(KarriereStart.no):

Navn: Veronica Liverud Krathe

Alder: 27

Utdanningsbakgrunn: Master i Produktutvikling og Produksjon fra NTNU

Trainee hos: DNV GL

 

Hvorfor valgte du å søke på akkurat denne trainestillingen?

Jeg hadde deltatt på DNV GL Sommerprosjekt året før, og fant raskt ut at DNV GL var firmaet for meg. Gode verdier, internasjonalitet og spennende jobbmuligheter var blant det som trakk meg. I tillegg gir Globel Technical Trainee-programmet til DNV GL en unik mulighet til å bli kjent med forskjellige områder i bedriften, og at to eller tre av traineerotasjonene skulle være i utlandet, var veldig positivt.

 

Kan du fortelle litt om hva du jobbet med som trainee? Hvordan så en typisk arbeidsdag ut?

Jeg hadde 12 måneder på hovedkontoret på Høvik, innenfor to forskjellige avdelinger i Offshore Classification: Offshore Equipment and Mooring, og Floating Offshore Structures. Begge var enheter som drev med approbasjon. Det vil si at vi basert på våre regler, egne og sunn fornuft, godkjenner kundens design. Hensikten er å sikre at kundens produkt vil takle de belastningene og utfordringene det møter i det klimaet og de arbeidsprosessene som det er designet for. Begge avdelingene jeg var i gikk det mye i struktur- og styrkeberegninger. Fordelen med approbasjon er at man blant annet ser mange forskjellige design og beregningsmetoder, mens ulempen er at man sjelden gjør de mest spennende styrkeberegningene selv.


 

Deretter jobbet jeg som surveyor i Nederland og Singapore. Hverdagene her gikk ut på å dra ut på verftene (i Singapore), eller til produsenter av materiale eller komponenter (i Nederland). Her var hverdagen mye mer praktisk. Som surveyor går det også i å følge opp at kundene følger standardene våre. Dette innebærer å overvære trykktester, lasttester, sjekke sveis, gå på uplanlagte inspeksjoner og så videre. Etter 12 måneder som surveyor har jeg fått stor respekt for arbeidet de gjør, både fordi det er viktig, og fordi det er fysisk krevende. Etter mye teori og lite praksis på universitetet var det dessuten veldig nyttig å se mer av hvordan ting i offshore- og maritimebransjen foregår og ser ut i praksis, både med tanke på dimensjoner og de ulike teknologiene som benyttes.


 

LES OGSÅ: De mest populære traineeprogrammene blant ingeniørstudenter

 

Hva er det mest utfordrende du opplevde så langt?

Arbeidet på verftet i Singapore var til tider utmattende. Varmen og fuktigheten, kombinert med vernesko og kjeledress, gjør at man lett blir dehydrert og sliten. Dette gjelder spesielt når man i tillegg skal krype rundt i bittesmå tanker, eller når det er 130 trappetrinn bare for å komme seg opp på riggen.

 

Jeg var med på en del aktiviteter, både i Nederland og Singapore, så jeg har sjelden vært ensom. Men hvis jeg for eksempel ble sittende kun med lokale i lunsjen, endte det ofte opp med at de snakket henholdsvis nederlandsk eller kinesisk/malaysisk. Det kan være ganske frustrerende, og dette er noe jeg vil prøve å huske på når jeg er i Norge med folk som ikke snakker norsk tilstede.

 

Det kan i tillegg være litt trist å bytte avdeling etter seks måneder, når man endelig er blitt kjent med arbeidsoppgavene, kollegaer og nye venner.

 

Hvilket utbytte har du hatt av tiden som Global Technical Trainee hos DNV GL?

Som trainee møter du mennesker fra alle deler av bedriften, og det var et av disse møtene som skaffet meg den nye jobben jeg har i DNV GL nå. I tillegg får man en forståelse for maritim og offshore industri fra forskjellige perspektiver, samt kunnskap om hvordan selve bedriften fungerer. Jeg har lært «litt om alt» og har således mange knagger å bygge videre på.

 

LES OGSÅ: Få all verdens erfaring som trainee i utlandet

 

Finnes det en mentorordning og et sosialt opplegg rundt traineedeltakerne?

På hver rotasjon skal man få utdelt en mentor. I tillegg hadde jeg jevnlig kontakt med sjefen i hjemmeenheten min, som hadde et overordnet ansvar for meg. Jeg startet samtidig med 14 andre globale traineer og seks finans/HR-traineer, og vi hadde to uker med introduksjon på Høvik. Det innebar både kurs og sosialt. Ellers møter man ofte noen av de andre traineene, eller tidligere traineer, på rotasjonene i utlandet. Den fordelen har jeg hatt i både Nederland og Singapore.

 

Hva er det gøyeste du opplevde i traineeprioden?

Vi hadde to introduksjonsuker på hovedkontoret på Høvik, hvor alle de 15 globale traineene, samt seks finans/HR-traineer, var med på et felles opplegg. Det var lange dager med kurs og sosialt, som endte opp i en fin helg på Kleivestua. Jeg har veldig gode minner fra introduksjonsukene.

 

Av de mest interessante prosjektene jeg var med på, var blant annet testingen av kompressortog og gassturbiner i Nederland. Dette var relativt komplekse systemer som ga godt læringsutbytte. I tillegg hadde de et par hendelser med skader på lagrene, og det er jo veldig interessant når ting ikke går som det skal.



I tillegg var det en spennende opplevelse å være med på testingen av et «multi-purpose tower» ombord på en av riggene på verftet. Testlasten var på rundt 700 tonn, noe som gjorde det kritisk at ingenting gikk galt.

 

Ellers må jeg innrømme at reisemulighetene i Singapore var utrolig bra. Klatring i Thailand og surfing på Bali er blant høydepunktene.

 

LES OGSÅ: Slik lykkes du i traineeprogrammet

 

Det er ofte hard konkurranse om traineestillingene. Hva var det som gjorde at du fikk jobben? 

Jeg hadde nok en fordel av å ha vært med på DNV GL sitt sommerprosjekt året før. Gode referanser er nyttig.

 

Hva er de største fordelene ved å starte karrieren som trainee?

Man får et stort nettverk, blir mer selvstendig og man blir tvunget til å ta initiativ. I tillegg er det en fin måte å se de ulike måtene å gjøre ting på og perspektivene som finnes i de forskjellige avdelingene. Basert på dette blir man mer kritisk, samtidig som man kan optimere sin egen måte å arbeide på.

 

Hva jobber du med nå som du er ferdig med traineeprogrammet?

Jeg har vært så heldig å få en spennende stilling i Group Technology and Research, i deres Maritime Programme. Mer spesifikt skal jeg jobbe på prosjekter på autonome og fjernstyrte skip.

 

LES OGSÅ: Dette er dine rettigheter som trainee

 

Har du noen tips til andre som vurderer å bli trainee?

I de fleste tilfeller gir ikke traineeprogrammet deg muligheten til å gå i dybden på noe. Du får en bred forståelse av det firmaet driver med, samt et godt nettverk. Men seks måneder (i mitt tilfelle) er ikke lenge nok til at du rekker å bli spesielt god på noe. Hvis du kan velge fritt når det kommer til rotasjoner og arbeidsoppgaver, så velg bredt og utnytt muligheten til å prøve ting du ikke kan gjøre senere. Eventuelt, skaff deg rotasjoner som lar deg utforske fremtidige jobbmuligheter, eller som gir deg innsikt som gjør deg attraktiv i den type stilling du ønsker deg etter trainee-oppholdet.


I hver rotasjon, finn deg noe spesielt du ønsker å lære deg eller være med på – et programmeringsspråk, et simuleringsverktøy, en arbeidsprosess, et spesielt prosjekt, etc. Er det for eksempel noe noen i den nye avdelingen din er spesielt gode på? Finn ut hvem som er ansvarlig på dette området og meld din interesse. Som trainee står du ofte friere til å være med på ting og folk har forståelse for at du ønsker å være med, om det så bare er for læringens del.


Jobb med mange forskjellige kolleger for å utvide nettverket og få et bredere perspektiv og mer kunnskap.

Klikk her for å se alle traineeprogrammene i Norge