Ledig stilling

IT-sjef Elkem

Søknadsfrist : 15.11.2019

Vi søker en dyktig leder som vil realisere Elkem Ranas ambisiøse mål innen digitalisering og utnyttelse av ny avansert teknologi. Du vil ha en sentral rolle av strategisk betydning, hvor du vil bidra til forretningsmessig og teknologisk utvikling gjennom deltagelse i teknisk ledergruppe på verket. Du vil bidra til å forme din egen rolle og få muligheter til å utvikle deg både faglig og personlig i en inkluderende og kompetansedrevet organisasjon. Din innsats vil bidra til at verkets ansatte får en enklere, sikrere og mer effektiv arbeidshverdag.

Noen av de viktigste arbeidsoppgavene vil være:

  • Sikre at løpende IT og prosessautomasjonstjenester ledes og leveres i henhold til Elkem Rana sin strategi
  • Planlegging, gjennomføring og resultatoppfølging av IT infrastrukturprosjekter og automasjonsprosjekter
  • Ansvar for prosesstyring og administrative informasjonssystemer
  • Budsjettansvar for IT avdelingen
  • Ansvarlig for utarbeidelse av IT og automasjonsstrategi for verket, samt være en pådriver for å understøtte verkets, divisjonens og Elkems strategier
  • Sikre at interne og offentlige krav til HMS, automasjonssikkerhet og IT sikkerhet blir ivaretatt
  • Bistå med å sikre at Elkem Rana til enhver tid har gode og fungerende avtaler mot leverandører, samt understøtte innkjøpsprosesser innenfor IT og automasjon ved verket

Vi ønsker at du har følgende kvalifikasjoner:

  • Erfaring med prosjektledelse gjerne innenfor IT og automasjon
  • Relevant høyere utdannelse på bachelornivå eller tilsvarende
  • Må beherske norsk og engelsk skriftlig og muntlig

Vi ser etter deg som er nytenkende, fremoverlent og genuint opptatt av forbedringer. Du har en positiv serviceinnstilling og trives i samarbeid med andre, med fokus på hvordan du og ditt fagområde kan bidra til at organisasjonen fungerer best mulig. Som person er du ryddig og strukturert, med solid evne til å følge opp prosjekter og andre arbeidsoppgaver frem til ferdigstillelse. Du viser initiativ og engasjement i møte med både utfordringer og muligheter, og er opptatt av å motivere og utvikle dine medarbeidere.

Stillingen rapporterer til teknisk sjef og er lokalisert i Rana kommune. Elkem bistår med å finne bolig i Rana kommune, og bidrar til et variert og godt fritidstilbud for de ansatte.

Vi gjennomfører bakgrunnssjekk i våre rekrutteringsprosesser.

Les mer om stillingen, fakta og søknadsprosess

Viser 8 relaterte

Skytjenesteansvarlig til IT-avdelingens infrastrukturseksjon Tolletaten skal styrke kompetansen i vårt Microsoft 365-team for å kunne levere i henhold til etatens skystrategi, samt generelt styrke vår forvaltnings- og leveringskraft innen IT-infrastruktur og -plattformtjenester. I stillingen vil du få ansvaret for den helhetlige driften og forvaltningen av etatens skyløsning levert av Microsoft (Azure og Microsoft 365).    Oppgaver:  drift og forvaltning av vår Microsoft 365-plattform, samt integrasjoner mot interne og eksterne tjenester  ansvar for videreutvikling av etatens team for Microsoft 365  planlegging, gjennomføring og dokumentasjon i samsvar med strategi- og arkitekturbeslutninger  gjøre kostnadsestimater og “what-if”-analyser i forbindelse med innføring av nye tjenester og endringer på eksisterende tjenester  lage gode beslutningsunderlag   delta i utviklingsprosjekter som ekspert innenfor fagområdet og samtidig på vegne av hele driftsorganisasjonen.     Kvalifikasjoner:  høyere relevant utdanning fra høyskole/universitet på bachelor- eller mastergradsnivå. Manglende formell utdanning kan delvis kompenseres for ved lang relevant erfaring   minimum 3 års erfaring med drift og forvaltning av Office365 og Microsoft serverteknologi, fortrinnsvis i større miljøer og/eller organisasjoner  minimum 1-2 års erfaring med hybride skyløsninger  erfaring med Microsoft Active Directory og ADFS  erfaring med automatisering/scripting i PowerShell   erfaring med kostnadsestimering av infrastruktur  god muntlig og skriftlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk    Du bør også ha erfaring innen ett eller flere av disse områdene:  virtualiseringsteknologier  PKI og sertifikater  automatisering av levering av utviklingsmiljøer  jobbe i team basert på smidige metoder  integrasjon med eksterne parter    Vi ser etter deg som:  kan formidle krevende temaer enkelt og med faglig tyngde, resultatorientert og med god gjennomføringsevne   kan tenke langsiktig midt i en operativ hverdag   er brukerorientert og med god forretningsforståelse  har evne til å forstå helhet innen IT-infrastruktur   har evne til å ta ansvar og lede team   er en tillitsvekkende person som fungerer godt som rådgiver i brukermøter med faglige presentasjoner av løsninger    Vi tilbyr:   lønn som rådgiver/seniorrådgiver etter statens regulativ kr 605 500 – 765 000 avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.   mulighet til faglig utvikling og jobbe med spennende teknologi  utfordrende oppgaver i et innovativt fagmiljø  gode kollegaer og et sosialt miljø  sentral beliggenhet rett ved Oslo S  gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse  fleksitid, sommertid og mulighet for trening i arbeidstiden    I Tolletaten er vi opptatt av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn. Arbeidsplassen tilrettelegges ved behov. Tolletaten er en IA-bedrift.     Vi benytter SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.  Det vil kunne bli nødvendig å måtte sikkerhetsklareres.   For nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte underdirektør Morten Karterud, tlf 959 19 693/ morten.karterud@toll.no eller seniorrådgiver Jo Årnes, tlf 932 33 119/ jo.kjetil.arnes@toll.no.   Søknadsfristen er 01.12.2019.  Stillingsnummer 38/2019 
13.11.2019 Oslo
Vi søker inspirerende og engasjerte prosjektledere:Acando leverer tjenester til et bredt spekter av teknologifokuserte kunder. Vi bidrar til å levere et komplett tjenestetilbud av løsningsleveranser innen design, utvikling og test. Vi tilbyr også prosjektledelse og rådgivning. God prosjektledelse på dette gir våre kunder trygghet for at leveransene kommer til rett tid, til avtalt kostnad og med god kvalitet. Vi er nå på jakt etter flere prosjektledere som ønsker å bistå våre kunder med å oppnå vellykkede prosjekter. Your future duties and responsibilities Som prosjektleder i Acando vil du jobbe med prosjektledelse av IT-prosjekter, herunder estimering, planlegging, gjennomføring og oppfølging. Arbeidsoppgavene inkluderer ledelse av utviklingsteam, og tett samarbeid med prosjekteiere og andre prosjektdeltakere. Du vil være en viktig sparringspartner for våre kunder ved strategiske spørsmål og teknologiske veivalg. Samtidig vil du spille en viktig brikke knyttet til å sikre framdrift i prosjektet, og for kvalitetssikringen av våre leveranser. I tillegg til å arbeide med rådgivning og prosjektledelse for våre kunder, ønsker vi deg som vil bistå i videreutviklingen av vår prosjektmetodikk, samt å delta i tilbudsarbeid ved behov. Required qualifications to be successful in this role •høyere utdanning innen IT eller økonomi•minimum 5 års erfaring som prosjektleder. Det er ønskelig med erfaring fra utviklingsprosjekter, og/eller større prosjekter fra offentlig sektor.•erfaring som konsulent, men dette er ikke et krav•sertifisering innen Prince2 practitioner eller PMI•kjennskap til smidig utvikling/SCRUM eller annen relevant metodikk•god IT- og forretningsforståelse med gode lederegenskaperDu har sterk interesse for innovativ og utviklende ledelse, og nysgjerrighet for teknologi. Som person er du selvstendig og strukturert, men samtidig teamorientert og engasjerende. Du har høy gjennomføringsevne og er resultatorientert, også under tidspress. Da du vil arbeide med kunder i privat og offentlig sektor er det en forutsetning at du har gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig. Noe av hva vi kan tilby:Vi kan tilby deg en ansvarsfull og viktig rolle i et selskap i vekst, og som ligger langt fremme i hvilke muligheter teknologi gir samfunnet gjennom områder som AI, IoT, robotics, virksomhetsarkitektur og digital transformasjon. Acando Gruppen er et solid selskap, og vinner stadig nytt terreng både faglig og markedsmessig. Du vil inngå i et sterkt fagmiljø med fokus på kunnskapsdeling, og som stimulerer til faglig og personlig utvikling. Vi tilbyr også et sosialt miljø og arrangementer som eksempelvis bedriftsidrettslag, hackweekends, fjellturer m.m. Vil du vite mer?For mer informasjon, kontakt Avdelingsleder Delivery Vibeke Bassøe vibeke.bassoe@acando.no eller via telefon 92621717Vi behandler søknader fortløpende, og aktuelle kandidater vil kontaktes i løpet av kort tid. Søknadsfrist: Snarest What you can expect from us Build your career with us.It is an extraordinary time to be in business. As digital transformation continues to accelerate, CGI is at the center of this change—supporting our clients’ digital journeys and offering our professionals exciting career opportunities. At CGI, our success comes from the talent and commitment of our professionals. As one team, we share the challenges and rewards that come from growing our company, which reinforces our culture of ownership. All of our professionals benefit from the value we collectively create.Be part of building one of the largest independent technology and business services firms in the world.Learn more about CGI at www.cgi.com.No unsolicited agency referrals please.CGI is an equal opportunity employer.
04.09.2019 Oslo
Position Description Har du erfaring med teknisk testing av IT-systemer og brenner for tekniske utfordringer?CGI er et av verdens ledende selskaper innen IT- og forretningsutvikling. Med overkant av 77.000 ansatte på 400 lokasjoner i 40 land, betjener CGI nærmere 5.000 kunder verden over. Dette er innenfor et bredt spekter av løsnings- og tjenestetilbud, som blant annet design, programmering, applikasjonsutvikling, systemintegrasjon, arkitektur, infrastruktur, strategi- og forretningsutvikling. I CGI har vi en egen avdeling med spesialister på automatiserte tester og datasikkerhet. På grunn av økt etterspørsel av våre tjenester og ambisjoner innen tjenesteleveranser, søker vi nå en ny testleder til vårt CGI Testing Services Team (CTS). Your future duties and responsibilities I CTS bistår vi våre kunder med blant annet kostnadsoptimalisering, kvalitetsheving, økt effektivitet og produktivitet. Som testleder i avdelingen CTS vil du bli en del av et team av kompetente testspesialister, og du vil få en sentral rolle i leveranser av testtjenester for våre kunder, både i privat og offentlig sektor. Hos oss vil du få ansvar for å påvirke og utarbeide teststrategier for og sammen med våre kunder. Vi har mange kunder som benytter ulik teknologi i sine løsninger, eksempelvis Java, Go, Python, Dynamics 365, Azure osv. Du vil vurdere og innføre ny testmetodikk og nye testverktøy på tvers av team og produkter, samt lede og rapportere testarbeidet. På samme tid vil du være sentral i kvalitetssikring og eksemplifisering av krav, brukerhistorier og spesifikasjoner, samt i konstruksjonen og vedlikehold av testdata.Vår nye testleder vil være et faglig fyrtårn med ansvar for både funksjonelle og ikke-funksjonelle testere, og sørge for at arbeidet utføres i henhold til etablerte rammeverk. En viktig oppgave blir å sikre tett dialog internt i avdelingen, samt med øvrige enheter i CGI.Vi kan tilby deg ...... muligheten til å ta en sentral rolle i den videre oppbyggingen av vår satsing på testtjenester. I CGI er vi opptatt av at våre medarbeidere skal trives og kunne utvikle seg, både personlig og faglig. Vi tilbyr våre medarbeidere kurs, sertifiseringer og deltakelse på faglige arrangementer. Det er også mulighet for å delta på andre interne fagkvelder, workshops, hackweekends osv. – alt for å sikre deg en sterk faglig kompetanse. Du vil selvfølgelig få konkurransedyktige betingelser med gode pensjon- og forsikringsordninger, aksjespareprogram for alle våre ansatte, samt andre goder som blant annet dekket mobilabonnement og bredbånd. Required qualifications to be successful in this role Den vi søker kjenner seg igjen i flere av følgende punkter:- Minimum bachelorgrad innen IT/teknologi eller andre relevante fagområder.- Solid erfaring med testing innen smidig utviklingsmetodikk eller iterative prosesser.- Kompetanse og erfaring innen bl.a. testautomatisering, testverktøy, testmiljøer, systemutvikling, test av mobile flater, samt erfaring med komplekse og virksomhetskritiske applikasjoner.- Gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig.Som person trives du med å arbeide i team, samtidig som du evner å arbeide godt selvstendig innenfor egne ansvarsområder. Du er ansvarsbevisst, analytisk og proaktiv, og trives derfor i et miljø med høyt arbeidstempo.Vil du vite mer om stillingen?Ta kontakt med undertegnede for mer informasjon om stillingen.Leder for CGI Testing Services Bernt, Magne Krokedal på mail: bernt.krokedal@cgi.com eller tlf. 924 44 255.Director International Client, Christian Grødum på mail: christinan.grodum@cgi.com eller tlf. 934 08 757. What you can expect from us Build your career with us.It is an extraordinary time to be in business. As digital transformation continues to accelerate, CGI is at the center of this change—supporting our clients’ digital journeys and offering our professionals exciting career opportunities.At CGI, our success comes from the talent and commitment of our professionals. As one team, we share the challenges and rewards that come from growing our company, which reinforces our culture of ownership. All of our professionals benefit from the value we collectively create.Be part of building one of the largest independent technology and business services firms in the world.Learn more about CGI at www.cgi.com.No unsolicited agency referrals please.CGI is an equal opportunity employer.
22.10.2019 Oslo
Vil du være med å forme fremtiden for en av Norges viktigste felleskomponenter? Vi søker etter deg som har erfaring fra daglig operativ oppfølgingen av tjenester som leveres til mange brukere. Du har god teknisk innsikt og har til enhver tid en helhetsoversikt over driftssituasjonen og er vant til å være eskaleringspunkt ved eventuelle avvik i forhold til avtalte leveranser. Du har erfaring fra å lede et produksjonsteam samt samarbeide med utviklingsteam, for å ivareta SLA'er. Du har også erfaring fra å inngå i beredskapsteam. Folkeregisteret utgjør en svært viktig del av samfunnets infrastruktur og har bidratt til store effektiviseringsgevinster for hele det norske samfunn. Registeret er sentralt i offentlig personrelatert saksbehandling og planlegging, men også for store deler av privat sektor er Folkeregisteret en nødvendig informasjonskilde for å utføre lovpålagte oppgaver. I 2016 ble det igangsatt et prosjekt som ivaretar moderniseringen. Prosjektet varer til og med 2020 og parallelt med dette skal en forvaltningsorganisasjon etableres. Du vil jobbe i prosjektet inntil oppgavene overføres til linjeorganisasjonen. Forvaltning og videreutvikling av Folkeregisteret vil skje i tverrfaglige team som jobber iht. prinsipper for smidig utvikling og DevOps. Arbeidsoppgaver være bindeleddet mellom de tverrfaglige teamene og øvrig produksjonsoppgaver ansvar for daglig drift og produksjon for Folkeregisteret koordinering med eksterne tjenesteleverandører (Difi, Altinn m.fl)  ansvar for tilstrekkelig bemanning for daglig drift og produksjon følge opp, dokumentere og analysere hendelser  leder driftsmøter og møter med produsenter og konsumenter sørge for nødvendige driftsvarslinger sørge for at produksjonssettingsplaner etableres og følges opp utarbeide, vedlikeholde og effektuere beredskapsplaner for Folkeregisteret  rapportere månedlig SLA til Tjenestekontakt i Divisjon IT følge opp og bidra inn i avviksbehandlingen  være produkteier for egenutviklet produksjonsoppfølgingsverktøy for Folkeregisteret gi innspill til applikasjonsforbedringer Kvalifikasjoner høyere relevant utdanning på bachelornivå. Relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning god teknisk innsikt med erfaring fra systemutvikling erfaring fra løsninger basert på hendelsesorientert mikroarkitektur, utviklet med java-rammeverk med testdrevet utvikling erfaring og dokumenterte resultater som serviceleder eller lignende funksjon som ivaretar oppfølging av applikasjoner med høye oppetidskrav erfaring med produksjonsoppfølging og oppgaver nevnt over  god kjennskap til ITIL og tilhørende prosesser gode skriftlige og muntlige formidlingsevner på norsk erfaring med ledelse av produksjonsteam er en fordel  Personlige egenskaper god gjennomføringsevne tar initiativ og er proaktiv gode kommunikasjonsevner gode samarbeidsevner Vi tilbyr muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker utfordrende oppgaver og store fagmiljø kompetanseutvikling fleksitid og betalt overtid trening i arbeidstiden en raus personalpolitikk medlemskap i Statens pensjonskasse som er en av Norges beste pensjonsordninger Stillingen rapporterer til underdirektør for gruppe Verdikjede og vil samhandle tett med gruppen som videreutvikler og forvalter Folkeregisteret. Stillingen lønnes som senioringeniør (kode 1181) eller seniorrådgiver (kode 1364), fra kr 720 000 – kr 850 000 avhengig av kvalifikasjoner. Stillingen har 6 måneders prøvetid. Noe reisevirksomhet må påregnes.  Vi ber om at vitnemål/karakterutskrifter og attester lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.  Refnr:  2019/11836
30.10.2019 Oslo
Elhub er en sentral aktør i et marked som bidrar til å sikre hele Norge sikker og kostnadseffektiv strøm. Vår visjon er å bidra til utviklingen av Europas mest innovative og effektive kraftmarked. Vi har over mange år utviklet IT-systemer som gjennom automatiserte prosesser støtter opp under denne visjonen. Elhub er selve bærebjelken i informasjonsutvekslingen i det norske kraftmarkedet og skal fungere som en katalysator for innovasjon ved å gjøre informasjon lett tilgjengelig på en nøytral måte for alle. Dette skal bygge opp under den videre elektrifiseringen av Norge og dermed veien mot et nullutslippssamfunn. Vi er på jakt etter flere som brenner for automatisering av infrastrukturprovisjonering. Dere vil bli en del av plattformteamet vårt som skal jobbe med å tilby Elhub sine ansatte muligheten til å enkelt sette opp nye miljøer for produksjon, test, utvikling eller PoC. Vi bygger opp et inhouse utviklingsteam og ser etter både nyutdannede og dere som husker da Altavista var den beste søkemotoren. Dere får vært med å sette premissene for hvordan vi skal skape en mest mulig effektiv og enkel hverdag for våre utviklere. Les mer om hvem vi er og hvordan vi jobber . Sentrale arbeidsoppgaver: Være med å bestemme hvordan Elhub skal automatisere infrastrukturprovisjonering og bygging av miljøer. Være med i kryssfunksjonelle team for å se hvordan automasjon kan videre effektivisere Elhub. Være ansvarlig for verktøykjeden som muliggjør en raskere utvikling og testing i Elhub. Kvalifikasjoner: Utdannelse på masternivå innen matematikk, informatikk/IT/ingeniørfag (Relevant arbeidserfaring kan erstatte utdanningskravet) Kan programmere og/eller har lang erfaring med scripting (python, shell, java). Har erfaring med RDBMS og NoSQL databaser (erfaring med Oracle er et pluss) Operasjonell erfaring med linuxsystemer. Interesse/Erfaring med automatisering av infrastruktur og applikasjon (ansible containere,terraform osv) Interesse/Erfaring med bygging av CI/CD pipelines. Personlige egenskaper: Analytisk og løsningsorientert Selvstendig og initiativrik Gode samarbeidsevner Gode norsk- og engelskkunnskaper, muntlig og skriftlig For mer informasjon om stillingen, ta kontakt med Christian Haugen Matvik, 92 46 96 94 For utfyllende informasjon om Elhub AS, se elhub.no Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg og vi foretar bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Vi gjennomfører rekrutteringen fortløpende. Elhub forvalter person- og bedriftssensitive opplysninger og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar også sikkerhetsklarering av kandidater der det er aktuelt. Hvorfor velge å jobbe i Elhub:          Fleksibel arbeidstid og god pensjonsordning Kontor i åpent landskap i lyse og trivelige lokaler i Oslo Sterkt fokus på egenutvikling gjennom kurs, konferanser etc. Et godt fagmiljø innen IT, kraftmarkedsforståelse og prosjektmetodikk En kunnskapsrik organisasjon, utfordrende arbeidsoppgaver og et hyggelig og uformelt miljø Sentrale posisjoner i det norske kraftmarkedet, med kontaktflater mot mange aktører i bransjen
13.11.2019 Oslo
Elhub er en sentral aktør i et marked som bidrar til å sikre hele Norge sikker og kostnadseffektiv strøm. Vår visjon er å bidra til utviklingen av Europas mest innovative og effektive kraftmarked. Vi har over mange år utviklet IT-systemer som gjennom automatiserte prosesser støtter opp under denne visjonen. Elhub er selve bærebjelken i informasjonsutvekslingen i det norske kraftmarkedet og skal fungere som en katalysator for innovasjon ved å gjøre informasjon lett tilgjengelig på en nøytral måte for alle. Dette skal bygge opp under den videre elektrifiseringen av Norge og dermed veien mot et nullutslippssamfunn. Vi søker dere som er opptatt av å heve kvaliteten på IT-systemer du jobber med hver eneste dag og har over middels interesse for teknologi, utvikling og håndverket dette fører med seg. Vi bygger opp et inhouse utviklingsteam og ser etter både nyutdannede og dere som husker da Altavista var den beste søkemotoren. Dere får være med fra design og helt til utvikling og drift av ny funksjonalitet i Elhub som et medlem av et kryssfunksjonelt utviklingsteam. Vi mener bestemt at vi får de beste resultatene av å la kompetente og nysgjerrige mennesker sitte sammen og ha ansvaret for en leveranse fra start til slutt. Les mer om hvem vi er og hvordan vi jobber . Sentrale arbeidsoppgaver: Bidragsyter i krav og designprosessen frem til implementasjon og drift. Vedlikeholde eksisterende kode og automatisere test av dette. Bidra til kontinuerlig forbedring av arkitektur, arbeidsprosess og kode Kvalifikasjoner: Utdannelse på masternivå innen matematikk, informatikk/IT/ingeniørfag (Relevant arbeidserfaring kan erstatte utdanningskravet) Kompetanse/interesse innen: Java/Kotlin/Maven Big Data, DevOps, Datastrukturer, Linux, REST, Kafka Interesse/erfaring med test, agile prosjekter, code reviews og continous deployment. Personlige egenskaper: Analytisk og løsningsorientert Selvstendig og initiativrik Gode samarbeidsevner Gode norsk- og engelskkunnskaper, muntlig og skriftlig Villig til å lære nye ting For mer informasjon om stillingen, ta kontakt med Christian Haugen Matvik, 92 46 96 94. For utfyllende informasjon om Elhub AS, se elhub.no Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg og vi foretar bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Vi gjennomfører rekrutteringen fortløpende. Elhub forvalter person- og bedriftssensitive opplysninger og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar også sikkerhetsklarering av kandidater der det er aktuelt. Hvorfor velge å jobbe i Elhub:          Fleksibel arbeidstid og god pensjonsordning Kontor i åpent landskap i lyse og trivelige  lokaler i Oslo Sterkt fokus på egenutvikling gjennom kurs, konferanser etc. Et godt fagmiljø innen IT,  kraftmarkedsforståelse og prosjektmetodikk En kunnskapsrik organisasjon, utfordrende arbeidsoppgaver og et hyggelig og uformelt miljø Sentrale posisjoner i det norske kraftmarkedet, med kontaktflater mot mange aktører i bransjen
13.11.2019 Oslo
Landssentralmiljøet består av to avdelinger (Driftsutvikling og Landssentralen). Begge avdelinger dekker vaktfunksjonen og ansvaret som er underlagt Landssentralmiljøet. Stillingen har organisatorisk tilhørighet i seksjon Operativ analyse, avdeling Driftsutvikling i divisjon System og Marked.  Seksjon Operativ analyse har ansvar for viktige deler av Landssentralmiljøets behov for analyser, prognoser, rapportering og overvåkning. Som ansatt i System og Marked får du en unik forståelse av samspillet mellom det fysiske kraftsystemet og kraftmarkedet.Divisjonens hovedoppgave er å sikre kraftforsyningen time for time året rundt. I dette ligger at divisjonen utøver systemansvaret i det norske kraftsystemet, og sørger for effektiv drift og beredskap. Divisjonen skal også sørge for et velfungerende kraftmarked. Vi søker nå 1-2 nye ansatte i fast stilling. Du vil jobbe i nær tilknytning til den operative driften i Landssentralmiljøet. Du vil kunne delta i prosjekter som utviklinger og implementerer nye drifts- og markedsløsninger for systemdriften. Det pågår nå flere prosjekter som vil endre måten vi balanserer systemet i Norden på i løpet av de kommende årene. For å kunne representere det operative driftsmiljøet i prosjekter gjennomøføres en fem måneders opplæring som vakt. Noe deltagelse i vaktordningen etter endt opplæring anses som en fordel.   Sentrale arbeidsoppgaver Utvikling av nye drifts- og markedsløsninger Funksjonell utvikling av nye IT-verktøy for systemdriften Utvikle og forvalte analyser og prognoser som støtter prosesser på Landssentralen blant annet ved bruk av maskinlæring Jobbe i tett samarbeid med landssentralmiljøet, deltagelse i vaktstyrken kan være en mulighet Kvalifikasjoner Sivilingeniør eller ingeniør, fagretning Elkraft/Energi og Miljø, Automasjon/Kybernetikk, IKT, Ind. Øk, fysikk eller lignende Interesse for utvikling av Landssentralens IT-løsninger Erfaring fra prosjektarbeid, drift av kraftsystemet og kjennskap til kraftmarkedet er en fordel Gode norsk- og engelskkunnskaper muntlig og skriftlig Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres Personlige egenskaper Engasjert, beslutningsdyktig og initiativrik Arbeide strukturert, både selvstendig og i team Evne til helhetstenking og samarbeid Gode evner til utvikling av det faglige og sosiale miljøet Du må kunne identifisere deg med våre verdier; langsiktighet, respekt og fellesskap IKT-løsninger spiller en stadig større rolle i utviklingen av et mer effektivt, smartere og sikrere kraftsystem, og vi etterspør derfor digital kompetanse i alle våre stillinger. For mer informasjon om stillingen, ta kontakt med Seksjonsleder Helle Svare Lorentzen tlf.nr. 47256667.For utfyllende informasjon om Statnett SF, se www.statnett.no. Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg og vi foretar bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar også sikkerhetsklarering av kandidater der det er aktuelt. Hvorfor velge å jobbe i Statnett:          Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt Vi forvalter landets kanskje viktigste infrastruktur Vi gjennomfører store utbyggingsprosjekter for 35-45 milliarder de neste fem år Vi tilbyr utviklende og interessante arbeidsoppgaver med jobbmuligheter over hele landet Vi har gode karrieremuligheter og utvikler ledere internt Vi er en organisasjon preget av verdiene langsiktighet, fellesskap og respekt Vi har et bredt sosialt tilbud og gode ordninger for våre medarbeidere
13.11.2019 Oslo
Join ABB and work in a team that is dedicated to creating a future where innovative digital technologies allow greater access to cleaner energy. ABB is a pioneering technology leader in electrification products, robotics and motion, industrial automation and power grids, serving customers in utilities, industry and transport & infrastructure globally. Continuing more than a 125-year history of innovation, ABB today is writing the future of industrial digitalization and driving the Energy and Fourth Industrial Revolutions. To the shipping industry, ABB offers an extensive portfolio of integrated marine systems and solutions that improve the flexibility, reliability and energy efficiency of vessels. By coupling power, automation and marine software, proven fuel-efficient technologies and services that ensure maximum vessel uptime, ABB is in a unique position to improve the profitability of customers' business throughout the entire lifecycle of a fleet.ABB Marine Norway is expanding our team with new positions in our Service Operations Team.We are looking for professionals within several main disciplines likes MV/LV Frequency Converters, MV-Switchboard, DC-Distribution as well as Automation and Digitalization. Your responsibilities In office work: - Technical Support on ABB Marine delivered systems to vessels sailing worldwide.  LV and MV Electrical Propulsion systems.  ABB Frequency Drives systems.  ABB Power systems.  ABB Automation systems.  Member of ABB Marine Global Technical Support Team  Performing Remote Diagnostic Services  Rotationally on 24/7 Supportline. - Engineering  Engineering of small to medium retrofit solutions.  Electrical and/or Automation.  A-Z project follow up. (Engineering – Testing Commissioning – Customer handover). - Technical Expert  Establish maintenance routines.  Follow up of core product lifecycle. On site work: - Site Surveys - Planned Maintenance and On-Call Service tasks worldwide.  Member of a Team executing planned maintenance task on ABB equipment in Marine  On site troubleshooting and repairs. Your background In these positions, we seek candidates with already proven competence in ABB systems such as MV SWBD (Rem/Ref/Relion series), ACS6000, ACS800 or 800xA automation • College / University (Bachelor) / Technical College. • Willingness and possibilities to travel on short notice. • Experience with electrical power and/or Automation systems onboard ships. • Ship Electrician or have experience from shipyards, understanding and interest in marine installations. • Must be fluent in both written and verbal English. We emphasize: • The ability to understand and find practical solutions to problems. • Initiative and cooperative, ability to work both independently and as part of a team. • Ability to perform tasks under pressure. • Good understanding of marine systems.   More about us As your employer, ABB can offer:• Technical and personal challenges in a positive and innovative environment.• Informal and good work relations between co-workers and managers.• Positive and exciting work environment in a global organization with future career opportunities.• Professional growth.• Various company benefits.ABB Marine & Ports is located at Billingstad in Asker today, but will be moving office to Fornebu in early 2020. This position will therefore be based at Fornebu when not travelingWe are looking forward to receiving your applicationletter and CV through the ABB jobportal by 30.11.2019For any questions regarding the position please contact Ajla Vejzovic on email: ajla.vejzovic@no.abb.com or phone +47 92454001Please note that in cooperation with Meditor Search we conduct a background screening on all candidates that receive an offer of employment in ABB Norway. This to ensure best quality in our recruitment process, according with ABBs company policy.  
12.11.2019 Bærum, Asker
Vis alle 20.654 ledige stillinger
Les mer om Elkem

Stillingsbeskrivelse

Vi søker en dyktig leder som vil realisere Elkem Ranas ambisiøse mål innen digitalisering og utnyttelse av ny avansert teknologi. Du vil ha en sentral rolle av strategisk betydning, hvor du vil bidra til forretningsmessig og teknologisk utvikling gjennom deltagelse i teknisk ledergruppe på verket. Du vil bidra til å forme din egen rolle og få muligheter til å utvikle deg både faglig og personlig i en inkluderende og kompetansedrevet organisasjon. Din innsats vil bidra til at verkets ansatte får en enklere, sikrere og mer effektiv arbeidshverdag.

Noen av de viktigste arbeidsoppgavene vil være:

  • Sikre at løpende IT og prosessautomasjonstjenester ledes og leveres i henhold til Elkem Rana sin strategi
  • Planlegging, gjennomføring og resultatoppfølging av IT infrastrukturprosjekter og automasjonsprosjekter
  • Ansvar for prosesstyring og administrative informasjonssystemer
  • Budsjettansvar for IT avdelingen
  • Ansvarlig for utarbeidelse av IT og automasjonsstrategi for verket, samt være en pådriver for å understøtte verkets, divisjonens og Elkems strategier
  • Sikre at interne og offentlige krav til HMS, automasjonssikkerhet og IT sikkerhet blir ivaretatt
  • Bistå med å sikre at Elkem Rana til enhver tid har gode og fungerende avtaler mot leverandører, samt understøtte innkjøpsprosesser innenfor IT og automasjon ved verket

Vi ønsker at du har følgende kvalifikasjoner:

  • Erfaring med prosjektledelse gjerne innenfor IT og automasjon
  • Relevant høyere utdannelse på bachelornivå eller tilsvarende
  • Må beherske norsk og engelsk skriftlig og muntlig

Vi ser etter deg som er nytenkende, fremoverlent og genuint opptatt av forbedringer. Du har en positiv serviceinnstilling og trives i samarbeid med andre, med fokus på hvordan du og ditt fagområde kan bidra til at organisasjonen fungerer best mulig. Som person er du ryddig og strukturert, med solid evne til å følge opp prosjekter og andre arbeidsoppgaver frem til ferdigstillelse. Du viser initiativ og engasjement i møte med både utfordringer og muligheter, og er opptatt av å motivere og utvikle dine medarbeidere.

Stillingen rapporterer til teknisk sjef og er lokalisert i Rana kommune. Elkem bistår med å finne bolig i Rana kommune, og bidrar til et variert og godt fritidstilbud for de ansatte.

Vi gjennomfører bakgrunnssjekk i våre rekrutteringsprosesser.

Relaterte studier og skoler for denne stillingen

Se også alle studier innen:

Søknadsinformasjon

Se stillingsteksten ovenfor for informasjon om hvordan du søker på stillingen. Om du ikke skulle finne denne informasjonen der, besøk firmaets hjemmeside.

Søknadsfrist : 15.11.2019

Lagre stillingen eller abonner på tilsvarende muligheter

Rekrutteringskalender

  • NOV 15
    2019
    1 STILLING UTLØPER I DAG (SISTE SØKNADSFRIST)
  • NOV 17
    2019
    1 STILLING UTLØPER I DAG (SISTE SØKNADSFRIST)
Flere muligheter
3 ledige stillinger
Traineeprogram
Internship / Praktikanter
Lærlinger

Fakta om Elkem