Om stillingen
Ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk utlyses inntil to midlertidig 100 % stillinger som doktorgradsstipendiat i pedagogikk. Stillingene er ledig fra 1.8.2022. Stipendperioden er normalt tre år, med mulighet til et fjerde år som omfatter pliktarbeid fordelt med 25 % over tilsettingsperioden. Dette avhenger av kandidaten sine kvalifikasjoner og ønsker, samt instituttet sitt behov for undervisning og annet studentrelatert arbeid. Stipendiatene vil ha arbeidsplass på Hamar.
Doktorgradsstipendiatstillingen(e) er knyttet til ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Stipendiatenes prosjekter skal bidra til ph.d.-programmets overordnede siktemål om å styrke kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og kunnskapsgrunnlaget for profesjonsutøvelse i barnehage, skole og andre læringsarenaer, som kulturskoler. Lærerutdanning er en sentral profesjonsutdanning ved Høgskolen i Innlandet. De integrerte lærerutdanningene, barnehagelærer-, grunnskolelærer-, lektor- og faglærerutdanninger, danner et primært fokus for doktorgradsprogrammet. Disse lærerutdanningene kjennetegnes av sterke relasjoner mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis og av tverrfaglige og flerfaglige dimensjoner på tvers av fag og disipliner. Fag- og forskningsmiljøet som understøtter doktorgradsprogrammet med veiledning og forskerutdanningskurs, består av en rekke professorer og førsteamanuenser innenfor de relevante fagområdene. For tiden er det mer enn 40 stipendiater på programmet. Det forutsettes at stipendiatens prosjekt kan tilknyttes én av fakultetets aktive forskergrupper.
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til høgskolens ph.d.-program i profesjonsrettede lærerutdanningsfag, og at doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet. Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og doktorgradsprosjektene skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der fakultetet har en aktiv forskningsgruppe. Søkerens prosjekt skal knyttes til lærerutdanningsfaget pedagogikk og elevkunnskap og til forskergruppen Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU). SePU er et senter med 18 ansatte som driver forsknings- og utviklingsarbeid i og for praksis i barnehage og skole.
Om forskningsområdet og stipendiatstillingenes innhold
Tematisk ønskes et prosjekt knyttet til forbedring av pedagogisk praksis i barnehage og/eller grunnskole. Med pedagogisk praksis menes både pedagogiske aktiviteter, læringsmiljø og undervisning, og det kan gjerne knyttes til bruk av digital teknologi. Prosjektet bør ha en forankring i teori som kan belyse forholdet mellom profesjonelle læringsfelleskap og forbedring av pedagogisk praksis. Her kan det være sentralt å studere hvordan vi kan forstå utfordringer i spennet mellom refleksjon og handlinger hos profesjonsutøvere eller hvilke kunnskapskilder profesjonsutøvere bruker for å forbedre praksis. Prosjektet vil bli knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekt ved SePU.
Prosjektbeskrivelse
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold, må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være maksimalt 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes. Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
Kvalifikasjonskrav
For å bli tatt opp på doktorgradsprogrammet må søkeren normalt ha:
A. Lærerutdanning og mastergrad (hovedfag) i ett av programmets fagområder
eller
B. Mastergrad (hovedfag) i pedagogiske fag (for eksempel master i tilpasset opplæring, master i barnehagepedagogikk eller master i pedagogikk) eller i fagdidaktikk med fordypning i ett av lærerutdanningsfagene som inngår i programmet (for eksempel master i kultur- og språkfagenes didaktikk eller master i samfunnsfagsdidaktikk.)
Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn og vise solid teoretisk innsikt og interesse. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene bestått/Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering.
Søkere som ikke har lærerutdanning eller som har andre mastergrader (hovedfag) enn de som normalt er godkjent som grunnlag for opptak til programmet, kan tas opp etter særskilt vurdering. Det samme kan gjelde søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Disse søkerne må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium.
Det er et krav om god fremstillingsevne på norsk/svensk/dansk og engelsk, muntlig og skriftlig.
Videre legges det vekt på at søker:
- har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
- kan arbeide selvstendig og i et fellesskap
- er strukturert og har stor arbeidskapasitet
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, i tillegg til motivasjon og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten.
Hvordan søke
Søknad og alle vedlegg sendes elektronisk.
Søknaden skal inneholde:
- søknadsbrev. Det er et eget felt i skjemaet der selve søknaden om stillingen legges inn i form av et brev. I brevet skal kandidaten oppgi tema for prosjektet, beskrive egen bakgrunn og motivasjon for stillingen.
- utfyllende CV med relevant utdanning og erfaring
- prosjektbeskrivelse
- (se under "Opptak og oppstart")
- kopi av vitnemål og attester
- eventuell publikasjonsliste
- eventuell annen dokumentasjon som du ønsker det skal tas hensyn til
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.
Anmodning om unntak fra offentlig søkerliste må begrunnes tydelig og angis via elektronisk søknadsskjema. Søkere vil bli kontaktet dersom høgskolen ikke kan følge anmodningen (jf. off.loven § 25).
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål ved HINN å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Arbeidsforholdene tilrettelegges om nødvendig for personer med redusert funksjonsevne. Dersom søkere tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, kan denne opplysningen bli brukt til registreringsformål i forbindelse med måltallet.
Vi tilbyr
En spennende og utfordrende jobb ved en høgskole i utvikling, engasjerte kolleger og et godt arbeidsmiljø.
Godt arbeidsmiljø, mulighet for utvikling og gode velferdsordninger
Stillingen lønnes og innplasseres i stillingskode 1017, stipendiat i Statens lønnsregulativ
Kontaktinformasjon
For mer informasjon besøk eller ta kontakt med:
Ph.d.-rådgiver, Sevika Stensby, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon, epost: Logg inn for å se kontaktinformasjon
Leder for ph.d.-programmet, professor Lise Iversen Kulbrandstad, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon, epost: Logg inn for å se kontaktinformasjon
For spørsmål i forbindelse med prosjekter og prosjektbeskrivelser, kontakt senterleder Thomas Nordahl, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon, epost: Logg inn for å se kontaktinformasjon eller assisterende senterleder Lars Myhr, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon, e-post: Logg inn for å se kontaktinformasjon