Vi er innvilget tilskudd til en stilling fra statsforvalteren i Oslo og Akershus for tiltaket "Gjeldsutfordringer i dyrtid".
Vårt overordnede mål er alltid å utvikle de sosiale tjenestene i NAV-kontoret til det beste for kommunens innbyggere. I dette prosjektet vil vi bidra til at flere lykkes med sin offentlige gjeldsordning. Vi ønsker at flere som får muligheten til å rydde opp og få kontroll på økonomien sin gjennom en offentlig gjeldsordning, klarer å gjennomføre denne og opplever en tryggere økonomi både i prosessen og etterpå. Målet er å forhindre misligholdte gjeldsordninger og opphevelser av disse.
Målgruppen for prosjektet vil være alle som søker om gjeldsordning, og som har et utvidet behov for oppfølging for å kunne gjennomføre denne. Vi tar sikte på å møte behovene til en sårbar målgruppe som strever med økonomiske vansker og gjeldsproblemer. Ved å tilby tettere oppfølging og veiledning, spesielt til de som allerede har fått innvilget gjeldsordning, kan prosjektet bidra til å styrke deres mulighet til å gjennomføre og opprettholde ordningen.
Samarbeid med Namsfogden og andre aktører er avgjørende for å lykkes med prosjektet. Det tette samarbeidet vil bidra til en mer helhetlig tilnærming og bedre koordinering av ressurser for å støtte innbyggerne gjennom gjeldsordningsprosessen.
Til prosjektet søker vi en økonomisk rådgiver som kan veilede innbyggere og gi praktiske råd i gjeldsordningen, utvikle et tettere samarbeid med namsfogden og styrke intern kunnskap om gjeldsutfordringer og gjeldsordning.
Stillingen er et engasjement på ett år, med mulighet for forlengelser avhengig av tildeling av tilskuddsmidler.
Stillingen er organisatorisk plassert i avdeling for Arbeid og økonomi ved NAV Ullensaker, og vil være en del av et team med to andre økonomiske rådgivere, som også vil kunne bidra i prosjektet. Det forventes at vi deler på oppgaver innad i teamet, og at vi jobber med gjensidig kompetanseoverføring.
Arbeidsoppgaver
- Kartlegge innbyggere for å kunne gi råd og veiledning i prosessen når de søker eller er innvilget gjeldsordning
- Ha utstrakt kontakt med Namsfogden i forbindelse med oppfølging i gjeldsordning
- Utarbeide rutiner for samarbeid med Namsfogden og andre aktuelle hjelpeinstanser
- Samarbeide med øvrige medarbeidere i kontoret om innbyggerens utfordringer og muligheter
- Forvalte innbyggerens økonomi ved frivillig eller tvungen forvaltning ved behov
- Bidra i økonomisk veiledning gjennom kurs og individuell veiledning
- Samarbeide med andre hjelpeinstanser/tjenester, samt delta i aktuelle samarbeidsfora
Kvalifikasjoner
- Treårig utdanning fra høyskole eller universitet. Søkere med sosialfaglig utdanning og utdanning innen økonomi, er ønskelig
- Erfaring med oppfølging av personer med økonomiske problemer er ønskelig
- Arbeidserfaring fra gjeldsrådgivning eller finansiell veiledning
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne samt god serviceholdning og gode samarbeidsevner
- God kunnskap om husholdningsøkonomi
- God kjennskap til gjeldsordningsprosessen
- Det er viktig at du trives med teamarbeid og er vant med å ta ansvar for egen læring og utvikling
- God på relasjonsbygging
- Fortrolig med bruk av data som arbeidsverktøy
- Førerkort klasse B
- Personlig egnethet er en forutsetning og vil bli tillagt særskilt stor vekt
Personlige egenskaper
- Gode samarbeidsevner og har relasjonskompetanse
- Et godt grep om husholdningsøkonomi og hvordan skape økonomisk trygghet i en husholdning
- Evne til å skape varige endringer i forbruksmønster
- Evne til å jobbe målrettet, strukturert, effektiv og nøyaktig i en arbeidshverdag preget av uforutsigbarhet og høyt tempo
- Evne til jobbe selvstendig og i team, er løsnings- og resultatorientert og tar ansvar
- Evne til å inspirere og motivere mennesker som er i en spesiell livssituasjon
Vi tilbyr
Stillingene er plassert i stillingskode 7168 sosialkurator/veileder, i lønnsramme 4.2.1, med årslønn i 100 % stilling fra kr 507.400 til kr 596.400 (etter ansiennitet).
Tilsetting skjer for øvrig på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, reglementer og tariffavtaler, herunder 6 mnd. prøvetid.
Kopier av vitnemål og attester lastes opp i søkeportalen som vedlegg i den elektroniske søknaden.
Vi gjør oppmerksom på at søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jf. offentleglova § 25.
Ullensaker kommune har behov for medarbeidere med ulike kompetanser, erfaringer og perspektiver for å kunne løse samfunnsoppdraget vårt på en god måte. Kommunen ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss uansett alder, kjønn, legning, religion eller etnisk bakgrunn.
Kontaktinformasjon
Ottar Gjermundshaug, Avdelingsleder, Logg inn for å se kontaktinformasjon,
Arbeidssted
Trondheimsvegen - Jessheim 82
2050 Jessheim
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Ullensaker kommune
Stillingsprosent: 100%
Engasjement
Søknadsfrist: 11.08.2024
Epost:
Logg inn for å se kontaktinformasjonLogg inn for å se kontaktinformasjon