Om stillingen
Vi søker en dyktig jurist til et viktig lov- og regelverksarbeid innenfor beredskap, samfunnssikkerhet og nasjonal sikkerhet. Du får arbeide med et viktig politikkområde med stor politisk oppmerksomhet, i en tid der rettssikkerhet og vår trygghet er viktigere enn noen gang.
Stillingen er et vikariat på inntil ett år. Du vil arbeide i en relativt nyopprettet juridisk seksjon i Samfunnssikkerhetsavdelingen. Du får jobbe med prinsipielle juridiske spørsmål og får være med å utforme nytt regelverk i tett samarbeid med dyktige kolleger.
Arbeidet skjer i samspill med fagetater med inngående fagkunnskap på det aktuelle området, noe som gir mulighet til å ta et mer overordnet og helhetlig perspektiv. Du vil særlig samhandle med våre underliggende etater Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Aktuelle oppgaver vil være
- forvaltning og videreutvikling av sikkerhetsloven og andre lover innenfor avdelingens ansvarsområde
- gjennomføring av EØS-rettsakter
- juridiske problemstillinger og behandling av klager på vedtak fattet av underliggende etater
Andre oppgaver innenfor avdelingens ansvarsområde må påregnes.
Det vil kunne bli noe reisevirksomhet.
Kvalifikasjoner
Du må ha
- juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og på engelsk
- god faglig vurderingsevne, evne til å formulere og analysere kompliserte problemstillinger og komme med løsningsforslag
Det er ønskelig med
- kjennskap til og interesse for de aktuelle fagområdene, som f. eks. sikkerhetsloven med forskrifter, eller annet sikkerhets- og beredskapsrelatert regelverk
- erfaring fra lov- og forskriftsarbeid eller arbeid i forvaltningen
Nyutdannede kan søke.
Vi søker deg som tar initiativ og sikrer fremdrift. Du er fleksibel og selvstendig, og du samarbeider godt med andre. Du ser behovet for samhandling på tvers av fag- og ansvarsområder.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og
perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Klarering: Du må tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering på nivå HEMMELIG og kunne autoriseres på samme nivå. Se
Hva får du hos oss?
- spennende og utfordrende oppgaver i et tverrfaglig miljø
- gode muligheter til faglig utvikling og erfaring med regelverksprosjekter
- arbeid tett opp mot politiske prosesser
- høy selvstendighet i arbeidet
Vi tilbyr
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, med medlemskap i Statens pensjonskasse
- egen bedriftshelsetjeneste
- trening i arbeidstiden, treningsmuligheter og bedriftsidrettslag
- hyggelig kantine
Lønn: 600.000 - 800.000
Lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Slik søker du
Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden. Legg ved cv og lenke til vitnemålsportalen.
Etter søknadsfristen vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Etter søknadsfristen vil det også bli utarbeidet utvidet søkerliste, av cv-opplysninger som registreres i portalen av søkeren. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste. Ta kontakt med departementet før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter i jobbportalen.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
For nærmere opplysninger om stillingen, kontakt avdelingsdirektør Anne Sofie Hippe, tlf. Logg inn for å se kontaktinformasjon