Karrieremesser arrangeres i hovedssak for at du skal få et innblikk i det arbeidslivet som venter deg. Da gjelder det å være godt forberedt slik at du får svar på spørsmålene du måtte ha.

Studiesteder over hele landet arrangerer flere ganger årlig karrieredager hvor studenter og arbeidsgivere møtes for en uformell prat om fortid og fremtid. Er du smart, har du imidlertid anledning til å benytte denne muligheten til å knytte gode kontakter og skaffe verdifull informasjon

Her er noen gode tips til hvordan du kan få mest mulig ut av karrieremessene.

 

I forkant

  • Tenk gjennom hvordan du ønsker å fremstå for en arbeidsgiver som ikke kjenner deg. Hvordan kan du belyse deg selv på best mulig måte?

  • Sørg for å kjenne CV-en din godt, og tenk på hvordan du kan presentere den muntlig.

  • Print gjerne med et par eksemplarer av CV-en som du kan gi til potensielle arbeidsgivere.

  • Gjør research om bedriftene på forhånd. Ofte har karrieredagene egne nettsider som oppgir hvilke bedrifter som skal delta, og linker til nettsider hvor du kan finne mer informasjon om dem.

  • Forbered spørsmål ut i fra researchen du gjør. Husk at det å stille gode spørsmål viser at du har konkret interesse for bedriften.

 

På karrieredagen

  • Vær deg selv og ikke forsøk å overbevise arbeidsgiveren om at du er noe mer eller mindre enn andre.

  • Tenk på hvordan du introduserer deg selv. Vær høflig men engasjert, og sørg for å ha et håndtrykk med selvtillit i.

  • Still spørsmål til bedriftene, og hvis du får muligheten fortell det mest relevante om deg selv til arbeidsgiveren.

  • Prøv å få et innblikk i hvilken typer kandidater bedriften har ansatt fra din studieretning de siste årene og hvorfor nettopp disse kandidatene fikk jobben.

    Da får du gode eksempler og konkretisert mulige veier til ansettelse.

  • Forhør deg om mulighetene til å følge opp bedriften i etterkant. Kanskje har vedkommende som står på stand et visittkort eller annen informasjon om bedriften som kan være nyttig for deg til senere.

  • Er du ikke avgangsstudent i år, kan det kanskje være mulig å skrive bachelor- eller masteroppgave for bedriften. Forhør deg om muligheten.

  • Spør også om bedriften ansetter studenter til deltidsjobber, sommerjobber og om bedriften har internshipordninger (praksisplasser for studenter).

 

Etter karrieredagen

  • Bruk informasjonen du har fått fra arbeidsgiver på stand til å følge opp bedriften. Ofte henvises det til bedriftens hjemmesider for å følge opp stillingsutlysninger og finne mer informasjon.

    Hold deg oppdatert der! Enkelte arbeidsgivere bruker kanaler twitter og Facebook til å informere potensielle jobbsøkere om rekrutteringsaktiviteter. Meld deg på disse gruppene.

  • Om du skal sende søknad, vis til samtale fra karrieredagen. Da har du allerede skaffet deg et fortrinn over andre søkere ved at du faktisk har tatt kontakt med bedriften og vist interesse på et tidligere tidspunkt. Og er du heldig, er det nettopp den du snakket med på karrieredagen som intervjuer deg om du kommer dit. Og det er ingen ulempe.

  • Bruk litt tid på å gjennom din kompetanse og dine ønsker for fremtiden og se hvordan dette matcher med det du har fått av informasjon på karrieredagen.

    Markedsførere snakker ofte om en SWOT-analyse av et produkt for eksempel. Om du i denne sammenheng er et produkt som arbeidsgiveren skal "kjøpe": Hva er dine muligheter, styrker, svakheter og trusler.

    Konkretiser og jobb med disse tingene frem mot et eventuelt jobbintervju eller i løpet av de siste årene med studier, så stiller du enda sterkere.


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger