Org. nr: - Stillingsident: Logg inn for å se kontaktinformasjon16 Presentasjon av stillingen:
Kraftnettet er Norges viktigste infrastruktur og transporterer strøm mellom kraftprodusentene og strømkundene. Samfunnet har et økende behov for elektrisitet. Nye sektorer, som transportsektoren, oljesektoren, oppdrettsnæringen, ønsker å knytte seg til strømnettet. Dette krever oppgradering og utvikling av dagens kraftsystem. Det er også behov for reinvestering av et aldrende kraftnett.
Bygging av kraftledninger og transformatorstasjoner innebærer inngrep, som blant annet kan berøre grunneiere, naturmangfold, friluftsliv, næringsvirksomhet. Gjennom konsesjonsbehandling skal vi finne løsninger som balanserer samfunnets behov for strøm opp mot ulemper som nettutbygging fører med seg. Seksjon for nettkonsesjoner behandler søknader om nettutbygginger i hele Norge. Nå trenger vi flere nye, dyktige og engasjerte medarbeidere i dette arbeidet.
Arbeidsoppgaver
Hos oss vil du være en del av et team der arbeidsoppgavene vil være:
- Behandle konsesjonssøknader om å bygge kraftledninger og transformatorstasjoner, herunder gjennomføre offentlige konsesjonsprosesser og folkemøter.
- Bidra med fagkompetanse inn i utredninger.
- Sammenstille informasjon fra høringer og ulike fagmiljøer, vekte de forskjellige interessene, vurdere alternative løsninger, og foreslå vedtak med vilkår.
- Veilede ulike interessenter med oppdatert kunnskap om elektriske anlegg og virkninger for ulike interesser.
- Utstrakt kontakt med øvrige myndigheter, næringsliv, interesseorganisasjoner og berørte grunneiere/privatpersoner.
- Arbeidet innebærer noe reisevirksomhet, anslagvis 5--20 dager i året.
Kvalifikasjoner
Krav:
Vi arbeider i et skjæringspunkt mellom teknologi, økonomi, miljø og arealforvaltning, og vektlegger breddekompetanse og personlige egenskaper. Vår nye medarbeider må raskt kunne sette seg inn i nye fagområder og kjenne seg igjen i følgende:
- Høyere utdanning på masternivå, gjerne innen arealforvaltning, naturfag, samfunnsøkonomi, samfunnsvitenskap, landskapsfag eller tekniske fag.
- Lang, relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
- Meget god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk.
- Fysikk til å ferdes i ulendt terreng i forbindelse med befaringer.
- Vi ser helst at du har minst 2 års arbeidserfaring, men nyutdannede vil også bli vurdert.
Det er en fordel dersom du også har:
- Erfaring fra energisektoren eller arealforvaltning lokalt, regionalt eller nasjonalt.
- Erfaring med utredninger.
- Kunnskap og interesse for energi-, miljø- og samfunnsspørsmål.
- Kjennskap til offentlig forvaltning.
- Selvdrevenhet.
Personlige egenskaper
- Du arbeider selvstendig, målrettet og effektivt.
- Du har gode samarbeidsevner.
- Du er analytisk og har evne til å avveie ulike interesser.
- Du er komfortabel med å snakke i store og små forsamlinger.
- Du er samfunnsengasjert og har god rolleforståelse.
Personlige egenskaper tillegges betydelig vekt
Vi tilbyr
- En sterk kunnskapsorganisasjon.
- Et sterkt tverrfaglig miljø.
- Varierte og utfordrende oppgaver med innflytelse på viktige samfunnsområder.
- Stor kontaktflate, både internt og eksternt.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
- Godt sosialt arbeidsmiljø.
- Trening i arbeidstiden.
- Aktivt bedriftsidrettslag.
- Gode arbeidstidsordninger (fleksitid, sommertid, betalt overtid).
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse.
- Årslønn innenfor spennet kr 500 000 -- 800 000 i stillingskode førstekonsulent/ rådgiver/seniorrådgiver/avdelings-/over-/senioringeniør. For spesielt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Endelig lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes pensjonsinnskudd etter gjeldende regler.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi ber om at vitnemål/karakterutskrifter og attester lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden. Hvis du ønsker å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, må du begrunne dette. Vi varsler deg hvis vi ikke tar ønsket ditt tilfølge. Du vil da få muligheten til å trekke søknaden før offentliggjøring. Ved behov kan det bli gjennomført en utvidet referansesjekk av kandidat(er) som blir innstilt. Dette innebærer en dokument- og kildekontroll for å bekrefte opprinnelse og gyldighet (bl.a. av det som oppgis i CVer eller dokumenter som vedlegges).
Kontaktinformasjon
Lisa Vedeld Hammer, seksjonssjef, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Christina Wachter, HR-kontakt, Logg inn for å se kontaktinformasjon
Arbeidssted
Middelthunsgate 29
0368 Oslo
Søk på stillingen:
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Referansenr.:Logg inn for å se kontaktinformasjon16
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 06.02.2022