I Schengen-samarbeidet knyttet til utlendingsforvaltning, grensekontroll og informasjonsdeling på tvers av land og myndighetsområder, er det besluttet at Norge skal innføre et nytt regelverk og nye IT-systemer. Dette skal bidra til økt sikkerhet i Europa og Norge gjennom styrket grensekontroll, migrasjonskontroll og politisamarbeid, for bedre å forebygge, avverge og bekjempe grenseoverskridende kriminalitet, ulovlig migrasjon og terrorisme.
Et EUIS (EU-informasjonssystemer) - program i politiet har frem til nå hatt ansvaret for innføringen av nytt regelverket og nye IT-systemer, men det opprettes nå en helt ny avdeling i POD, EUIS-avdelingen, som overtar eierskapet til programmet. EUIS overføres med dette fra prosjektorganisering til ordinær linje. EUIS-avdelingen skal også koordinere innføringsarbeidet i andre berørte statlige etater.
Nå lyses det ut midlertidigstilling som leder for EUIS-avdelingen som vil være direkte underlagt politidirektøren. EUIS-avdelingen skal ivareta den strategisk faglige styringen og ledelsen av innføringen av EUIS. Styringsdialogen vil foregå dels opp imot politidirektøren, og dels direkte med Justis- og beredskapsdepartementet.
EUIS-avdelingen er forventet å være en tidsavgrenset avdeling så lenge EUIS-prosessen varer. I utgangspunktet er dette ut 2025, men det kan bli aktuelt med lenger varighet.
Avdelingen vil bestå av 20-22 medarbeidere og det er for tiden ca. 200 interne og eksterne medarbeidere i ulike enheter i politiet som arbeider med EUIS i hele, eller deler av sin stilling. Avdelingen vil ha ansvar for oppfølging av oppgavene som disse medarbeiderne utfører i EUIS sammenheng, samt ansvar for samhandlingen med enheter som berøres av oppgavene. Det vil bli opprettet to seksjoner i avdelingen som vil bli ledet av hver sin seksjonssjef.
Arbeidsoppgaver
- Lede implementeringen av EUIS, herunder også lede opprettelsen av den nye avdelingen
- Lede og utvikle arbeidet for å oppnå de effektene som forventes gjennom implementeringen
- Bidra til styrket sammenheng mellom mål, prioriteringer og ressursbruk innenfor området
- Lede og bidra i utviklingen av digitalisering av politiets kjerneoppgaver
- Lede og utvikle etatens samhandling med nasjonale og internasjonale samfunnsaktører på området
- Resultat-, budsjett-, og personalansvar for avdelingen
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på masternivå
- Relevant ledererfaring fra store statlige prosjekter, helst fra justissektoren
- Ledererfaring på strategisk nivå
- Lederutdanning vil bli tillagt vekt
- Erfaring fra statlig plan- og virksomhetsstyring
- Solid samfunnsforståelse og erfaring med å opptre i det offentlige rom
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- God kunnskap om digitalisering av arbeidsprosesser vil være en fordel
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Du må kunne sikkerhetsklareres til HEMMELIG
Personlige egenskaper
Du:
tenker langsiktig, er besluttsom og har god gjennomføringsevne
skaper resultater i samhandling med andre
utøver tydelig og synlig lederskap og har gode samarbeidsevner er analytisk og kunnskapssøkende har gode kommunikasjonsferdigheter
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Vi jobber sammen for fellesskapets beste i tråd med lover, regler og våre verdier. Du kan lese mer i vår medarbeiderplattform og i våre etiske retningslinjer.
Vi tilbyr
En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som avdelingsdirektør (1060), fra kr 1.150 000 -1.250.000 bruttoper år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger ()
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen .
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Karin Aslaksen, avdelingsdirektør,
Logg inn for å se kontaktinformasjonArbeidssted
Fridtjof Nansens vei 16
0369 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Politidirektoratet
Referansenr.:
Logg inn for å se kontaktinformasjon45
Stillingsprosent: 100%
Midlertidig
Søknadsfrist: 26.05.2023
Logg inn for å se kontaktinformasjon