(KarriereStart.no):

For å komme til det neste steget i karrieren gjelder det å sørge for at sjefen anser deg som en god ansatt. Om du er ute etter intern forfremmelse på din nåværende arbeidsplass, om du ønsker høyere lønn, mer ansvar eller en god attest til din neste jobbsøknad, bør du uansett sørge for å gjøre et solid inntrykk der du er i dag.

Uavhengig av bransje, yrke, lønn, alder eller kjønn, finnes det noen fellestrekk som beskriver en ideell ansatt. På karrieresidene til Forbes.com har de presentert en lang liste over hvilke egenskaper arbeidsgivere ser etter i sine mest verdifulle ansatte.

Med utgangspunkt i dette har vi kommet frem til ti viktige bud man bør huske på om man vil ansett som en verdifull lagspiller.

 

1. Vær handlingsorientert

Arbeidsgivere setter pris på medarbeidere som tar tak i problemstillinger og som ikke er redd for å ta fatt på upløyd mark. Det å ta sjanser kan selvfølgelig feile, men dersom et initiativ er nøye gjennomtenkt vil de som oftest kunne generere nye ideer som kan løse en viktig problemstilling for bedriften. Stillestående og tiltaksløse ansatte vil ikke tilføre nevneverdige verdier til bedriften, og vil derfor heller ikke bli ansett som en uvurderlig ressurs.

 

LES OGSÅ: Slik forbereder du deg til medarbeidersamtalen

 

2. Vis ambisjoner

Ambisjoner er det som gjør et selskap nyskapende, og som genererer kreative ideer som vil komme bedriften til gode. Ansatte med store målsettinger for sin egen karriere er også mer motivert for å gjøre en god jobb der de er i dag – og det vil bli lagt merke til av sjefen.

Om du kommuniserer sterke ambisjoner, vil dette tolkes som at du er innstilt på å yte ditt aller beste for å komme dit du ønsker.  

 

3. Vær selvstendig

Medarbeidere som får jobben gjort uten å måtte holdes i hånden hele veien er noe arbeidsgivere setter stor pris på. De har som regel viktigere ting å foreta seg enn å delegere oppgaver til de ansatte, særlig når det dreier seg om oppgaver de ansatte burde være i stand til å finne på egenhånd.

 

LES OGSÅ: Yrker med høy lønn og kort utdanning

 

4. Vis lederskap

Lederskap handler mye om selvtillit og evnen til å motivere andre gjennom å gå foran som et godt eksempel. I første omgang gjelder det å være frempå med forslag til nye løsninger og planer for bedriften. Det er viktig å ikke tråkke noen på tærne ved å «ta» en lederrolle, men heller å vise at man besitter de egenskapene som er viktig for ledere ellers i bedriften.

Gjennom hardt arbeid og evne til å vise disse egenskapene vil sjefen anse deg som en fremtidig ressurs og en potensiell kandidat ved neste forfremmelse.

 

5. Godt humør

Ansatte som møter friske og opplagte på jobb med et smil om munnen vil alltid bli positivt lagt merke til av sjefen. For det første kommuniserer det at du faktisk ønsker å være der, men også at du har en positiv effekt på kollegaene dine og på det generelle arbeidsmiljøet.

Et positivt arbeidsmiljø vil alltid stimulere til økt kreativitet og arbeidslyst blant de ansatte. Medarbeidere som tenker negativt og har en dårlig holdning blir som det beryktede «dårlige eplet» som sprer negativitet til andre på arbeidsplassen.

 

LES OGSÅ: Spørsmålene du bør stille første arbeidsdag

 

6. Vær ærlig

Man kan ha et vitnemål og en CV som viser til den beste merittlisten i verden, men uten integritet og autentisitet vil man ikke komme langt. Arbeidsgivere er ikke interessert i å ha uærlige og uetiske ansatte, det vil til slutt gå ut over bedriften gjennom misfornøyde kunder og samarbeidspartnere.

 

7. Vær detaljorientert

Oppmerksomhet på detaljer kan være den avgjørende forskjellen på godt og dårlig arbeid. Ved å vise at du tar stolthet i å gjøre et grundig arbeid, vil sjefen garantert anse deg som en seriøs medspiller som man kan stole på og som man kan delegere viktige oppgaver til.

 

LES OGSÅ: Ble ikke den nye jobben helt som forventet?

 

8. Vis ydmykhet

De mest ettertraktede medarbeiderne roper ikke høyest om sine ferdigheter, de viser det gjennom arbeidet sitt. Det er ingenting i veien med å ha selvtillit og tro på egne ferdigheter, men sørg for at det holder vann før du slår deg på brystkassa.

 

9. Vær presentabel

Arbeidsplassen er ikke noen motekonkurranse og pene klær dikterer heller ikke suksess. Likevel er det viktig å kle seg noe ut fra hva slags jobb man har. Om man for eksempel jobber et sted hvor det ofte kommer kunder, klienter eller hvor det holdes møter med utenforstående personer, er det viktig at du ikke har effekten av en flis i øyet på dem som ser i din retning.

Om du har kledd deg bra og i alle fall ikke slaskete, er du langt på vei til å være en god representant for bedriften, som kommuniserer profesjonalitet og seriøsitet til alle som kommer innom. Husk også på at det er store kulturelle forskjeller både innad og mellom bransjer, bedrifter og ikke minst landegrenser dersom du jobber i et internasjonalt miljø.

 

LES OGSÅ: Hvordan gi konstruktiv kritikk til en kollega – uten konflikt

 

10. Strekk deg det lille ekstra

Intet stort oppnås lett. De virkelig verdifulle ansatte er ikke de som pakker sakene sine allerede fem minutter før de egentlig skal gå hjem for dagen. Vis at du er villig til å yte det lille ekstra, og ikke vær redd for å jobbe litt mer enn det du strengt tatt er nødt til.

Dette kommuniserer ikke bare at du bryr deg om jobben din, men også at du er villig til å gjøre en ekstra innsats for bedriften. Videre er dette noe alle sjefer vil legge merke til, og som vil bli husket i alt fra lønnsforhandlinger og forfremmelser, til anbefalingsbrevet til din neste jobb.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger