(Karrierestart.no):

Stadig flere ønsker seg en karriere innen mediebransjen. Stor konkurranse om jobbene kan imidlertid gjøre det vanskelig å få en fot innenfor. Å vise din potensielle arbeidsgiver hva du kan er derfor svært viktig, for ofte er det nettopp hva du kan og ikke hvilke papirer du har som er avgjørende for om du får jobben eller ikke. 

 

Geir Terje Ruud har lang fartstid fra journalistikken. Han har hatt en rekke redaktørjobber i VG, vært sjefsredaktør for den digitale avdelingen i en av Danmarks største aviser, Ekstra Bladet, og har etter hvert opparbeidet seg lang erfaring med å ansette folk. Under Karriereuka på Høgskolen i Oslo og Akershus fortalte Ruud om hvordan han går frem når han skal ansette noen, og om hvilke kvaliteter han ser etter hos en potensiell ansatt. 

 

STOR GUIDE: Slik lykkes du som frilansjournalist

 

Leter etter lederpotensial

Ruud tror mange nyutdannede har altfor høye forventninger når de starter jakten på sin første jobb. Du kan ikke nødvendigvis regne med å få fast jobb med en gang, mener han. Særlig ikke i mediebransjen der det er vanskelig å i det hele tatt komme igjennom nåløyet. Selv jobbet Ruud hele seks år i VG før han ble fast ansatt der. 


 

- Ikke den gangen og ikke nå kan du forvente å bare komme direkte inn i arbeidslivet til fast jobb.

 

Når Ruud skal ansette nye medarbeidere ser han alltid etter personer som han mener har potensial til bli dyktige sjefer. Målet hans er å finne en person som kan sikre at han får lønn også i fremtiden. 

 

- Jeg vil gjerne ansette noen som jeg tror kan sikre min jobb i fremtiden. Det vil si, jeg ser etter folk som er dyktigere enn det jeg er eller som jeg tror kommer til å bli dyktigere enn det jeg noensinne har vært.  

 

Ruud røper også at han ikke er så interessert i å ringe til de referansepersonene jobbsøkerne selv har satt opp. Han ringer kanskje til en eller to av dem, men han ringer også alltid til noen som ikke står oppført, noen han regner med vet noe om de som søker jobb. 


 

- De referanser du selv setter opp er ikke alltid de mest interessante, men noen ganger er de referansene du ikke setter opp veldig interessante.

 

Istedenfor å ringe til sjefen din for å spørre om hvordan du er, foretrekker Ruud derfor heller å ringe til noen som har jobbet sammen med deg og som kjenner deg godt for å få et mer korrekt inntrykk av hvem du er. 

LES OGSÅ: Entreprenørtips fra Iron Maidens Bruce Dickinson

 

SE VIDEO: Fra soldat til frilansjournalist

 

Fire tips til hvordan du kan imponere under jobbintervjuet

Ruud understreker at det ikke finnes noen bestemt fasit på hva arbeidsgivere ser etter når de skal ansette noen. Det varierer veldig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvilke kvaliteter de er på jakt etter. Her er likevel Ruuds tips til hvordan du kan imponere under jobbintervjuet. 

 

1. Ville du ansatt deg selv?

Still deg spørsmålet om hvorvidt du ville ha ansatt deg selv. Er svaret nei og at du heller ville ha ansatt kameraten din bør du tenke igjennom hvilke kvaliteter han besitter og på hva du må jobbe med for å bli like god som han. 

 

2. Gjør research og vis at du er interessert

Ifølge Ruud forventer de aller fleste arbeidsgivere at de som kommer på jobbintervju har en viss kunnskap om bedriften deres. Han råder derfor alle jobbsøkere til å gjøre grundig research før jobbintervjuet. Finn ut hva det er med denne arbeidsplassen som gjør at du har lyst til å jobbe der. Hva kan du tilby dette selskapet som de ikke har fra før eller som er litt bedre enn det de allerede har? Sørg for at arbeidsgiveren skjønner at du er veldig interessert i å jobbe på akkurat dette stedet. 


 

3. Skill deg ut

Skal du klare å kapre drømmejobben i dagens konkurranseutsatte arbeidsmarked er det viktig at du skiller deg ut. Finn ut hva som gjør deg unik og hvordan dette kan brukes til å gjøre deg mer attraktiv overfor en arbeidsgiver. Vis hvorfor arbeidsgiveren bør ansette akkurat deg! 

 

4. Vis at du har noe å formidle 

Til slutt et råd til alle som ønsker en karriere innen journalistikken. Skal du få jobb som journalist må du, ifølge Ruud, vise at du har lyst til å formidle noe. For å få tydelig frem at dette er noe du brenner for kan det være lurt å starte med å formidle noe allerede før du begynner å søke jobb. Du kan for eksempel starte en blogg. Har du noe konkret å vise til når du blir kalt inn til jobbintervju vil det ofte være en fordel.  

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger