Vil du være med å forme journalistikken i et av landets fremste mediehus? Er du analytisk sterk og ønsker å bidra til å gjøre en av Norges viktigste redaksjoner enda mer datadrevet og innsiktsbasert? Trigges du av den avgjørende rollen journalistikk spiller i det norske demokratiet og samfunnsdebatten?
Da kan du være personen vi ser etter til denne nøkkelrollen i Aftenpostens redaksjon.
Vi jobber hver dag med å utvikle digital kvalitetsjournalistikk som gir abonnentene våre innsikt og kunnskap - og som det er høy betalingsvilje for. Og brukerne våre gir oss tydelige svar: Vi har de siste årene opplevd kraftig vekst og har i dag mer enn 110.000 rene digitale abonnenter. Vi vil bli mange flere, og vi har et klart mål om at enda flere av våre eksisterende abonnenter skal bruke oss enda oftere enn i dag.
Som redaksjonell analytiker får du en nøkkelrolle i å fremskaffe innsikt og data som gjør journalistikken og produktene våre bedre, og i å hjelpe redaksjonen til å svare best mulig på de digitale brukerbehovene vi identifiserer. Du vil jobbe tett med våre journalistiske ledere, reportere, vårt strategi- og utviklingsmiljø - og vår øverste ledelse.
Vi leter etter deg som vil dykke ned i bruken av Aftenpostens innhold og produkter og sammen med kolleger bearbeide og presentere innsikt som gjør oss bedre på en forståelig og pedagogisk måte. Du vil formelt høre til vårt svært kompetente analysemiljø i Schibsted Norge, men sitte i Aftenpostens redaksjon og jobbe i teamet for redaksjonell utvikling.
Arbeidsoppgaver:
Være hovedansvarlig for innsikt og beslutningsstøtte i redaksjonen, det innebærer blant annet:
- Gjennomføre analyser av større prosjekter og journalistiske satsinger
- Støtte avdelingene og redaksjonelle ledere i planlegging og prioritering av journalistiske løp.
- Regelmessig kommunisere nøkkeltall og innsikt til redaksjonen.
Sammen med redaksjonelle ledere initiere, igangsette og gjennomføre a/b-tester og kortere utviklingsprosjekter som tar mål av seg å utvikle Aftenpostens journalistikk med utgangspunkt i innsikt og identifiserte brukerbehov.
Bidra fortløpende med innsikt i pågående prosjekter og støtte leder- og redaktørgruppen med beslutningsgrunnlag.
Jobbe tett med vårt analysemiljø på kommersiell side for å optimere publisering av Aftenpostens innhold i henhold til våre forretningsmål.
Kvalifikasjoner og egenskaper vi ser etter:
- Erfaring med data- eller webanalyse og demonstrert kompetanse i å jobbe med analyse og bearbeiding av store datamengder.
- Gode kommunikasjonsferdigheter både skriftlig og muntlig. Du evner å fremstille komplekse sammenhenger på en forståelig måte, og du behersker norsk og engelsk flytende.
- Kreativitet og ideer som utfordrer det vante og etablerte. Du evner å omsette data og innsikt i muligheter for Aftenposten.
- Høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå. Dette er ikke noe absolutt krav.
- Erfaring med SQL. Erfaring med analyse- og visualiseringsverktøy som R/Python er en fordel.
Vi tilbyr:
- En helt sentral rolle i utviklingen av et av landets mest fremoverlente og ambisiøse mediehus.
- Store utviklingsmuligheter, tett oppfølging og muligheten til å jobbe med alle miljøer i Aftenposten.
- Meget godt miljø i en liten og hyggelig avdeling. Du blir også en del av et sterkt Schibsted-fellesskap i Norges største mediekonsern.
- Konkurransedyktige vilkår, en rekke ansattgoder og gode muligheter for karriereutvikling.
For spørsmål om stillingen, ta kontakt med utviklingsredaktør Eirik H. Winsnes på Logg inn for å se kontaktinformasjon/Logg inn for å se kontaktinformasjon eller leder Analyse i Schibsted Media Brukermarked, Kristina Stamnes på Logg inn for å se kontaktinformasjon/Logg inn for å se kontaktinformasjon.
Adresse: Akersgata 55, 0180 Oslo, Norway,0180 Oslo