Ved Politiets utlendingsenhet (PU) er det ledig fast stilling som avsnittsleder i stilling som seksjonssjef. Stillingen er plassert ved Felles enhet for internat- og flyplasslogistikk (FIF) og er underlagt leder av seksjon for fellesfunksjoner; mottak og sikkerhet (SFF) på utlendingsinternatet.
PU er et særorgan underlagt Politidirektoratet med samordnings-, koordinerings- og bistandsansvar i utlendingssaker. Våre hovedoppgaver er å registrere asylsøkere som kommer til Norge, etterforske for å avklare identitet, uttransportering av personer uten lovlig opphold i landet og drifte Politiets utlendingsinternat. PU har i da ca. 520 ansatte - både politi og sivilt ansatte.
Felles enhet for internat og flyplasslogistikk er en avdeling i PU som blant annet drifter politiets utlendingsinternat på Trandum, familieenheten på Haraldvangen og Utreisesenteret på OSL. Internatet og familieenheten blir i hovedsak brukt for å sikre gjennomføring av tvangsreturer. Utreisesenteret ivaretar logistikken på OSL i forbindelse med returer, transitteringer, samt ankomster av dublinreturer og kvoteflyktninger til Norge.
Utlendingsinternatet er lokalisert i Trandum leir, nord for Oslo Lufthavn Gardermoen. På grunn av internatets geografiske beliggenhet bør stillingsinnehaver disponere egen bil.
Det er nå ledig stilling som avsnittsleder for mottaksavdelingen, som er et avsnitt under SFF. Stillingens arbeidstid er pr. i dag dagtid.
Arbeidsoppgaver
- fag-, personal- og driftsansvar for tildelt avsnitt
- oppfølging og kontroll av alle innsettelser/løslatelser, samt overordnet ansvar for håndtering av beslaglagte verdisaker
- oppfølging og utvikling av egne ansattes tjenesteutførelse, herunder bidra til kompetanseutvikling
- bidra til utvikling og oppfølging av planverk, herunder rutiner, instrukser og retningslinjer
- stillingen kan bli tillagt andre arbeidsoppgaver
Kvalifikasjoner
- relevant utdanning på universitets- /høgskolenivå, minimum på bachelor- /cand.mag. -nivå. Utdanningskravet kan fravikes ved relevant etatsutdanning e.l.
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- gode kunnskaper i bruk av dataverktøy og inngående kjennskap til politiets datasystemer
- formalkompetanse innenfor ledelse er en fordel, herunder påbegynt eller fullført lederutdanning
- ledererfaring og personalledelse vil bli vektlagt
- det er en fordel med god kjennskap til offentlig forvaltning og utlendingsforvaltning
Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig.
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- gode lederegenskaper og med god evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper på tvers av fagmiljøer
- høy grad av lojalitet og god evne til helhets- og nytenkning
- høy arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Vi jobber sammen for fellesskapets beste i tråd med lover, regler og våre verdier. Du kan lese mer i vår medarbeiderplattform og i våre etiske retningslinjer.
Vi tilbyr
En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som seksjonssjef (stillingskode 1211); kr 714.000 - 765.600 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger ()
- Muligheter for trening i arbeidstiden
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen .
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Ola Lystad, seksjonsleder,
Logg inn for å se kontaktinformasjonArbeidssted
Trandumveien
2054 Mogreina
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Politiets utlendingsenhetReferansenr.:
Logg inn for å se kontaktinformasjon94Stillingsprosent: 100%Søknadsfrist: 12.10.2022