(KarriereStart.no):

I dag står kvinner sterkere i arbeidslivet enn noen gang, og har faktisk passert mennene på utdanningsnivå. Likevel er færre enn 1 av 5 norske toppledere kvinner, i følge tall fra ssb.

Men utviklingen peker i riktig retning. Fra 2002 til 2011 økte andelen kvinner blant norske ledere fra 21,5 til 31,4 prosent, viser en lederundersøkelse fra Administrativt forskningsfond ved Norges Handelshøyskole (AFF).

Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Hovedorganisasjonen VIRKE, har tidligere uttalt til StudentTorget at det tradisjonelle kulturbildet er en av grunnene til at kvinner henger etter når det gjelder lederjobbene.

- Jenter trenger gode kvinnelige rollemodeller som viser at det er mulig å kombinere jobb og familie, mener Madsen.

Dagbladet har snakket med fire karrierekvinner som har gitt sine tips for en suksessfull karriere:

«Hva kan jeg bidra med?»

STOL PÅ EGNE KVALIFIKASJONER: Markedsdirektør
Wenche Gorset Johnsrud i MSD Norge mener man
ikke skal måtte bevise noe ekstra bare fordi man er
kvinne.

Forsker og daglig leder i konsulentselskapet Gender Consulting, Anne Grethe Solberg, har gjennom en rekke intervjuer med toppledere i ulike bransjer identifisert noen egenskaper som kjennetegner dem som har lykkes i karrieren:

  • Tenk som en leder på et høyere nivå enn du selv befinner deg, sett jobben inn i en større sammenheng og legg vekt på hva innsatsen din betyr for arbeidsgiveren, kundene og bedriftens omdømme.
  • Sett bedriftens ve og vel framfor din egen framtid. Ikke kjør på som en individualist, men samarbeid med andre.
  • Jobb minst mulig for et best mulig resultat. Både i privat og offentlig sektor er det store krav til kostnadseffektivitet, og du må kunne se hva som skal til for å tjene penger.
  • Legg fram argumentene dine på en måte som gjør at du blir lyttet til. Vit hva du skal si til hvem, når og hvordan.
  • Ha et engasjement for virksomheten du jobber i. Ikke tenk «jeg vil utvikle meg», men «hva kan jeg bidra med?».

Promoter deg som gutta

Wenche Gorset Johnsrud er markedsdirektør i legemiddelselskapet MSD Norge, og mener suksesskriterium nummer én er å gjøre en god innsats uansett hvor du jobber.

  • Se og lær av andre i organisasjonen, hjelp dem rundt deg – og unn andre suksess! Våg å si nei til oppgaver som gjør at du må jobbe dobbelt så masse uten å oppnå noe, samtidig som du må tørre å si ja til nye utfordringer.
  • Sett deg mål og vit at du må jobbe hardt for å komme deg noen vei. Kan du bli flinkere til å promotere deg selv – sånn som gutta gjør?
  • Tør å være kvinne! Vær deg selv og stå for egne meninger, ikke tro at du må være som dine mannlige lederkolleger for å stige i gradene. Stol på egne kvalifikasjoner, du trenger ikke bevise ekstra fordi du er kvinne.

Et ønske om å lykkes

Turid E. Solvang har lang fartstid innen IT- og kommunikasjonsbransjen, og er medstifter og daglig leder av Norsk Institutt for Styremedlemmer. Hun mener det kreves mye hard jobbing hvis man skal satse på en lederstilling.

  • Du må virkelig ønske å gjøre karriere hvis du skal lykkes.
  • Ha tro på at du kan klare det, og ikke minst må du like det du gjør.
  • Våg å stole på deg selv, evnene dine og kompetansen du sitter med.
  • Ikke undervurder betydningen av gode rollemodeller, mentorer og nettverk.

- Finn den rette partneren

Tine Wollebekk har hatt flere lederstillinger i bankbransjen, og ble i fjor headhuntet til Telenor for å bygge bank til 150 millioner kunder i Asia. Hun mener man må synes at det er gøy å jobbe og ikke være engstelig for å feile.

  • Vær uredd og trygg på deg selv. Ikke vær redd for å gjøre feil – og sørg for å lære av de tabbene du gjør.
  • Uansett hva slags jobb du har er det viktig å være glad i jobben din. Og engasjert, for du må synes det er gøy å jobbe hardt. Velg et yrke som er lystbetont – ikke fordi det ser bra ut på CV-en. Ekte motivasjon kommer innenfra.
  • Tør å stikke hodet fram. Ikke vent på å bli bedt om å gjøre en oppgave, legg frem en god idé selv. Vær nysgjerrig og still spørsmål.
  • Finn den rette partneren slik at du får mulighet til å kombinere en ansvarsfull jobb med familie.  


Kilde: Dagbladet.no