(KarriereStart.no):

Navn: Guy Knox

Alder: 55

Stilling: Maskinsjef

Arbeidsgiver: Color Line

 

Fortell kort om hva du jobber som og hvor

Maskinsjef på M/S Color Magic, som seiler mellom Oslo og Kiel.

 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Dagene er hektiske, tidlig oppe og går runde i maskinen hver morgen. Standby ved ankomst og avgang, håndtering av bestillinger, faktura og maskintekniske avgjørelser. Ansvaret for skipets bunkersbeholdning og til enhver tid sørge for at bunkersforbruket er så minimalt som mulig. Møter i skipsledelse og maskindepartementet samt leverandører.

 

Hva skal til for å lykkes i din jobb?

Guy Knox (55) er maskinsjef på M/S Color Magic, som seiler
mellom Oslo og Kiel. (Foto: Privat)

God teknisk innsikt både på maskin- og elektrosiden samt gode datakunnskaper. Må kunne spille på lag med andre slik at vi blir et godt team.

 

Har det daglige overordnede ansvaret for «Drift og vedlikeholdsystemet Star» som påvirker sikkerheten for mennesker og miljø, anleggets driftssikkerhet (tilgjengelighet) og drift- og vedlikeholdskostnadene for anlegget. Riktig drift gir lavere drivstoff- og vedlikeholdskostnader. Riktig vedlikehold gir lavere drivstoff- og vedlikeholdskostnader og høyre driftssikkerhet. Både med hensyn til drift og vedlikehold er leverandørens anbefalinger viktige. Innenfor vedlikehold er vedlikeholdsprogrammet en sentral komponent. Det beskriver det forebyggende vedlikeholdet som skal utføres på motor og generator, både med tekst og intervall. Programmet er basert på leverandørens anbefalinger og brukerens/eierens erfaringer med anlegget.

 

Hvordan er den typiske karriereveien videre i ditt yrke og din bransje?

Som maskinsjef er man på toppen av karrieren til sjøs. Videre karriere vil typisk være teknisk inspektør eller andre stillinger som har et overordnet ansvar for teknisk drift i et selskap.

 

Hva er de typiske startjobbene og arbeidsoppgavene for nyutdannede som starter i ditt yrke eller din bransje?

Guy Knox om bord på på M/S Color Magic. (Foto: Privat)

I dag starter man som lærling, eventuelt kadett. Arbeidsoppgavene vil her være alt fra vasking og maling til overhaling av maskinkomponenter, samt opplæring til vaktgående maskinvakt.

 

Hva er din utdanningsbakgrunn?

Har gått maskin og mekaniker, maskinistaspirant, seilte ute som skipsmekanikeraspirant.


Seilte utenriks i åtte år før jeg kom hjem og begynte på maskinistskolen. Seilte ute igjen, på shuttletanker, og jobbet deretter på land som kjølemaskinist i tre år. Seilte ute igjen i fire år før jeg gikk på VK3 maskin. Fra 1994 har jeg seilt som sikkerhetsoffiser, 1.maskinist og maskinsjef siden 1998. Har også deltatt på byggetilsyn over en lengere periode i Finland der jeg hadde ansvaret for det maskintekniske. Innehar også DNVGL sertifikat for klassing av alt av maskinteknisk utstyr.

 

Hvordan og hva tror du gjorde at nettopp du fikk denne jobben?

Pågangsmot og allsidig bakgrunn, samt en god evne og vilje til å lære nye ting. Liker utfordringer.

 

Hva er dine anbefalinger og råd til personer som vil begynne i samme yrke?

Vær helt sikker på at det er dette du ønsker å jobbe med. Dersom du får en lærling-eller kadettplass, så er det viktig å vise engasjement for faget.

 

Er det noen spesiell krav som stilles for å få en jobb som den du har?

Må være positiv, kunne samarbeide og lytte til andre.

 

Hva synes du er det beste med å jobbe i ditt yrke og din bransje?

Det er en spennende og dynamisk bransje og jobbe i! Har gode kolleger både på skipene og i landorganisasjonen.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger