(KarriereStart):

Richard Branson er grunnlegger av det suksessfulle Virgin-konglomeratet som består av omlag 360 forskjellige selskaper. De mest kjente grenene er platebutikkjeden Virgin Megastores, plateselskapet Virgin Records og flyselskapet Virgin Atlantic.
 
Han er den eneste entreprenøren i verden som har startet åtte milliardselskaper i åtte forskjellige industrier – uten noen formell utdannelse innen forretningsvirksomhet.
 
- Hadde jeg fulgt utdanningen lenge nok til å lære alle de riktige og uriktige tingene ved å starte en bedrift har jeg ofte tenkt på hvor annerledes livet og karrieren min kunne ha vært, skriver Branson i sin nye bok «Like a Virgin: Secrets They Won’t Teach You at Business School».
 
Finansnettstedet Business Insider har trukket ut noen av beste tipsene fra boken:

Ikke gjør det hvis du ikke liker det

Å drive en bedrift krever både mye blod, svette og tårer. Men når det kommer til stykket bør du bygge noe du vil være stolt av.
 
- Når jeg startet Virgin fra en kjeller i Vest-London, var det ingen stor plan eller strategi i bunn. Jeg satte ikke ut for å bygge opp et imperium ... For meg, handler det å bygge opp en virksomhet om å gjøre noe man er stolt av, å hente inn talentfulle folk og skape noe som kommer til å gjøre en reell forskjell i andre menneskers liv, sier Branson.

Vær synlig

Richard Branson er kjent for å markedsføre seg selv, og har alltid vært glad i å tiltrekke seg oppmerksomhet fra pressen. Branson husker et råd han fikk fra den britiske fly-mogulen Sir Freddie Laker under etableringen av Virgin Airlines:
 
- Sørg for å være på forsiden av avisene, og ikke baksiden. Du er nødt til å vise deg frem og å selge deg selv. Gjør narr av deg selv, uansett hva det krever. Ellers vil du ikke overleve.

Velg merkenavn med omhu

Det unike navnet og merkevaren «Virgin» er en av de tingene som har gjort selskapet til en suksess. Branson sørger for at navnet representerer merverdi, bedre service, og en frisk, sexy tilnærming.

Du må ta sjanser

Enhver virksomhet innebærer risiko. Branson forklarer at suksess sjelden kommer fra å spille det trygt. Branson tenker på en av sine favorittuttrykk om forretningsmessig risiko:
 
- Den modige kan ikke leve evig - men den forsiktige lever ikke i det hele tatt!

Førsteinntrykket er alt. Det samme gjelder andreinntrykket

Det første inntrykket du gjør på kunder vil trolig skje når de kjøper et produkt eller en tjeneste. Den andre kontakten skjer ofte når han eller hun har problemer med produktet eller tjenesten.  

Perfeksjon er uoppnåelig

En gründer vil aldri gi noen en score på 100 prosent på arbeidet. Han mener at uansett hvor «briljant» noe er, så er det alltid rom for forbedring.  

Kunden har alltid rett, som regel

Kunden har alltid rett, med mindre de tar feil. De er tross alt mennesker de også. 

Definer merkevaren din

Selv om Virgin driver innen flere industrier, mener Branson at alle de ulike grenene har en fellesnevner. Hele Virgin er fokusert på en ting: Å finne nye måter å hjelpe kunder til å ha det bra.

Alle er ikke skikket for å være sjef

En sjef må være den som får ut det beste av sine ansatte. Ikke alle er flinke til dette, og det er helt greit. Den riktige personen til jobben må være skikket til dette, mener Branson.

Ta telefonen

- Det er ikke noe som er effektivt ved å la et lite problem eskalere, når det kan lett løses med en telefonsamtale.

Når man gjør feil, kom deg opp igjen, ikke bli liggende

Avgjørelsene du tar vil ikke alltid være de beste. Alle gjør feil, men det beste du kan gjøre er å møte dem.

Vær en leder, ikke en sjef

En god leder er ikke en som bare iverksetter sine ideer, men også inspirerer andre til å komme frem med sine egne.