(KarriereStart.no): 

Du har fullført utdanningen og er klar for å kaste deg ut i arbeidslivet. For at du skal få en så god start på karrieren som mulig er det viktig å finne en arbeidsgiver du vil trives hos. Men hvordan går man egentlig frem for å finne den ideelle arbeidsgiver?  

Første steg er å tenke igjennom hvilke typer stillinger du kan tenke deg, forteller Trude Kvammen Ekker. Hun jobber som karriereveileder i Smart studie- og karrierevalg. 

– Man må tenke godt igjennom hvilken type jobb man faktisk ønsker seg og er kvalifisert for, og forberede seg godt i forhold til å finne ut hvilke jobber som finnes der ute, som kan matche deg på den måten, sier Ekker. 

Når du har funnet en interessant jobb, bør du begynne å se på hva bedriften som lyser ut stillingen står for. Still deg spørsmålet: Kan jeg identifisere meg med denne bedriftens verdier?
 

– Det er ganske viktig at du ikke går på akkord meg deg selv og begynner i en bedrift som gjør noe du ikke egentlig står helt inne for, forteller karriereveilederen. 


Gjør reasearch på bedriftens omdømme og historikk for å lære mest mulig om den. Mye av denne informasjonen vil du finne ved å besøke bedriftens egne nettsider.

LES OGSÅ: Yrkesvalg: Kun 16 % av kvinner tenker lønn

 

SE VIDEO: - Velg karriere med både hodet og hjertet

 

Arbeidskultur 

I tillegg til å se på verdier, bør du også gjøre research på hva som kjennetegner arbeidskulturen og arbeidsmiljøet i bedriften. Hvordan jobber man? Hvordan behandler man hverandre? Er det viktig å være veldig nøye på ting, eller er det viktigere å holde et høyt arbeidstempo? 

Tenk deretter over om dette er noe som stemmer overens med din egen personlighet. 

– Skal du for eksempel inn i en veldig ekstrovert kultur, og blir nødt til å være med på fredagspils hver fredag også videre, kan det hende at det blir ganske slitsomt over tid hvis du er introvert, sier karriereveilederen. 

LES OGSÅ: Flere søker på jobber uten utdanningskrav

SE VIDEO:  Slik hjelper karriererådgiveren deg med å velge riktig

 

Stor eller liten bedrift? 

Når du skal finne den ideelle arbeidsgiver bør du også ta stilling til om du ønsker å jobbe i en stor eller liten bedrift. 


– Fordelen med en stor bedrift er at de har et større fagmiljø, hvor du kan lære mye av de andre på feltet ditt og få lov til å fordype deg i det. En annen fordel er at det gjerne er satt av større budsjetter til utvikling av den enkelte ansatte. Du kan få opplæring, være med på teamutvikling og lignende. I store bedrifter har du også større muligheter til å klatre og finne din vei innenfor det store systemet, forteller Ekker. 

De små bedriftene har imidlertid også sine fordeler.
 

– Du kommer tettere på alle prosesser, og får gjerne lov til å delta og lære mye om hele verdikjeden raskere enn det du vil i en stor og etablert bedrift, opplyser karriereveilederen. 

Er du en veldig trygghetssøkende person kan det være lurt å velge et stort og etablert firma. Er du derimot litt mer risikovillig og ikke så opptatt av det trygge A4-livet, kan det hende at en nyoppstartet gründervirksomhet er noe for deg. 

– Da kan du være med på et lite eventyr, sier Ekker. 

LES OGSÅ: IT-bransjen ønsker høyere kvinneandel

SE VIDEO: Hvordan finne jobben som passer for deg

 

– Føl på kjemien 

Jobbintervjuet kan gi mange svar på om du vil komme til å trives i bedriften. Kjenn på kjemien rundt bordet. Snakker du og intervjueren samme språk? Blir du tatt på alvor? Føler du deg hjemme?
 

– Det er viktig å ta disse signalene på alvor, påpeker Ekker. 

Går du fra intervjuet med en følelse av at du ikke kan identifisere deg med bedriften og personene du har møtt der, bør du tenke deg godt om dersom du blir tilbudt jobben. 

– Det er ganske ødeleggende over tid å være et sted hvor du føler at du ikke hører helt hjemme og kjemien ikke stemmer, forteller karriereveilederen. 


Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger