(KarriereStart.no):
- Are you feeling good?
- YEAH!
- Are you learning about business?
- Yeeeeaaaahh...
Sånn omtrent lød åpningen til Mr. Maiden, eller Bruce Dickinson som han heter i den virkelige verden. Til metalmusikk og bakgrunnsbilde av en av bandets stadionkonserter inntok han gulvet i BIs storstue, i det som var en overraskende stuerein bekledning.
På BIs Næringslivsdager 2013 øste Dickinson i en time fra visdommens kar, i det som er hans erfaringer fra alt fra å prøve å starte en blyantutleie-sørvis på barneskolen, til hans nåværende luftskipsprosjekt med den Amerikanske hæren.
Bak, eller kanskje ved siden av, en strålende musikkarriere, har mannen drevet med mye entreprenørskap. Noe av det har lykkes, og noe har feilet. Hans grunnleggende budskap var at det er kreativitet som skaper fremtiden og at man må tørre å utfordre etablerte måter å tenke på.
- Det er de bråkete barna bakerst i klassen som kommer til å være sjefen din en dag, for de respekterer ikke autoriteter og følger ikke reglene, sa Dickinson.
15 tips fra kjendisentreprenøren
- Vær nysgjerrig og se etter mulighetene!
- Ikke stopp opp for å spørre deg selv hvorfor du ikke burde gjøre noe. Spør deg selv hvordan du kan gjøre det.
- Lær deg essensen av en eller to ting. Hva er det som får noe til å virkelig funke? Så kan du gjøre mye ut av det. Ikke lær deg litt om alt, det kan alle.
- Aksepter at noen ting vil du aldri bli. F.eks. Olympisk svømmer (se på ræ sjæl!). Når du kjenner dine begrensninger, vet du hva du må forbedre.
- Business burde handle om hvordan man kan gjøre folks liv bedre.
- Business handler om å deale med mennesker, og det vi mennesker er gode på er øyenkontakt og å lese kroppsspråk. Ikke tilbring livet ditt foran en pc!
- Når du selger et produkt, selger du ikke bare et produkt, men en følelse og et tillitsforhold. Er produktet dårlig, slutter dine kunder å være dine fans (Apple, hva skjedde med Apple MAPs??).
- Entreprenører må være rimelig besatte av å nå målene sine, forberedt på å sove lite, og være gode til å takle nederlag.
- Håp på det beste, men planlegg med det verste: Du kommer til å feile på et tidspunkt. Hvis ikke, betyr det at du ikke tar nok sjanser.
- Ikke sett alt på ett terningkast: Hvis du har noen bra å tilby, kan du alltids tilby det på et senere tidspunkt og.
- Kreativitet er viktigere enn kunnskap (lånt fra Einstein). Få inn folk utenfra til å si at "keiseren ikke har noen klær."
- Ha en flat organisasjonsstruktur, så du som sjef kan inndra de ansattes ideer (og så er det ikke bare din feil når det går galt).
- Velg alltid en god forretningspartner med samme verdier som deg. Ikke bare ta den første og beste som sier ja.
- Aksepter at 99 prosent av livet ditt er knusende gjennomsnittlig. Se etter den ene prosenten med genialitet.
- De fleste oppfinnelser finnes allerede i naturen, men den gjelder bare å oppdage dem (på nytt).