Ser du etter en meningsfylt og givende jobb? Ønsker du muligheten til å vokse som menneske og samtidig utgjøre en positiv forskjell i hverdagen til en annen person?
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere praktisk og personlig bistand på, for personer med nedsatt funksjonsevne. En BPA-ordning er ment å bidra til at personer med bistandsbehov får muligheten til å leve et friere og mer selvstendig liv, med større handlingsrom og tilstedeværelse i eget liv.
En BPA er ikke det samme som en støttekontakt eller en hjelpepleier. BPA skiller seg fra slike kommunale tjenester ved å gi mer frihet og fleksibilitet til å forme assistansen til behovet som den enkelte har. I en BPA-ordning er det den med funksjonsnedsettelsen som selv velger assistenter, tider assistenten skal jobbe og hva assistentene skal bistå med.
Arbeidsoppgavene her i denne ordningen går i all hovedsak ut på å avlaste- og frigjøre meg for belastninger. Det gjør at jeg kan fokusere på å spare krefter og på bedring. Innholdet i arbeidsdagene dine vil variere etter behov og dagsform. All nødvendig opplæring (lønnet) vil bli gitt før første ordinære arbeidsdag.
Kjerneoppgaver:
- Skjerming og tilrettelegging for energisparing
- Matlaging (planlegge måltider, tilberede og servere)
- Assistere ved forflytting, hjemme og ute
- Assistanse med personlig stell og enkle fysio-øvelser
- Medansvar for husholdning (eks. innkjøp og ærender utenfor hjemmet, rengjøring, klesvask og forefallende husarbeid, husdyrhold (katt), og mer)
- Forberede og bistå som følge til avtaler (f.eks legetimer, sykehusbesøk, sosialt, o.l.)
Denne stillingen krever at du er ærlig, organisert, løsningsorientert og fleksibel. Du bør trives med å ta ansvar og initiativ, med evne til å se hva som må gjøres, fremfor kun å følge en to-do liste. Det er et pluss om du har litt støv på hjernen, liker å spre glede, er i god fysisk form og har en profesjonell fremtoning på jobb. Søkere med kunnskap om sykdommen har en fordel. Har du lite kjennskap til ME bør du være ivrig på å tilegne deg kunnskap. Videre så røyker du ikke, og du bør ikke være allergisk mot katt. Erfaring som personlig assistent vil gi deg et fortrinn, men det er ikke en forutsetning.
I en BPA-ordning er din arbeidsplass mitt hjem og motsatt. I mange situasjoner blir du mine armer og ben. Vi vil omgås tett, og jobbe mye sammen. Derfor er det fundamentalt for meg at vi har god kjemi. Personlig egnethet kommer derfor til å bli gitt stor vekt i selektering-prosessen. Søkere som har en fleksibel hverdag, bor i nærheten, og ser for seg å bli i jobben over tid vil bli prioritert.
Oslo kommune har et krav om gode norskkunnskaper. Dersom du har et annet morsmål enn norsk så kreves det bestått B2-prøve.
Alle nye assistenter i Uloba plikter å fremlegge gyldig politiattest før oppstart. Søknad om politiattest iverksettes først dersom du er aktuell for stillingen.
Alle assistenter lønnes etter gjeldende tariffavtale + tillegg for arbeid lørdag/søndag og kveldstid, tillegg for ansiennitet som personlig assistent.
CV legges ved søknaden. Attester og vitnemål tas med til første evt. intervju. Aktuelle kandidater vil bli kontaktet. Har du spørsmål om stillingen? Les mer her: https://www.uloba.no/bli-assistent/
Vekker dette engasjement og nysgjerrig hos deg? Da anbefaler jeg deg om å skrive og sende søknad + CV. Gleder meg til å høre fra deg!
Om arbeidsleder
Jeg er en kvinne på den andre siden av 30, som liker litteratur, natur, dype samtaler, mørk humor, strikking, yoga, fosterkatter og mer. Jeg har en alvorlig grad av utmattelses-sykdommen ME. Jeg drømmer om å bli helt frisk, en skjønn, vakker dag. Inntil da trenger jeg en trygg, forutsigbar og givende hverdag, (i den grad det lar seg gjøre med ME). Nå ser jeg etter to nye, dyktige tilskudd til mitt fantastiske assistent-team, som kan og vil bidra til det.
Adresse: Oslo