Org. nr: - Stillingsident: Logg inn for å se kontaktinformasjon05 Presentasjon av stillingen:
Trøndelag politidistrikt ble opprettet 1.1.2016. Embetet er ledig fra 1.1.2022 og er et åremål for en periode på seks (6) år.
Politimesteren har totalansvaret for polititjenesten til innbyggerne i sitt distrikt - i daglig drift, beredskap og ved kriser- og er som leder av påtalemyndigheten i distriktet ansvarlig for straffesaksbehandlingen og underlagt den høyere påtalemyndighet. Politimesteren rapporterer til politidirektøren.
Politiets samfunnsoppdrag er å skape trygghet der folk bor og ferdes. Som politimester i ett av landets 12 politidistrikter skal du betjene en befolkning preget av mangfold. Du er politidirektørens rådgiver gjennom deltakelse i politiets nasjonale ledergruppe og er ansvarlig for at politiske føringer og gjeldende strategi blir forstått og gjennomført i eget politidistrikt.
Politimesteren skal sørge for levering av gode og tidsmessige polititjenester gjennom kontinuerlig forbedring og forenkling av politiets arbeidsprosesser. Politimester har også ansvar for kvalitetsutvikling og optimal ressursutnyttelse i eget distrikt og i etaten.
Arbeidsoppgaver:
- Lede og utvikle et politidistrikt som jobber sammen for å nå mål og levere på oppdrag
- Bidra til visjonen om ett politi ved å påse at virksomhetsstyringen er i tråd med politiets strategier og mål
- Innføre forebygging som politiets hovedstrategi i samarbeid med andre aktører
- Sikre effektiv drift og ressursbruk ved å ta i bruk tilgjengelige digitale løsninger og beste praksis
- Sørge for god samhandling og kommunikasjon internt og eksternt; mellom politidistrikt/-enheter og overfor andre samfunnsaktører
- Styrke organisatorisk læring, etisk bevisst ledelse og risikobasert styring
- Lede og utvikle egen ledergruppe
- Sørge for aktivt medarbeiderskap, helsefremmende arbeidsmiljø, godt partsamarbeid og medbestemmelse i politidistriktet
Kvalifikasjoner:
Høyere utdanning, fortrinnsvis på mastergradsnivå
God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
Erfaring fra kriseledelse
Må kunne kommunisere eksternt og internt på en tydelig og tillitsvekkende måte
Relevant ledererfaring
Må kunne klareres for STRENGT HEMMELIG
Det er ønskelig med:
Juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap
Erfaring fra organisasjonsutvikling og omstilling
Erfaring med virksomhetsutvikling og kvalitetsforbedringer ved hjelp av ny teknologi
Gjennomført lederutdanning/lederutvikling
Kunnskap om eller erfaring fra politi- og påtalemyndighet
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper:
Resultatorientert og god gjennomføringsevne
Strategisk og helhetsorientert
God til å kommunisere
Gode samarbeids- og samhandlingsevner
God relasjonsbygger og rollemodell
Synlig samfunnsengasjement og høy etisk bevissthet
Tydelig lederskap med evne til å motivere og utvikle ledere og medarbeidere
Vi ser etter deg som identifiserer deg med vår (https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/).
Vi tilbyr:
En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
Stillingen lønnes som politimester (stillingskode 9120), fra kr 900 000-1 400 000 brutto per år
Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Se (https://spk.no) for mer info.
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Karin Aslaksen, avdelingsdirektør HR- og HMS-avdelingen i Politidirektoratet, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Gryta 4
7010 Trondheim
Søk på stillingen:
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Politidirektoratet
Referansenr.:Logg inn for å se kontaktinformasjon05
Stillingsprosent: 100%
Åremål
Søknadsfrist: 15.08.2021