(KarriereStart.no):

Facebook-sjef Mark Zuckerberg fylte i forrige uke 30 år. I anledning den store dagen, og for å markere at det i år er ti år siden Facebook ble grunnlagt, har det amerikanske nettstedet entrepreneur.com satt sammen en liste, i helt tilfeldig rekkefølge, over den unge entreprenørens ti mest interessante sitater opp gjennom tiden:

1. «Beveg deg raskt og ødelegg ting. Hvis du ikke ødelegger ting beveger du deg ikke rakst nok.» (Oktober 2009)

2. «Hvis jeg skulle ha startet opp nå ville jeg ha gjort ting veldig annerledes. Jeg visste ingenting. I Silicon Valley får du en følelse av at du være der, men det må man ikke. Hvis jeg skulle ha startet opp nå ville jeg ha blitt i Boston. I Silicon Valley har man et litt kortsiktig fokus, og det plager meg.» (Oktober 2011)

3. «Jeg husker veldig tydelig at jeg spiste pizza med venner en dag eller to etter at jeg hadde åpnet den første versjonen av Facebook. På det tidspunktet tenkte jeg ”Noen må lage en slik tjeneste til verden”, men jeg hadde aldri trodd at det var vi som skulle hjelpe til med å gjøre det. Og jeg tror det avgjørende var at vi rett og slett brydde oss mer.» (Januar 2014)

4. «Spørsmålet er ikke ”Hva ønsker vi å vite om folk”, det er ”Hva ønsker folk å fortelle om seg selv”.» (November 2011)

5. «Den største risikoen er å ikke ta noen risiko. Den eneste strategien som er garantert å mislykkes i en verden som endrer seg veldig raskt, er at man ikke tar noen risiko.» (Oktober 2011)

6. «Det å utføre et oppdrag og å bygge en virksomhet går hånd i hånd. Det er sant at det som først og fremst gjør meg begeistret for det vi holder på med er selve oppdraget, men jeg tror også at vi helt fra begynnelsen av har hatt en sunn forståelse for at vi må gjøre begge deler.» (September 2012)

7. «”The Hacker Way” er en tilnærming til produktutformingsprosessen som innebærer kontinuerlige forbedringer og repetisjoner. Hackere mener alltid at noe kan bli bedre og at ingenting noensinne er ferdig.» (Februar 2012)

8. Zuckerberg om hvilke ferdigheter han ser etter i nye Facebook-rekrutter: «Folk kan være veldig smarte eller ha ferdigheter som er direkte anvendbare, men hvis de ikke virkelig tror på det, kommer de ikke til å jobbe hardt nok.» (Oktober 2005)

9. «Jeg ønsker ikke at Facebook skal være et amerikansk selskap. Jeg ønsker ikke at det skal være et selskap som bare sprer amerikanske verdier over hele verden… Min oppfatning er at man bør være sensitiv overfor andre kulturer og prøve å forstå hvordan folk faktisk tenker.» (Juni 2011)

10. «Mitt mål var aldri å bare skape et selskap. Mange misforstår dette og tror at jeg ikke bryr meg om inntekter, overskudd eller slike ting. Men for meg innebærer det å ikke ”bare” være et selskap å bygge noe som faktisk kan gjøre en stor forskjell i verden.» (Februar 2011)


(Kilde: entrepreneur.com)