(KarriereStart.no):

Har du lyst til å bli en kløpper på å bygge nettverk, så lær deg å elske de seks hjelperne HVEM, HVA, HVOR, HVORDAN, HVORFOR og NÅR?


Hva er hjelpere lurer du kanskje på? For journalister er dette et vanlig verktøy vi bruker i løpet av arbeidsdagen, både ved intervjuer og etterpå når en sak skal settes sammen. Ved å bruke og besvare hjelperne når vi bygger en tekst, får vi en sammenhengende historie som vil kunne informere og oppdatere leserne på en strukturert måte.


Så hvorfor skal du bruke disse hvis du ikke er journalist? Fordi ved å bruke denne strategien, får du tynt ut mer informasjon en du ville ha gjort ellers, og samtidig virke genuint interessert i hva personen faktisk snakker om.


Det er det amerikanske nettstedet businessinsider.com som skriver at ved å bruke en slik taktikk i løpet av en samtale, vil man fremstå som uselvisk, nysgjerrig og voksen.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger

 

Bruker du i tillegg denne strategien når du møter nye, interessante mennesker, kan du fort bli kjent med akkurat den personen som kan sette deg i kontakt med de rette kontaktene til drømmejobben din. Og dette er hvordan du kan bruke hjelperne:


 

Hvem bør jeg snakke slik til? 

Hvem som helst! Enten det er en fremmed på bussen som virket interessant eller en du allerede kjenner, vil du alltid kunne lære noe du ikke visste fra før.
Eksempel: Hvem synes du er den beste arbeidsgiveren i denne bransjen?

  

Hva bør jeg snakke om?

Snakk om det han/hun ønsker å snakke om. Hvis personen eksempelvis nevner at det går bra på jobb, men at det har vært noen utfordringer i det siste, er dette en perfekt mulighet for deg å vise at du bryr deg ved å spørre personen om hva problemet er.
Eksempel: Hva slags prosjekter jobber du med om dagen, hva er det som er problemet?

 

Når passer det best? 

Når som helst! De fleste elsker å snakke om seg selv og ved å gi dem en mulighet til dette, er det bare et fåtall som ikke vil benytte seg av muligheten til å «booste» sitt eget ego. Og kanskje de til og med røper litt innsideinformasjon om fremtidige jobber i firmaet de jobber for?
Eksempel: Når fant du ut at dette var drømmejobben?


 

Hvor kan jeg bruke denne teknikken? 

Hvor som helst, men gjerne i situasjoner som kan hjelpe deg på karriereveien. Karriere- og utdanningsmesser er perfekte steder til å øve seg på slike hjelpespørsmål.
Eksempel: Hvor er de beste stedene for å finne jobber?

LES OGSÅ: Dette er økonomistudentenes drømmearbeidsplass

 

Hvorfor er dette en effektiv strategi? 

Fordi ved å spørre mange oppfølgingsspørsmål får du fort samtalen inn på et dypere nivå og du fremstår som en man kan stole på. Hvis dere finner en måte å holde kontakten på videre, kan det også hende personen til og med kan anbefale deg angående en jobb, fordi han liker deg – og alt du egentlig gjorde var å la han skravle i vei om seg selv.

Eksempel: Hvorfor valgte du å jobbe for det selskapet?

 

Hvordan kan jeg få dyttet alle disse spørsmålene inn i en samtale?

Ved å lytte til vedkommende. Fokuser og tenk over hva personen nettopp fortalte deg, og kom med en gjennomtenkt respons i retur.
Eksempel: Hvordan bygget du opp ditt eget firma og hvordan var prosessen?


Normalt i løpet av en samtale vil det være naturlig å ville skyte inn med en kommentar om seg selv, fordi vi liker å kunne sammenligne oss med personen vi snakker med. Men ikke du, fordi du har nettopp lært deg hvordan man lytter og setter fokuset på vedkommende og ikke deg selv.


Ved å bruke Hvem, hva hvor, hvorfor, hvordan og når, kan du ved hjelp av disse seks ordene bygge tillit hos andre, blir mer opplyst og viktigst av alt – bygge et kontaktnettverk til fremtidig jobbsøking.


Hvem er det som ikke liker en person som tillater en å snakke masse om seg selv?

 

Klikk her for å se alle internships i Norge