(KarriereStart.no):

Hvem er Mai-Tori?

Opprinnelig kommer jeg fra en liten bygd i Nord-Norge kalt Lødingen. Jeg flyttet som 15-åring til Vesterålen for å gå idrettslinjen på videregående og tok deretter turen til Oslo for å starte på Handelshøyskolen BI. Som første fase fullførte jeg en bachelor i Marketing med fordypning i Branding og Brand Leadership. Deretter hadde jeg to års pause før jeg startet på Master of Science in Strategic Marketing Management, også denne graden på Handelshøyskolen BI i Oslo. Etter endte studier startet jeg i Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) sitt University Talent Programme og har nå vært her i to år. Per dags dato jobber jeg som National & Key Accounts (KAM) i hotell og restaurantkanalen med ansvar for grossister og bryggerier.

 

Hvilken kjennskap hadde du til CCEN sitt University Talent Programme Sales and Marketing før du søkte?

Som medlem av Nova Pro (nåværende Nova Agentum) ble jeg anbefalt å søke av nettverkets leder. Hun mente at stillingen passet min profil og at jeg var riktig kandidat. På dette tidspunktet trodde jeg at alt som hadde med Coca-Cola å gjøre ble styrt fra USA, men der tok jeg kraftig feil. Etter hvert som jeg kom videre i rekrutteringsprosessen fikk jeg mer kunnskap om CCEN og ble som et resultat svært innstilt på å faktisk få denne stillingen.

 

Klikk her for å se alle traineeprogrammer i Norge

 

Hvordan opplevde du søknadsprosessen?

Søkeprosessen var omstendelig slik som rekrutteringsprosessene ofte er i dagens arbeidsmarked. Det ble lagt ned mye ressurser for å finne riktige folk noe som innebar fire runder med testing, intervjuer og assessment center. Gjennom hele rekrutteringen fikk jeg inntrykk at CCEN var en seriøs og profesjonell arbeidsgiver, et inntrykk som også styrket seg enda mer jo lengere i prosessen vi kom. Personlig synes jeg assessment center var et høydepunkt da vi som potensielle kandidater ble vurdert av hele bedriftens ledelse i en hel dag. I tillegg opplevde jeg siste runde bidro med ekstra tygde hvor øverste direktør holdt intervjuet. Hele rekrutteringsprosessen med tester, intervjuer og innslag av ledelse samt øverste direktør gav meg inntrykk av at CCEN virkelig satset på programmet. Nettopp derfor var dette en plass jeg ønsket å jobbe.

 

Hvordan opplevde du dine første måneder i selskapet?

Første dag og første hele uke følte jeg meg godt ivaretatt. Det var mye informasjon å ta innover seg, men veldig gøy. Jeg lot meg fange i Coca-Cola verdenen øyeblikkelig. Det var faktisk litt surrealistisk at jeg nå jobbet for en av verdens største merkevarer – et merke jeg selv hadde studert i stor grad på skolen. Den første uken gikk med til å bli introdusert til selskapet og dets struktur, få tilegnet en egen mentor samt hilse på en hel haug med nye kolleger. Deretter ble jeg satt i et salgsteam hvor jeg skulle jobbe de første månedene. Hvis jeg skal beskrive følelsene jeg hadde i starten vil jeg si mye energi, motivasjon, tilhørighet, spenning og stolthet. 

 

LES OGSÅ: Slik lykkes du i traineeprogrammet

 

Hvordan har du utviklet deg gjennom programmet?

I skrivende stund har jeg arbeidet i CCEN i to år, men fortsetter å lære hver eneste dag jeg er på jobb. Eksempelvis har jeg lært at man kan planlegge så mye man vil, men til tross for dette vil situasjoner alltid endre seg. I FMCG bransjen må man alltid være fleksibel og kapabel til å snu seg rundt når ting endrer seg.

 

Ettersom jeg roterer rundt i bedriften på tvers av avdelinger har jeg lært meg å jobbe med personer med ulik bakgrunn. Jeg har arbeidet i team sammen med operasjonelt salg, shopper marketing, portefølje og KAM – hvorav samtlige avdelinger fungerer på ulik måte i form av for eksempel intern kommunikasjon og ansvarsområder. På så måte lærer man seg å jobbe sammen med et bredt spekter av personligheter og avdelinger. Man får innblikk i ulike måter å tenke på og opparbeider seg derfor en solid plattform for å forstå ulike perspektiver innad i selskapet.

 

Dessuten lærer jeg å forholde meg til både interne stakeholders (eks. kolleger og/eller avdelinger) og eksterne stakeholders (eks. kunder). Dette med fokus på å ivareta ulike interesser og skape balanse mellom ulike stakeholders. I min nåværende stilling er ansvaret mitt hovedsakelig å følge opp mine kunder ute i markedet. Det vil si at jeg er på reise minst en dag i uken for å skape samt vedlikeholde et godt forhold til mine kunder. Samtidig har jeg kolleger og interne samarbeidspartnere på hovedkontoret til CCEN som jeg ofte bruker som sparringspartnere for å være en best mulig leverandør for våre kunder.

 

Takket være utfordrende arbeidsoppgaver og teamfokuserte kolleger slutter jeg aldri å lære. CCEN er en bedrift med kultur og utvikling i fokus noe som tilrettelegger for et godt arbeidssted å være. Det er en bedrift som fremmer talenter og som gir deg utfordringer hele veien. CCEN er et selskap som passer for deg som liker høyt tempo og utfordringer. Det er et sted hvor du virkelig kan tre ut av komfortsonen og utvikle deg selv som person og arbeidstaker. Jeg gleder meg til å dra på jobb hver eneste dag.

 

Kan du gis oss noen innblikk i høydepunkter underveis?

Mitt høydepunkt var i oktober i fjor da jeg fikk mulighet til å møte John Brock (Chairman & Executive Officer) Pam Kimmet (Sr Vice President HR) og Curt Welling (Boardmember) over en lunsj i London. Bakgrunnen for lunsjen var at de ønsker å møte noen av traineene for å høre våre synspunkter på hva som er viktig i en arbeidsgiver for vår generasjon. Selv om jeg allerede hadde Coca-Cola i mitt dna, ble det ytterligere forsterket etter dette møtet. Når jeg opplevde interessen de hadde i oss og deres engasjement for å sikre en solid og fremgangsrik bedrift ble jeg sikrere enn noen gang på at dette var stedet jeg ønsket å være. 

 

Klikk her for å lese Norges største traineeguide

 

Hvilke råd vil du gi til de som ønsker å søke CCEN sitt University Talent Programme?

Hvis du er en person som ønsker å jobbe for et high-performing selskap med høyt tempo og mange utfordringer anbefaler jeg deg å søke. Legg gjerne vekt på at du er fleksibel og trigges av å tre ut av komfortsonen. CCEN er en bedrift hvor du får kontaktpunkter på tvers av avdelinger og hvor man kan tilegne seg mye tverrfaglig kunnskap. I tillegg har CCEN et helt spesielt miljø. Bedriftskulturen er preget av et ungt miljø hvor vi legger opp til felles treningstilbud og andre sosiale sammenkomster.

 

Hvorfor er det verdt å bruke tre år på CCENs UTP?

En treårs periode som trainee kan nok høres litt langt ut for noen, men for meg har årene flydd avgårde. Med tanke på at man skal rotere rundt i flere stillinger og avdelinger i løpet av denne tiden, er tre år absolutt nødvendig for å etablere en tverrfaglig forståelse av bedriften. Man får en tverrfaglig kompetanse som man normalt sett bruker flere år på å opparbeide seg. Det er virkelig det man kan kalle en fast-track karriereutvikling.

 

En av de store fordelene med programmet er mentor-ordningen. Man får tildelt en personlig mentor på direktørnivå som følger deg og din utvikling i løpet av alle tre årene. Selv har jeg fått markedsdirektøren som min personlige mentor, hvor han fungerer som sparringspartner, støttespiller og rådgiver. Forholdet mellom mentor og trainee er en unik mulighet til å investere i en sterk og langsiktig relasjon.

 

En annen fordel er nettverket man skaper sammen med traineene fra de øvrige landene. Som trainee reiser vi på årlige samlinger med resten av UTP-ene i Europa. Her møter vi de som er i sitt første, andre og tredje år av programmet for en agenda hvor både fag og det sosiale er i fokus. Dette bidrar følgelig til å etablere et internasjonalt nettverk. Vi har dessuten holdt kontakt også utenom de formelle samlingene og bruker hverandres erfaringer i arbeidet.

 

Hva er det beste med å jobbe for CCEN?

Det er mange positive ting med å jobbe for CCEN. Først og fremst er det et selskap og en bransje hvor man hele tiden må være i endringsmodus. Både CCEN og FMCG bransjen har et ekstremt høyt tempo hvilket sikrer at vi kontinuerlig utvikler oss i takt med markedet. Det å få være en del av dette «tvinger» deg til å tenke nytt og til å bli fortrolig med ikke å planlegge alt i minste detalj. For det andre har CCEN high-performance i sitt dna – sammen skal vi levere hver eneste dag. Dette skaper høy kvalitet og godt samarbeid med interne team og med kunder. I tillegg vil jeg trekke frem at det er stor stas å jobbe for et internasjonalt selskap. Her får jeg mulighet til å knytte bekjentskaper i andre land både i selve arbeidet jeg gjør og på andre tilstelninger som kurs etc. Som en del av et internasjonalt system kan vi lære av de andre landene og overføre best practice til våre lokale markeder.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger