Vil du være med å utvikle videregående opplæring i Nordland, med ansvar for opplæring i skole?
Vi søker deg som har gode lederegenskaper, stor arbeidskapasitet og godt humør, og vil bidra til å realisere fylkestingets overordnede visjon om full gjennomføring i videregående skole.
Som seksjonsleder i avdeling for utdanning og kompetanse vil du inngå i fylkesdirektørens ledergruppe, og være med på strategisk utvikling av avdelingen, videregående opplæring og høyere yrkesfaglig utdanning i Nordland. Du vil ha resultat-, økonomi- og personalansvar for seksjon for Opplæring i skole og personalansvar for ca.15 medarbeidere i seksjonen.
Om Avdeling for utdanning og kompetanse
Avdeling for utdanning og kompetanse har ansvar for videregående opplæring og høyere yrkesfaglig utdanning i Nordland. Vi er til for elevenes, lærlingenes og de voksnes læring, og skal legge til rette for mestring og trivsel i opplæringen. Avdelingen har ansvar for å gjennomføre politiske vedtak og bidra til at de politiske målsettinger knyttet til utdanningssektoren oppnås. Vår visjon er full gjennomføring i videregående opplæring. Vi arbeider tett på det faglige livet i skolene og lærebedrifter, og har stort fokus på kvalitetsutvikling. Avdelingen skal utvikle sin rolle som samfunnsutvikler og støtte skolene i deres rolle som regional utviklingsaktør.
Avdeling for utdanning og kompetanse har ansvar for ca. 7500 elever, ca. 3000 lærlinger, ca. 1000 voksne deltakere og totalt 2550 ansatte. Hovedoppgavene omfatter videregående opplæring i skole og bedrift, hele det 13-årige opplæringsløpet i barneverninstitusjoner, på sykehus og i fengsel, samt videregående opplæring for voksne, integrering og kompetanseutvikling i Nordland. Fylkeskommunen er skoleeier for 16 videregående skoler, Mellomåsen skolesenter og Nordland fagskole.
Avdeling for utdanning og kompetanse består av ca. 52 årsverk i administrasjonen, organisert i stab og fire fagseksjoner underlagt fylkesdirektør for utdanning og kompetanse. Assisterende fylkesdirektør har delegert ansvar for daglig drift i avdelingen og seksjonsleder rapporterer i saker som angår drift til assisterende. Personalansvaret for seksjonslederstillingen er lagt til fylkesdirektør.
Stillingens ansvars- og fagområde:
- Bidra til felles strategiske utvikling og resultater i utdanning og kompetanse gjennom aktiv deltakelse i fylkesdirektørens ledergruppe
- Resultat-, økonomi- og personalansvar for seksjonen
- Ansvar for strategisk utvikling, drift, samordning og prioritering av fagfeltene i egen seksjon, herunder:
- Veiledning, oppfølging og tilsyn med de videregående skolene, sett i forhold til krav i aktuelle lover og forskrifter
- Skoleeiers systemansvar og oppfølging av trygt og godt skolemiljø, jf. kap. 9A i Opplæringsloven
- Oppfølging av nasjonale og lokale satsinger for pedagogisk utviklingsarbeid og skoleutvikling
- Oppfølging av Fagfornyelsen i skolene
- Forvaltning og kvalitetssikring av institusjonsopplæring og opplæring av flerspråklige og samisk språkopplæring
- Oppfølging av skolenes elev- og lærlingtjeneste, samt aktuelle prosjekter.
- Fylkeskommunal PPT og spesialpedagogiske tjenester ved skolene.
- Fortrinnsinntak – vurdering av rettigheter og samarbeid med kommuner, ressursfordeling til de videregående skolene.
- Internasjonaliseringsprosjekter i skoler og lærebedrifter
- Etter- og videreutdanning for pedagogisk personell, herunder samarbeid med Nord universitet gjennom DeKom-ordningen
- Eksamen m/klagebehandling og dokumentasjon
- Resultatoppfølging av videregående skoler
- Faglig ansvar for seksjonens saker til politisk behandling
- Samarbeid med øvrige avdelinger i fylkeskommunen og eksterne samarbeidspartnere
Utdanning og erfaring:
- Utdanning på mastergradsnivå innen relevante fagfelt. Pedagogisk utdanning er ønskelig. Lang relevant erfaring kombinert med bachelor/cand.mag.-grad kan erstatte kravet om mastergrad.
- Ledererfaring med personal-, økonomi- og resultatansvar.
- God kunnskap om og erfaring fra videregående opplæring, ønskelig med skoleledererfaring
- Ønskelig med erfaring fra pedagogisk utviklingsarbeid i videregående skole/spesialundervisning/PPT/ eksamensarbeid/ elev- og lærlingtjeneste/institusjonsopplæring/opplæring av flerspråklige og veiledning og oppfølging
- Erfaring fra økonomistyring, digitalisering og effektivisering
- God kjennskap til lover og forskrifter innen videregående opplæring og relevante direktorat og departement
- Erfaring fra offentlig forvaltning og politisk saksbehandling
- God kompetanse på relevante digitale verktøy
- Erfaring fra økonomistyring, digitalisering og effektivisering
Personlige egenskaper:
- Tydelig og støttende leder
- Strukturert og fleksibel
- Gode samarbeidsevner og stor arbeidskapasitet
- God gjennomføringsevne og kvalitet i leveranser
- Gode analytiske evner og evne til å se sammenheng
- Bevisst verdisyn og god rolleforståelse
- Evne til å etterleve fylkeskommunens kjerneverdier tillit, åpenhet og lojalitet
- Meget god skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Gode kommunikasjonsevner
Sentrale nettsider og dokumenter:
Som ansatt hos oss får du:
- Utfordrende oppgaver i et utviklende arbeidsmiljø
- En raus organisasjonskultur hvor vi vil hverandre vel, ser hverandre og bidrar til fellesskapet
- Lønn- og arbeidsvilkår etter avtale
- Offentlig pensjonsordning og gode forsikringsvilkår
Søk stillingen:
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema. CV fylles inn i selve søknadsskjemaet. Vitnemål og attester skal lastes opp som vedlegg til søknaden.
Vi gjør oppmerksom på at alle våre søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentlighetslova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis, og må begrunnes i søknaden.
Søknadsfrist 3. januar 2023.
Vi ønsker deg velkommen som søker!