosjyretekster. Jeg oversetter fra engelsk, dansk og svensk til norsk, og har redaksjonsansvar for en rekke Facebooksider. Jeg bidrar også med rådgivning og forretningsutvikling – Jeg elsker å utvikle ideer slik at andre kan lykkes!

 

LES OGSÅ: Nybegynnerfeilene du må unngå som fersk frilanser

 

Hvordan går du frem for å skaffe deg oppdrag?

Det viktigste er å gjøre en himla god jobb slik at kundene kommer tilbake og anbefaler meg videre. Det kommer inn oppdrag via websiden min SunnyContent.com og fra profilen min på LinkedIn. Tidligere kunder og kolleger gir meg også jevnlig prosjektoppdrag.

 

Hva er de største fordelene ved å være frilanser?

• Du er din egen sjef og du kan velge arbeidstiden helt etter hva du selv ønsker.
• Du sparer mye tid på å jobbe hjemmefra, du slipper reisetid og å ta del av ytre hverdagsstress.
• Du kan lett jobbe helt fokusert og dedikert – du blir ikke like lett avbrutt og distrahert.
• Det er ditt valg når du tar en pause eller hvilken rekkefølge du gjør ting i, enten det er å trene om morgenen, gå en tur ved lunsjtider eller få unna klesvasken. Du kan fint jobbe til midnatt i stedet. Det er opp til deg, bare du leverer til avtalt tid.
• Digitale verktøy som mail, Skype, FaceTime, Dropbox etc. gjør det enkelt å holde kontakt med oppdragsgiver og kolleger. Med smarttelefonen i lommen er du alltid tilgjengelig.
• Man kan tilby kompetansen sin svært konkurransedyktig. For oppdragsgiver betyr dette billigere time- og prosjektpris. Ingen arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader, adm. og driftskostnader, forsikring, pensjon, feriepenger m.m. Oppdragsgiver kan få tilgang på ekstra ressurskompetanse på kort varsel, og slik ha en tilpasset arbeidsstokk i forhold til oppdragsmengde og behov.

 

Hva er de største utfordringene ved å jobbe frilans?

• Det mest stressende er nok at man ikke har fast inntekt, noe som kan føles usikkert. Det kan være utfordrende både skaffe nok inntekt, samt å våge å si nei til noen oppdrag.
• Det krever sterk selvdisiplin og høy grad av gjennomføringsevne og indre driv.
• Du bør kunne skaffe deg tilstrekkelig input som kompenserer for tett, daglig kontakt med mange kolleger.
• Man må holde seg oppdatert på fagområdet sitt og kontinuerlig utvikle seg og følge med på trender. Dette må du sørge for selv.
• Du må kunne bevise at du leverer høy kvalitet, og at det ikke er nødvendig å sitte i samme lokale som oppdragsgiver.

 

LES OGSÅ: Fem tips for å lykkes som frilanser

 

Hva er ditt drømmeprosjekt eller din drømmekunde?

Det er et langsiktig samarbeid hvor jeg kan bidra ved alle aspektene ved kommunikasjonen for en kunde som jobber for å gjøre verden til et bedre sted.

 

Har du noen gode tips til andre som ønsker å jobbe som frilanser?

Har du den innebygde driven, så hopp i det! Fortell folk rundt deg hva du kan tilby, og registrer deg på gode frilans og karrieresider. Skaff deg en webside (jeg kan hjelpe deg) som forteller hva du kan, og følg med på utlyste stillinger og tilby å avlaste bedriftene. Vår digitale hverdag gjør at det ikke lenger spiller noen rolle hvor i verden du jobber fra. Jeg tror frilansjobbing vil være fremtidens arbeidsliv for svært mange arbeidstakere i tiden fremover. 

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger